• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Fadershan

Patek
Lyckades få tag i orginallänk via min urmakare. Hiss eller diss?
5134F9AC-5FA5-4699-B9CA-199C2D8E2558.jpeg

A999D79D-89C1-469D-ABCF-40F77B8E0014.jpeg
Hiss!
 

silenroc

Breitling
Hej! Första gången jag skriver nått på ett forum överhuvudtaget, ursäkta en noob om det blir fel... Såg med förtjusning på youtube igår med Fadershan, Gummo och Eriksson som snackade Certina, trevligt! Är själv nyligen insnöad på Certina och amatörurmakare, och tycker det är fantastiskt fina klockor. Jag kom nyss över en DS (min första) med 919-1-urverket, som om jag fattat rätt är Certinas sista egna. Om man öppnar den så ligger det som ett skal av svart plast över verket, se bild. Aldrig sett detta förr men jag är ju som sagt noob även på Certina DS... En fråga: Ska det ligga en "DS-o-ring" i falsen ytterst? Finns ju plats för det...
certina-bak.jpg
 

macallan

Cartier
Hej! Första gången jag skriver nått på ett forum överhuvudtaget, ursäkta en noob om det blir fel... Såg med förtjusning på youtube igår med Fadershan, Gummo och Eriksson som snackade Certina, trevligt! Är själv nyligen insnöad på Certina och amatörurmakare, och tycker det är fantastiskt fina klockor. Jag kom nyss över en DS (min första) med 919-1-urverket, som om jag fattat rätt är Certinas sista egna. Om man öppnar den så ligger det som ett skal av svart plast över verket, se bild. Aldrig sett detta förr men jag är ju som sagt noob även på Certina DS... En fråga: Ska det ligga en "DS-o-ring" i falsen ytterst? Finns ju plats för det...
certina-bak.jpg
Nej ingen gul stötskyddsring på denna.
 

macallan

Cartier
"Nyare" typ mitten/slutet 70-talet (som väl klockan är ifrån?) eller ett eftermontage?
Ja sent 70-tal. 919-1 kom 76. Det är nyare klockor i min värld som är van vid 25-651 😀. Svårt att säga nåt om din med bara bild på skyddskåpan, men skulle tro att den ska vara så. Det är 25-651 och 25-661(och några ännu tidigare modeller som jag inte har koll på) som har den gula ringen och det är 60-talet och första halvan 70-talet.
 

silenroc

Breitling
Tack! Jag tänkte återkomma med mer bilder när jag servar den, vilket i och för sig nog dröjer en stund för jag håller på att renovera garaget... Hört att den ska vara lite klent byggd med datumväxlingen så gäller nog att vara lite försiktig där, tips mottages tacksamt ;).
 
Topp