Bra att du behöll ph200nDrar en gammal bild för att liva upp stämningen i forumets bästa tråd! Trevlig helg folkens!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra att du behöll ph200nDrar en gammal bild för att liva upp stämningen i forumets bästa tråd! Trevlig helg folkens!
Tillfällig svacka Ska se hur jag känner när den är hemma hos mig igenBra att du behöll ph200n
Känner på mig hur det slutarTillfällig svacka Ska se hur jag känner när den är hemma hos mig igen
Ja tyvärr är han ju så... Nu är ju datumet fixat och något klantarsle hade även monterat ena automathjulet lite fel så självuppdraget krångla men himla tur att jag fick tbx den så jag kunde fixa till de båda!Känner på mig hur det slutar
Ja tyvärr är han ju så... Nu är ju datumet fixat och något klantarsle hade även monterat ena automathjulet lite fel så självuppdraget krångla men himla tur att jag fick tbx den så jag kunde fixa till de båda!
Ni har ju pratat värde ikväll ser jag. Jag tror/tycker att en fin gråtavlad är värd mer än nämnda siffror.
Jag fick hem denna GF idag UTAN ändlänkar och skulle ni veta vad jag betala för den så skulle ni nog tycka jag var dum.. Men ibland tröttnar man på att leta tajta gf's helt enkelt... (nej inget perverst omklädningsrumjargongsskämt!
Någon som sitter på fina ändlänkar? ;D ;D
The first shock absorber rings (930/5) from 1959 were black.En undring utifrån diskussionen kring färger på gummiringen. Jag har nog aldrig sett ett 25-45/1 verk som inte haft svart gummiring. Tes: gul kom tsm med 25-65/1?
There we go, thank u.The first shock absorber rings (930/5) from 1959 were black.
In 1963, Certina switched to a new inactive material. These were yellow.
The later original Certina service O-rings are white.
The first shock absorber rings (930/5) from 1959 were black.
In 1963, Certina switched to a new inactive material. These were yellow.
The later original Certina service O-rings are white.
Ibland sker märkliga sammanträffanden.
I onsdags kom Postnord med en laddning blandat klockskrot. Klockan som var anledning till köpet var skrot på riktigt. I påsen fanns också bla en Certina DS boett och tavla. Inget jag känt intresse för tidigare men stor boett och ett fett plexi känns rätt kul. Googlade och hamnade snart på vintagecertina.ch. Såg att det var en tidig variant, eventuellt från 1960. Googlade efter det 25-45 verk jag bedömde skulle sitta i men det fanns inte överallt direkt.
Fredag, kollade in nya Vintage Watch Club. Lysande underhållning för övrigt! Och vad handlade programmet om, jo Certina DS. Gissar det är ett tecken. Kollade denna tråd efter programmet, antagligen för första gången trots att mycket tid läggs på Klocksnack.
Är nu nästan tvungen att komplettera klockan. Tyvärr saknas verk, verkhållare, gummiring, krona och visare.
Vad tycker forumet, ska det kompletteras eller inte?
En första fråga är om det ska vara 25-45 eller 25-65 verk till en DS med patentnummer och ingen sköldpadda på boettlocket? Gissar den är från andra halvan av 1960.
Får jag bjuda på ett par öl någon dag?Känns otroligt skönt att ha den här tillbaka på armen. Glömde den tillfälligt på @marconimotet s arm efter några öl…
Bra på bandet!Känns otroligt skönt att ha den här tillbaka på armen. Glömde den tillfälligt på @marconimotet s arm efter några öl…
Det får du alltid göraFår jag bjuda på ett par öl någon dag?
Tja! Fint arv! För att tidsbestämma kollar man serienunmer och det är ingen hjälp av att öppna då det står på utsidan av baklock. Kan du inte ser det med mikroskåp i släpljus kan det vara för evigt borta. Utan detta finns många andra indikationer för att åldersbestämma klocka. Verkkaliber, visare, boett, ref, kronan, baklock etc etc Hur nära vill du komma sanningen för serienummer är inte heller 100% mwn jag skulle titta närmre igen nu när du vet att det ska finnas där. Meen vidare är ju frågan, hur vet man att det inte bytts ut? Vill du ha vidare hjälp så kan du besktiva baklocket, kalibern osv. Kronan ser bytt ut iaf. DS gjordes mellan 1959-1968 och den där säger mig tidigt-mellan 60.
Mor tyckte jag skulle ta hand om morfars gamla Certina. Vred upp den igår kl 18, gjort rent samt tvättat meshet den kom på. Men kände att den gjorde sig väl på läder. Finns det något sätt att åldersbestämma denna utan att öppna? Ser inte tillstymmelse till text på baklock.
Hehe, kul att du kolla! Jag tkr nog bara den är värd att kompletteras ifall tavlan är bättre än i en annan DS, dvs ifall du hittar en annan ds med rätt ref där denna tavla är bättre. Har oxå en ds som är där patentet har givits men inte ännu bytts till sköldpaddelocket. Alla med sköldpadda har kaliber 25-65 och ingen utan sköldpadda har setts med det. Min släta med patent har 25-45 och är min bedömning att din ska ha det oxå. vet du att tavlan hör till boetten? Om inte så kan det ju rent teknisk vara en tavla för 26-65 men vågar starkt gissa på 25-45.Ibland sker märkliga sammanträffanden.
I onsdags kom Postnord med en laddning blandat klockskrot. Klockan som var anledning till köpet var skrot på riktigt. I påsen fanns också bla en Certina DS boett och tavla. Inget jag känt intresse för tidigare men stor boett och ett fett plexi känns rätt kul. Googlade och hamnade snart på vintagecertina.ch. Såg att det var en tidig variant, eventuellt från 1960. Googlade efter det 25-45 verk jag bedömde skulle sitta i men det fanns inte överallt direkt.
Fredag, kollade in nya Vintage Watch Club. Lysande underhållning för övrigt! Och vad handlade programmet om, jo Certina DS. Gissar det är ett tecken. Kollade denna tråd efter programmet, antagligen för första gången trots att mycket tid läggs på Klocksnack.
Är nu nästan tvungen att komplettera klockan. Tyvärr saknas verk, verkhållare, gummiring, krona och visare. Och inte minst minutrör!
Vad tycker forumet, ska det kompletteras eller inte?
En första fråga är om det ska vara 25-45 eller 25-65 verk till en DS med patentnummer och ingen sköldpadda på boettlocket? Gissar den är från andra halvan av 1960.
Tack för besked om att det är 25-45 som gäller. Klokt och rimligt att vänta in ett exemplar i sämre skick för byte av delar.Tja! Fint arv! För att tidsbestämma kollar man serienunmer och det är ingen hjälp av att öppna då det står på utsidan av baklock. Kan du inte ser det med mikroskåp i släpljus kan det vara för evigt borta. Utan detta finns många andra indikationer för att åldersbestämma klocka. Verkkaliber, visare, boett, ref, kronan, baklock etc etc Hur nära vill du komma sanningen för serienummer är inte heller 100% mwn jag skulle titta närmre igen nu när du vet att det ska finnas där. Meen vidare är ju frågan, hur vet man att det inte bytts ut? Vill du ha vidare hjälp så kan du besktiva baklocket, kalibern osv. Kronan ser bytt ut iaf. DS gjordes mellan 1959-1968 och den där säger mig tidigt-mellan 60.
Hehe, kul att du kolla! Jag tkr nog bara den är värd att kompletteras ifall tavlan är bättre än i en annan DS, dvs ifall du hittar en annan ds med rätt ref där denna tavla är bättre. Har oxå en ds som är där patentet har givits men inte ännu bytts till sköldpaddelocket. Alla med sköldpadda har kaliber 25-65 och ingen utan sköldpadda har setts med det. Min släta med patent har 25-45 och är min bedömning att din ska ha det oxå. vet du att tavlan hör till boetten? Om inte så kan det ju rent teknisk vara en tavla för 26-65 men vågar starkt gissa på 25-45.
Grymt bra info tack! Hamnade på tidigt 60 också utifrån min ringa kunskap (och killgissning). Ser inga som helst siffror på själva baklocket. På baksidan av två bandhorn syns dock vad jag tycker vara 3 respektive 4 siffror lite snirkligt graverat. De fyra nedre är nog 5125 men de tre övre har jag inte kunnat tyda.Tja! Fint arv! För att tidsbestämma kollar man serienunmer och det är ingen hjälp av att öppna då det står på utsidan av baklock. Kan du inte ser det med mikroskåp i släpljus kan det vara för evigt borta. Utan detta finns många andra indikationer för att åldersbestämma klocka. Verkkaliber, visare, boett, ref, kronan, baklock etc etc Hur nära vill du komma sanningen för serienummer är inte heller 100% mwn jag skulle titta närmre igen nu när du vet att det ska finnas där. Meen vidare är ju frågan, hur vet man att det inte bytts ut? Vill du ha vidare hjälp så kan du besktiva baklocket, kalibern osv. Kronan ser bytt ut iaf. DS gjordes mellan 1959-1968 och den där säger mig tidigt-mellan 60.
Hehe, kul att du kolla! Jag tkr nog bara den är värd att kompletteras ifall tavlan är bättre än i en annan DS, dvs ifall du hittar en annan ds med rätt ref där denna tavla är bättre. Har oxå en ds som är där patentet har givits men inte ännu bytts till sköldpaddelocket. Alla med sköldpadda har kaliber 25-65 och ingen utan sköldpadda har setts med det. Min släta med patent har 25-45 och är min bedömning att din ska ha det oxå. vet du att tavlan hör till boetten? Om inte så kan det ju rent teknisk vara en tavla för 26-65 men vågar starkt gissa på 25-45.
Även på onsdagar kompis!På måndagar ska det rockas PH500 sa alltid Martin Ljung
ALLTID DS
Men det där är ju inte dumt alls, stoppade band alltså. Måste testa det. GF-länkarna står ju inte som spön i backen direkt.
Ja självklart får du mothugg!! Jag kan hålla med om att de har en konatruktionsmiss som gör att det tillsammans med smuts och armsvett blir en grindingpasta som tröttar ut och sliter metallsprintarna i länken och således skapar stretch i länken. I den du har ägt så var mer. än 50% av dessa rektangulära sprintar bortslitna vilket såklart bråkar med kvalitetskänslan ovh hållbarheten. DS är än mer en bruksklocka än t. ex. DJ skulle jag vilja påstå som oxå lidwr av fenomenet stretch i deras jubileélänk och det oftast på mindre antal år. gf-länken var från 59-68 så det betyder 50-60års användande och slitage. Om du lägger på några kronor för en tajtare länk i bättrw skick, hur många år håller den då till måntro? Hur många år håller en modern länk i samma prisklass? Det gäller nog att jämföra saewr för vad det är och i vilket stadium skicket är i Har du provat en tajt gf? En gf kostar från 2500 för den absolut billigaste till ca 8-10k för en ny-ish. Rolex Jubileé är dyrare men har fördelen av att de går att reparera stretchen på.. det går inte på DSGF. I bandvagnslänken till DS rättade man till detta och den kommer nog ge dig än mer gedigen känsla. Jag gillar verkligen bandvagnen men tkr i tw den har ngt på GF's blänk väl på armen!ta mig inte fel nu, har nästan bara ds hemma men GF-länkarna.. känns som om man spänner näven för hårt så går dom sönder oerhört bra klockor men länkarna vet att många här inte håller med mig
ta mig inte fel nu, har nästan bara ds hemma men GF-länkarna.. känns som om man spänner näven för hårt så går dom sönder oerhört bra klockor men länkarna vet att många här inte håller med mig
Ja självklart får du mothugg!! Jag kan hålla med om att de har en konatruktionsmiss som gör att det tillsammans med smuts och armsvett blir en grindingpasta som tröttar ut och sliter metallsprintarna i länken och således skapar stretch i länken. I den du har ägt så var mer. än 50% av dessa rektangulära sprintar bortslitna vilket såklart bråkar med kvalitetskänslan ovh hållbarheten. DS är än mer en bruksklocka än t. ex. DJ skulle jag vilja påstå som oxå lidwr av fenomenet stretch i deras jubileélänk och det oftast på mindre antal år. gf-länken var från 59-68 så det betyder 50-60års användande och slitage. Om du lägger på några kronor för en tajtare länk i bättrw skick, hur många år håller den då till måntro? Hur många år håller en modern länk i samma prisklass? Det gäller nog att jämföra saewr för vad det är och i vilket stadium skicket är i Har du provat en tajt gf? En gf kostar från 2500 för den absolut billigaste till ca 8-10k för en ny-ish. Rolex Jubileé är dyrare men har fördelen av att de går att reparera stretchen på.. det går inte på DSGF. I bandvagnslänken till DS rättade man till detta och den kommer nog ge dig än mer gedigen känsla. Jag gillar verkligen bandvagnen men tkr i tw den har ngt på GF's blänk väl på armen!