• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Just det, det med bomen har vi nog talat om tidigare. Det andra är även det intressant, så det ska jag lägga på minnet! :)

Jag ser nu att vissa har likadan krona som DS-2. Den såg så annorlunda ut innan jag jämförde med en av mina egna.
Den stora kronan ser verkligen udda ut jämfört med de tidiga men samtidigt ganska logiskt när man tänker på i vilka miljöer DS skall användas i så man gjorde den lite robustare helt enkelt och den blev lite som en dykare utan ring.

Den stora kronan ser verkligen udda ut jämfört med de tidiga men samtidigt ganska logiskt när man tänker på i vilka miljöer DS skall användas i så man gjorde den lite robustare helt enkelt och den blev lite som en dykare utan ring.

Du har såklart en poäng! Jag tror jag väger in lite mycket av min åsikt av att DS är ett sportigt dressur när det egentligen är ett dressigt sportur. Där av att vissa saker sticker i ögonen. Å andra sidan kan ju saker vara estetiska trots det. Jag är kluven. Dock passar kronan väldigt bra på DS-2 som inte alls har lika dressiga attribut. Med det inte sagt att det inte är en trevlig klocka det med, för det är det.

Intresset har svalnat lite, men känner att en ny gnista är på väg att tändas igen. DS är verkligen för härliga.

Kan någon inspirera mig med något band eller länk till en blå DS-2. Känner att jag skulle vilja testa något nytt men vet inte vad. Sitter idag på en flexlänk men skulle vilja pröva med något annat. Har inte klockan hemma så snodde en bild på nätet för att visa vilken tavla. Tropik, mocka, läder? De känns ju lite dykaraktiga men ändå inte så jag är kluven och vet inte vad jag ska testa så alla förslag välkomnas.

DSCI0089 (1024x768).jpg

Kan någon inspirera mig med något band eller länk till en blå DS-2. Känner att jag skulle vilja testa något nytt men vet inte vad. Sitter idag på en flexlänk men skulle vilja pröva med något annat. Har inte klockan hemma så snodde en bild på nätet för att visa vilken tavla. Tropik, mocka, läder? De känns ju lite dykaraktiga men ändå inte så jag är kluven och vet inte vad jag ska testa så alla förslag välkomnas.

DSCI0089 (1024x768).jpg
Tycker mesh som på bilden ser bra ut. Annars ett Tropic av nåt slag eller kanske ett "grövre", mindre fint läder av nåt slag. Eller kanske canvas?

Jag älskar ju canvas men inbillar mig att det inte passar. Kanske skulle testa dock, om jag bara hade något hemma i 18mm. Mörkt blått tropik är det jag funderar mest på så kanske får testa båda. Om man inte hittar original tropik, finns det några välbeprövade alternativ då eller är de flesta andra likvärdiga?

Edit: Glömde nämna att jag känner inte att jag kan bära upp mesh. Känner mig konstant obekväm när jag har det.

Jag älskar ju canvas men inbillar mig att det inte passar. Kanske skulle testa dock, om jag bara hade något hemma i 18mm. Mörkt blått tropik är det jag funderar mest på så kanske får testa båda. Om man inte hittar original tropik, finns det några välbeprövade alternativ då eller är de flesta andra likvärdiga?

Edit: Glömde nämna att jag känner inte att jag kan bära upp mesh. Känner mig konstant obekväm när jag har det.
Oklart om den finns kvar, men här säljs ett mörkblått Tropic Sport i 18mm som nog kan passa fint: https://klocksnack.se/threads/10-st-armband-läder-tropic-racing-etc.87559/

Så blev den lille DS-samling endeligt, øh, samlet. Takket være en navnkundig urmager og Certina-guru, er halvdelen af mine DS'ere servicerede og klar til kamp :)

WP_20180327_14_42_03_Pro.jpg

Udover dem på billedet har jeg én yderligere (projekt) DS, og den medregnet er der i alt fire forskellige boetter og fem forskellige urverk. Jeg er stadig på jagt efter en del forskellige varianter jeg mangler, men ellers er jeg ok tilfreds :)

Så blev den lille DS-samling endeligt, øh, samlet. Takket være en navnkundig urmager og Certina-guru, er halvdelen af mine DS'ere servicerede og klar til kamp :)

WP_20180327_14_42_03_Pro.jpg

Udover dem på billedet har jeg én yderligere (projekt) DS, og den medregnet er der i alt fire forskellige boetter og fem forskellige urverk. Jeg er stadig på jagt efter en del forskellige varianter jeg mangler, men ellers er jeg ok tilfreds :)
Fantastisk DS-samling

Hej,
Inväntar en nyinköpt DS från början av 60-talet med manuellt verk.
Misstänker att jag kommer att vilja serva den ganska snart.
Tar gärna emot tips på urmakare/ngn som kan dessa klockor.
PS. Bild läggs upp så fort klockan anlänt.

ETA 555.112 med 186 klistermärke daterar den till ca 1980-82 (1982 är mest troligt dock). Det var vid den här tiden klockor blev så härligt slanka på armen och efter 1982 så togs man över och modeller som denna försvann och dök inte upp fören på 90-talet igen (jag har inte sett någon från denna period i alla fall).

Senast ändrad:
Hemligt.
Edit/eftertänk:
Ta mig fan, har inte noterat alls att det gär inte är samma-ish tavla som snyggingen på @AdmAndrssn :s stålis. Har alltid tänkt att det är lika, men är ju helt annorlunda.
IMG_8669.JPG
Har tänkt på det också, det skiljer mycket när man kollar noga! Finns dessutom en lite uppdaterad version av tavlan som sitter på min, @eriksson850 har båda, kolla noga så ser man vissa skillnader mellan de två han har (snor hans bild från tidigare i tråden ;) ) :

20151202_164709-1-jpg.224076

Bl.a. är ringen på tavlan bredare på den vänstra och den fräna fasningen på ringen är annorlunda, samt att strecken på tavlan är lite annorlunda (det vertikala strecket går rakt genom "DS" på den tidigare). Tror texten och den applicerade loggan är något annorlunda också. :)

3C11E827-90EF-4519-9BCD-0CF862476A0B.jpeg
Här kommer en bild på min nyinköpta DS.
Den känns väldigt bra på armen.
Spännande dygn framöver för att se hur den mäter tiden.
Valde denna som alternativ till Explorer med de tokiga priser som följer..
PS. Tipsa gärna om bra ställen att serva på(farfars klocka?).

Har tänkt på det också, det skiljer mycket när man kollar noga! Finns dessutom en lite uppdaterad version av tavlan som sitter på min, @eriksson850 har båda, kolla noga så ser man vissa skillnader mellan de två han har (snor hans bild från tidigare i tråden ;) ) :

20151202_164709-1-jpg.224076

Bl.a. är ringen på tavlan bredare på den vänstra och den fräna fasningen på ringen är annorlunda, samt att strecken på tavlan är lite annorlunda (det vertikala strecket går rakt genom "DS" på den tidigare). Tror texten och den applicerade loggan är något annorlunda också. :)
Stämmer bra, trodde när jag köpte min andra att den skulle vara identisk som den första men i bättre skick. De är dock helt klart inte identiska. :)

Hittade en originalpåse för 013 boetten och på den står det 31.0mm.
1000271.jpg

Man ser även att det är samma glas för 012, 013, 112 och 113 boetterna.
Tja! Jag har sett det någonstans men om man inte hittar ett original DS-glas (vilket jag inte gör) Vad var då bästa alternativet till 013 boetten? 36mm med eller utan armeringsring? Vet du höjd på original? Tack!

Högt pris men också ett väldigt fint exemplar, men också ett höögt pris... :)
Som sagt - gick en för 3400€. Hade en samlare som försökte byta till sig min på instagram - han undrade var jag värderade min mtp den som legat för 3400€, jag sa att 1500€ väl inte var helt orimligt, det köpte han utan att blinka. Nu blev det ju inga byten, för jag ville behålla DS:dn. Tror de med lite skojjigare tavlor ligger välisgt högt utomlands. :)

Tillbaka
Topp