• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Statusuppdatering:
Helt klart olika klockor. Deb har Patent pending på baklocket. Det negativa är att tavlan är lite ojämn i lacken, men helt ok ändå. Jag fortsätter alltså hoppas på vinst :)
7BB15749-0C51-47ED-86D7-71A7A50B380A.jpeg
A2C722FB-D97F-438D-946A-BDB10AB0A8BB.jpeg
B84B0D3A-2375-4D7F-8C02-5638F6DDB28B.jpeg
CA6DA7CF-A65F-4DAC-88E3-E187984A10B0.jpeg
F00B0DE7-B8FE-41DD-BC6B-CD44CDDCA48F.jpeg
792839FB-6325-4DEA-90C9-4EA97B5590B6.jpeg
846912F1-3FEA-4116-A559-D0DDB937176A.jpeg

Tack för bilderna. En service och lite klarklack bakom visarna så har du en finfin DS!

Drar mitt strå till stacken med min nyköpta DS-2. En klocka som uppenbarligen har tjänat länge och väl och som fortfarande har mycket att ge. Lånade en liten hårsnodd av sambon för att hålla flärpen på armbandet på plats.
Klockan är manuell och nu undrar jag om det finns någon slags snabbinställning för datumet? Vad jag kan googla mig till så är beteckningen på verket 25-661.
DSC_0193.JPG

DSC_0191.JPG

Drar mitt strå till stacken med min nyköpta DS-2. En klocka som uppenbarligen har tjänat länge och väl och som fortfarande har mycket att ge. Lånade en liten hårsnodd av sambon för att hålla flärpen på armbandet på plats.
Klockan är manuell och nu undrar jag om det finns någon slags snabbinställning för datumet? Vad jag kan googla mig till så är beteckningen på verket 25-661.
DSC_0193.JPG

DSC_0191.JPG
Kul! Keeper tror jag den kallas som håller flärpen :) Ingen quickset på 25-661.

Men det gör det. :)

Nästan... När datumet växlar så utan att släppa kronan snurra bak tiden ca ett varv med kronan och sedan ställer man fram tiden igen och datumet växlar. Man kan alltså ställa fram datumet till valfri dag utan att släppa kronan. Om du lyssnar så kommer du höra när mekanismen klickar till när du vrider bak tiden.

Men det gör det. :)

Nästan... När datumet växlar så utan att släppa kronan snurra bak tiden ca ett varv med kronan och sedan ställer man fram tiden igen och datumet växlar. Man kan alltså ställa fram datumet till valfri dag utan att släppa kronan. Om du lyssnar så kommer du höra när mekanismen klickar till när du vrider bak tiden.

Ska testa! Ingen risk för verket tar skada av den här metoden?

Ska testa! Ingen risk för verket tar skada av den här metoden?
Nej då utan det var så den var designa och man fick då snabbväxling utan att ha en komplex mekanism i ställmekanismen som på senare urverk. Jag måste dock säga att själva växlingsdelen på kaliber 25-661 med flera har en svaghet som gör att fjädern kan gå av på grund av metallutmattning men det kan den gör en vecka efter den var inköpt eller 100 år för tillverkningskvalitén var ojämn och detta har ställt till det för Certina, så mycket så att när man tog fram nästa urverk gjorde man en så överdimensionerad lösning att det är komiskt. :)

Snabbväxling på andra urverk har andra problem så egentligen var Certinas originallösning bättre om man ser till antal möjliga felkällor men att man skulle har jobbat lite mer på den enskilda felkällan bättre då det är en extra svag punk.

Nej då utan det var så den var designa och man fick då snabbväxling utan att ha en komplex mekanism i ställmekanismen som på senare urverk. Jag måste dock säga att själva växlingsdelen på kaliber 25-661 med flera har en svaghet som gör att fjädern kan gå av på grund av metallutmattning men det kan den gör en vecka efter den var inköpt eller 100 år för tillverkningskvalitén var ojämn och detta har ställt till det för Certina, så mycket så att när man tog fram nästa urverk gjorde man en så överdimensionerad lösning att det är komiskt. :)

Snabbväxling på andra urverk har andra problem så egentligen var Certinas originallösning bättre om man ser till antal möjliga felkällor men att man skulle har jobbat lite mer på den enskilda felkällan bättre då det är en extra svag punk.
Kul info, tack! :)

Som sagt - gick en för 3400€. Hade en samlare som försökte byta till sig min på instagram - han undrade var jag värderade min mtp den som legat för 3400€, jag sa att 1500€ väl inte var helt orimligt, det köpte han utan att blinka. Nu blev det ju inga byten, för jag ville behålla DS:dn. Tror de med lite skojjigare tavlor ligger välisgt högt utomlands. :)
Ja dessa tavlor har dragit iväg satan.. under 15 får man nog inte på hyffsat bevakade auktioner.

Ja precis och det jag menar är att då köpa samma klocka för 15+ bara för att tavlan är annorlunda tar emot rejält för mig även om de är snygga! :) Bättre att satsa på en för 900kr på Tratten :p
Min billigaste kostade 800, min dyraste 1900 (dyr, usch och fyyy ;) )

Men ja, DS:arna är så undervärderade, skittrista dussinomegor går för 3 gånger så mycket som en automatisk DS. Absurdt, men bra för oss nördar. :pompus:

Lacksläpp är dock en sjuk värdesänkare. För mig blir det helt ointressant, men är hypen stark hänger mycket med.
Vilket är att klassa som lacksläpp? Det uppe vid 10-11 och den pricken vid 4-5? Min har rätt mycket lumesläpp på tavlan, vilket får den att se lite tristare ut.

Appropå inget: DS-texten på min tavla är ”gul” medans de som postats här är vita, vad beror det på?
6DBF0DFB-079A-4545-A0D3-D9D69D6FD730.png
5F2003D3-35E0-41DC-8EE0-A73871D5059D.png
095A357B-E1F9-4862-AAD5-FEB15C3D377E.png

@Aurum @grodslukarenx @Fadershan
Nu är den jäveln uppe i 32+provis = 38.5 + service...
Är jag idiot om jag fortsätter...? Känns som att denna tråd lite är anledningen till att den går så in i helvette... :(
Har ingen aning om vad den kan vara värd, nu börjar det blir rätt sjuka summor tycker jag. :bag:

Edit: Men jag jämför med min, den shucktheoyster sålde var sämre än din men gick för 3400€.

Nu föväntar jag mig att priset på guld-DS ochså hänger med upp. :)
Skämt åsido, vet ni auktionsrävar om vi börjar nå rekord i pris för "vanlig", DS, inte amagnetic eller så?

Jag är faktiskt uppriktigt ledsen... Fan också :(

Känns som att den är för dyr nu. Tavlan är ändå inte perfekt med fingeravtrycket, och rätt risky med visarna som har kexig lume...

Samtidigt vill jag ha en sådan DS i grymt skick och det dräller ju inte av dem... :( :( :(

Tillbaka
Topp