• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Eller så har man bytt boett från en annan DS med bättre boett men med mer modest tavla.
Jämför de olika slitaget på verksbryggorna också. Inte samma verk. Om inte det också har blivit pusslat.

Men visst blev det fascinerande med dessa två klockor nu. Till och med jag som är så insöad på gamla Rolex fick upp intresset rejält. DS lockar. Hade förstås hjälpt, om boetter och verk hade serienummer. Inte bara baklock.

@ANALOGUE @Kamelen (och alla andra) Nu har jag inte lusläst allt som skrivit om den intressanta DS:en på Kaplans. Men angående märkningen av boetten så kan det vara så att Pat. PEND. är skrivet på utsidan av bakboetten och att det inte längre är läsbart. Jag har en tidig DS där jag med lupp och ljus i rätt vinkel kan läsa PAT PEND. på utsidan. Se bilder.
FA3F2DED-D58A-401A-8187-8BFFC529DB2A.jpeg
29263681-D6F6-422E-9D6C-CDA26614952E.jpeg
7236068E-CE2C-4D06-842F-82845751BD08.jpeg
1034D54D-291E-44F9-A513-11F91BE1D646.png

@ANALOGUE @Kamelen (och alla andra) Nu har jag inte lusläst allt som skrivit om den intressanta DS:en på Kaplans. Men angående märkningen av boetten så kan det vara så att Pat. PEND. är skrivet på utsidan av bakboetten och att det inte längre är läsbart. Jag har en tidig DS där jag med lupp och ljus i rätt vinkel kan läsa PAT PEND. på utsidan. Se bilder.
FA3F2DED-D58A-401A-8187-8BFFC529DB2A.jpeg
29263681-D6F6-422E-9D6C-CDA26614952E.jpeg
7236068E-CE2C-4D06-842F-82845751BD08.jpeg
1034D54D-291E-44F9-A513-11F91BE1D646.png
Tack för ditt engagemang!
Jag tror det är två olika klockor, och med korrekt baklock eller ej, ska jag försöka plocka hem den. Vill ha just en sådan DS och lär bli svårt att hitta finare... Hoppas dock mina motbudare ger upp snart... Redan nu blir det väl forumets minst prisvärda DS ;)

Jag tror det är två olika klockor, och med korrekt baklock eller ej, ska jag försöka plocka hem den. Vill ha just en sådan DS och lär bli svårt att hitta finare... Hoppas dock mina motbudare ger upp snart... Redan nu blir det väl forumets minst prisvärda DS ;)
Prisvärt eller ej, är det sällsynt "på riktigt" så är det bara att ta i det huset håller. Oavsett om det är klockor eller annat.

Köp, bara köp! :) Men om du ändå ska kolla upp klockan, serienummer etc, så kolla om det inte finns ett Pat. PEND. på utsidan. Jag tror nämligen att det kan finnas där, eller har funnits åtminstone.

@ANALOGUE , Jag skulle bli väldigt fövrånad om dom där två skulle visa sig vara samma ur. Jag skulle nog säga att risken är i stort sett lika med noll.
Granska detaljerna som tidigare skribenter har nämnt, kolla även extra noga på tavlan, texten, verket och dess delar, detaljer och text, slitage på boetten, bandhornens hål, märken, osv osv - inte direkt lika, va!

Senast ändrad:
@ANALOGUE , Jag skulle bli väldigt fövrånad om dom där två skulle visa sig vara samma ur. Jag skulle nog säga att risken är i stort sett lika med noll.
Granska detaljerna som tidigare skribenter har nämnt, kolla även extra noga på tavlan, texten, verket och dess delar, detaljer och text, slitage på boetten, bandhornens hål, märken, osv osv - inte direkt lika, va!
Nä vi har nog kommit fram till att det inte är samma :) isf kostade det premium att åtgärda ;)

Nä vi har nog kommit fram till att det inte är samma :) isf kostade det premium att åtgärda ;)

När "alla" i tråden missade att det står t ex. "21 jewels" och "23 jewels", dessutom med olika tjocklek på texten, tillsammans med en himla massa andra skillnader, så är det lika bra att ta det säkra före det osäkra. :)

Jag kan bara ana känslan som uppstår om man lagt ett bud på 16 kakor på en klocka, som man inte kan så mycket om, och någon kommer in och säger att det är en tillfixad rackare som tidigare sålts för cirkus sex år sedan.

När "alla" i tråden missade att det står t ex. "21 jewels" och "23 jewels", dessutom med olika tjocklek på texten, tillsammans med en himla massa andra skillnader, så är det lika bra att ta det säkra före det osäkra. :)

Jag kan bara ana känslan som uppstår om man lagt ett bud på 16 kakor på en klocka, som man inte kan så mycket om, och någon kommer in och säger att det är en tillfixad rackare som tidigare sålts för cirkus sex år sedan.
Ja känslan var typ rätt onice... Speciellt då jag inte kunde sänka mitt maxbud... :)
Men nu känner jah att vinden har vänt och jag tror jag blir med DS, sen börjar jaken på länk... :)

Senast ändrad:
Wow! Ja jag hade inte vågat hantera de där visarna vid en service :)
Nej det skulle vara läskigt. Men tänker att denna ska få en korrekt GFlänk och hänga med mig väldigt lååååång tid, så känns inte som en katastrof om jag måste reluma visarna om 5 år, om än trist såklart...
Det får du med all säkerhet, jag håller tummarna för att du plockar hem den - ser riktigt fin ut! :)

Edit: Lite dyr kan jag tycka... ;)
Tack! Ja den är ju rätt dyr, men kände att jag var beredd att lägga lite för mkt då skicket är så fint. Tänker som sagt ha den länge så behöver inte vara en bra deal. Men visst, hoppas ju att den inte drar iväg mkt till...

Nej det skulle vara läskigt. Men tänker att denna ska få en korrekt GFlänk och hänga med mig väldigt lååååång tid, så känns inte som en katastrof om jag måste reluma visarna om 5 år, om än trist såklart...

Tack! Ja den är ju rätt dyr, men kände att jag var beredd att lägga lite för mkt då skicket är så fint. Tänker som sagt ha den länge så behöver inte vara en bra deal. Men visst, hoppas ju att den inte drar iväg mkt till...
Det var inte det jag syftade på, snarare den som gick för 800 på tratten för en tid sen. ;)

Som sagt, jag tycker att 15 k för en i halvdant skick är fullt rimligt, den du budar på är ju superfin. :)

Tillbaka
Topp