• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Som sagt - gick en för 3400€. Hade en samlare som försökte byta till sig min på instagram - han undrade var jag värderade min mtp den som legat för 3400€, jag sa att 1500€ väl inte var helt orimligt, det köpte han utan att blinka. Nu blev det ju inga byten, för jag ville behålla DS:dn. Tror de med lite skojjigare tavlor ligger välisgt högt utomlands. :)
absolut spelar tavlor roll, en vanlig DS kan man ju få för under en tusenlapp, dock ser ju den på kaplans väldigt fin ut + att det är en tidig utan skölpadda på boettlocket (men det kanske alla med den tavlan har?).

absolut spelar tavlor roll, en vanlig DS kan man ju få för under en tusenlapp, dock ser ju den på kaplans väldigt fin ut + att det är en tidig utan skölpadda på boettlocket (men det kanske alla med den tavlan har?).
Den på Kaplans är helt klart den finaste jag sett, min är den sämsta - men så har jag bara sett fem stycken (varav en var den där i nån lot för längesen). Alla saknar inte Padda, min har padda på locket, vet inte hur locket ser ut @MacRulez4evers. Endast två har dock haft den lumeade sekundvisaren.

Ska bli kul att se var denna hamnar, ger ju ändå nån form av riktmärke för priserna på dessa. :)

Den på Kaplans är helt klart den finaste jag sett, min är den sämsta - men så har jag bara sett fem stycken (varav en var den där i nån lot för längesen). Alla saknar inte Padda, min har padda på locket, vet inte hur locket ser ut @MacRulez4evers. Endast två har dock haft den lumeade sekundvisaren.

Ska bli kul att se var denna hamnar, ger ju ändå nån form av riktmärke för priserna på dessa. :)
Nja, riktmärke är för mig ett ganska starkt ord. En i väldigt fint skick utan padda på locket kan i min värld gå för 20+ medan en i mer normalt skick kanske går för 5. Känns som en sådan modell som verkligen kan gå upp i pris vid väldigt ovanlig modell/fint skick.

Återkommer till denna diskussionen nu när det finns en likadan på Kaplans (med en tristare sekundvisare men i böttre skick) - 16200 Just nu. :)
2516EFD1-114F-4BC4-A550-03CAD9CC490F.png
SLuta förstöra för mig nu... :( pengarna rinner ut plånboken... jag som leder...

Vill man vara fin du vet så får man lägga ut.
Ja det är ju så. Är för visso beredd att betala extra för det grymma skicket, men den behöver ju inte mer marknadsföring ;) Skämt åsido, inte som att det spelar ngn roll heller skulle jag tro...

Hade inte noterat sekundvisaren så lite synd men vill ha den sortens DS och vill ha bra skick, så då lär jag behöva plocka denna... ;)

Senast ändrad:
Fan är helt deppig nu. Och kan inte sänka mitt maxbud, så kan bli ännu mer fucked... :(

Blir nog en dyr läropeng, men kanske på tiden att jag lär mig att folk inte är helt ärliga...

Om jag ska se ngt positivt är jag egentligen inte så mkt emot färgmatchning, så kan leva med det... MEN, då vill jag ju inte betala premium för det... :mad:

Då tavlan har åtgärdats så bör du kunna lösa detta med ett telefonsamtal då detta ej näms i beskrivning annars hänvisa till distansköpslagen. tror det är tydligast kl 5 men det är alltid svårt på foto jämför tavlor och så ser du vad som är åtgärdat innan du tar kontakt. lycka till

Då tavlan har åtgärdats så bör du kunna lösa detta med ett telefonsamtal då detta ej näms i beskrivning annars hänvisa till distansköpslagen. tror det är tydligast kl 5 men det är alltid svårt på foto jämför tavlor och så ser du vad som är åtgärdat innan du tar kontakt. lycka till
Jag har mailat då det är stängt idag.
Problemet är att detta är en slagauktion och därför inte täcks av distansköplagen :(

Jag har mailat då det är stängt idag.
Problemet är att detta är en slagauktion och därför inte täcks av distansköplagen :(

Tänkte inte på att det var slagauktion,är av uppfattningen att de kör klockauktion i dag.

Har svårt att tänka mig att de inte kan sänka ditt maxbud då tavlan skall klassas som delvis renoverad,de slarvade antagligen vid intagsbesiktning.

Då uret från 2012 bär samma packning med skador som saluförs på denna auktion så har du ett starkt skäl.

Nä men utebliven relevant information samt att det fattas en siffra i boettnr mellan de två annonserna. Slappt av Kaplans och vill de vara seriösa fixar de detta.

Tänkte inte på att det var slagauktion,är av uppfattningen att de kör klockauktion i dag.

Har svårt att tänka mig att de inte kan sänka ditt maxbud då tavlan skall klassas som delvis renoverad,de slarvade antagligen vid intagsbesiktning.

Då uret från 2012 bär samma packning med skador som saluförs på denna auktion så har du ett starkt skäl.

Nä men utebliven relevant information samt att det fattas en siffra i boettnr mellan de två annonserna. Slappt av Kaplans och vill de vara seriösa fixar de detta.

Klart är iaf att de kommer ha ett jobbigt samtal med en arg kund...

@ANALOGUE @Kamelen

Jämför de två annonserna från Kaplans, både nuvarande och förra. Det är möjligt att nya annonsens text är uppdaterad, för de har olika boettnummer. Sekundvisarna skiljer. Bandhornen ser ut att ha olika form. Det är möjligt att jag missar något, men för mig framstår det som två olika klockor. Ser också ut som om den tidigare (från 2012) har mer slitage i verket efter rotorn.

Mvh A

@ANALOGUE @Kamelen

Jämför de två annonserna från Kaplans, både nuvarande och förra. Det är möjligt att nya annonsens text är uppdaterad, för de har olika boettnummer. Sekundvisarna skiljer. Bandhornen ser ut att ha olika form. Det är möjligt att jag missar något, men för mig framstår det som två olika klockor. Ser också ut som om den tidigare (från 2012) har mer slitage i verket efter rotorn.

Mvh A
Tack för input! Hoppas du har rätt för vill så gärna lägga vantarna på den där om den är korrekt... :)

Här är min mögliga
F0633633-DB02-4E84-8E23-457FF589EED3.jpeg

81A994D5-E3D8-4F6E-BD42-691B1EB59BCB.jpeg

5C8F892A-179E-4B0E-99F8-A67D2A0E60B3.jpeg

D9796432-17E7-435E-B458-50B69A3D71C2.png

@ANALOGUE @Kamelen

Mvh A

Hej
Då de är samma bakboett som är tidigare än uret är av åsikten att backboett bör vara märkt patent pending och HF ,packningen såg ut att vara skadad på samma ställe,drar du upp bilden på aktuell auktion så ser det ut som som något hänt kl 5 2010 är där ett hanteringsmärke i detta område.
Mycket möjligt att jag har fel.

Hej
Då de är samma bakboett som är tidigare än uret är av åsikten att backboett bör vara märkt patent pending och HF ,packningen såg ut att vara skadad på samma ställe,drar du upp bilden på aktuell auktion så ser det ut som som något hänt kl 5 2010 är där ett hanteringsmärke i detta område.
Mycket möjligt att jag har fel.

Inte alltid lätt sådant här... jag tittar också på de förstorade bilderna. Men att se med egna ögon är alltid bäst.

Om du jämför övre vänstra bandhornen, så framstår den tidigare sålda klockan som mer polerad än den som nu är till salu. Se till exempel på ytornas "rakhet", samt den lilla vinkeln alldeles där bandhornet möter glasringen/glaset.

Vid kl 5, på boetten, finns ett jack på den som såldes 2012, det jacket återfinns inte på den nyare.

När det gäller bakboetten, så kan det mycket väl vara som för Rolex, där det är ett känt "problem" att klockor fick "fel" bakboetter redan från fabrik. Troligen för att de dels passade och för att de dels fanns färdiga i lagret. Kan mycket väl vara samma sak vi ser här, särskilt som de två klockorna ligger nära varandra i boettnummer.

För tydlighets skull, ska jag säga att jag inte på långa vägar har spenderat lika mycket tid med DS-boetter, som jag har med Rolex-boetter. Men jag känner mig övertygad om att vi ser två olika klockor.

@ANALOGUE

Inte alltid lätt sådant här... jag tittar också på de förstorade bilderna. Men att se med egna ögon är alltid bäst.

Om du jämför övre vänstra bandhornen, så framstår den tidigare sålda klockan som mer polerad än den som nu är till salu. Se till exempel på ytornas "rakhet", samt den lilla vinkeln alldeles där bandhornet möter glasringen/glaset.

Vid kl 5, på boetten, finns ett jack på den som såldes 2012, det jacket återfinns inte på den nyare.

När det gäller bakboetten, så kan det mycket väl vara som för Rolex, där det är ett känt "problem" att klockor fick "fel" bakboetter redan från fabrik. Troligen för att de dels passade och för att de dels fanns färdiga i lagret. Kan mycket väl vara samma sak vi ser här, särskilt som de två klockorns ligger nära varandra i boettnummer.

För tydlighets skull, ska jag säga att jag inte på långa vägar har spenderat lika mycket tid med DS-boetter, som jag har med Rolex-boetter. Men jag känner mig övertygad om att vi ser två olika klockor.

@ANALOGUE
Tack! Ska bli spännande att se om den blir min, men börjar bli svettigt pris :)

När det gäller bakboetten, så kan det mycket väl vara som för Rolex, där det är ett känt "problem" att klockor fick "fel" bakboetter redan från fabrik. Troligen för att de dels passade och för att de dels fanns färdiga i lagret. Kan mycket väl vara samma sak vi ser här, särskilt som de två klockorna ligger nära varandra i boettnummer.

@ANALOGUE
Eller så har man bytt boett från en annan DS med bättre boett men med mer modest tavla.

Tillbaka
Topp