• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Wiliamo

Panerai
Vill ge beröm för en mycket intressant och lärorik trådstart @eriksson850! För en som är relativt färsk i vintagevärlden är sån information väldigt värdefull :) får hålla utkik efter en egen DS ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vill ge beröm för en mycket intressant och lärorik trådstart @eriksson850! För en som är relativt färsk i vintagevärlden är sån information väldigt värdefull :) får hålla utkik efter en egen DS ;)
Tack! :) Gör det!
Det finns fortfarande ganska gott om dem och priserna är låga. Jag skulle säga att för motsvarande omega kvaliten får du betala 6:1
 
Senast ändrad:
image.jpeg

Tidigare idag. Jävlar vad snygg den är......
 
Helt missat denna tråd. Mycket spännande och bra skrivet, uppskattas mycket. Kvalité!

Som bekant så lät jag renovera min fars gamla dykarklocka som jag luskat ut introducerades 1960. Den har inte heller sköldpaddan på boettlocket;
https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/
image.jpeg
image.jpeg


Förresten, vet du vilken DS som var med på klätterexpeditionen? Hade kunnat vara rolig att finna en sådan :)
Otroligt snygg dykare!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack! :) Gör det!
Det finns fortfarande ganska gott om dem och priserna är låga. Jag skulle säga att för motsvarande omega kvaliten får du betala 6:1
Tycker mig märka att de ökat stadigt senaste året, utländska köpare trålar Tradera på billiga Certina av bättre kvalitet så vänta inte för länge med att köpa DS tidigare generationer.:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker mig märka att de ökat stadigt senaste året, utländska köpare trålar Tradera på billiga Certina av bättre kvalitet så vänta inte för länge med att köpa DS tidigare generationer.:)
Det stämmer säkert absolut, men visst går det fortfarande att hitta dem för runt 500-700:- ?
 

Wiliamo

Panerai
Har (äntligen) köpt denna mysiga DS:a av en trevlig forummedlem. Är dock osäker på val av band. För det räknas väl ändå som en dykare, och då jag är stark motståndare (med betoning på STARK) till läder på dykare känns det uteslutet. Något färgglatt tropic eller annat gummi? Vad tror ni?
image.png
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har (äntligen) köpt denna mysiga DS:a av en trevlig forummedlem. Är dock osäker på val av band. För det räknas väl ändå som en dykare, och då jag är stark motståndare (med betoning på STARK) till läder på dykare känns det uteslutet. Något färgglatt tropic eller annat gummi? Vad tror ni?
image.png
En läderrem på den där skulle göra susen ;)
 

jabla

Sarlacc
Har (äntligen) köpt denna mysiga DS:a av en trevlig forummedlem. Är dock osäker på val av band. För det räknas väl ändå som en dykare, och då jag är stark motståndare (med betoning på STARK) till läder på dykare känns det uteslutet. Något färgglatt tropic eller annat gummi? Vad tror ni?
image.png
Snygg!
Inte Nato men väl Tropic tycker jag passar utmärkt.
 

DrKlocka

Audemars
Den här tråden har definitivt fått upp mitt sug för en DS. Letar fortfarande efter ett fint ex till bra pris. Har fått tag på en fin blå DS box, någon som vet vilken modell den passar till?
 

Psykel

Patek
Supertråd! Fått upp ögonen för Certina DS tack vare den, så kikar lite efter en just nu. Tänkte bara höra vad man bör betala för en? Hittat en på tradera i okänt mekaniskt skick, repigt glas och så, som jag tänkte följa. I nuläget snorbillig, dock.
 

Martin Lovasz

Audemars
Skick, årtal, original länk och urverk bland annat avgör värdet så det kan vara allt mellan 500kr till 2000kr.

Den du förmodligen tänker på är en tidig automat (1960/61) så räkna med ett pris runt 800-1000kr men det är lotteri för du kan behöva lägga en hel del för att få den fungerande igen.

Jag har precis fixat två DS för andra medlemmar här på forumet och jag hoppas att de är nöjda.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Skick, årtal, original länk och urverk bland annat avgör värdet så det kan vara allt mellan 500kr till 2000kr.

Den du förmodligen tänker på är en tidig automat (1960/61) så räkna med ett pris runt 800-1000kr men det är lotteri för du kan behöva lägga en hel del för att få den fungerande igen.

Jag har precis fixa två DS för andra medlemmar här på forumet och jag hoppas att de är nöjda.
Alright, tack för infon! Vi får se hur det utvecklar sig!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skick, årtal, original länk och urverk bland annat avgör värdet så det kan vara allt mellan 500kr till 2000kr.

Den du förmodligen tänker på är en tidig automat (1960/61) så räkna med ett pris runt 800-1000kr men det är lotteri för du kan behöva lägga en hel del för att få den fungerande igen.

Jag har precis fixat två DS för andra medlemmar här på forumet och jag hoppas att de är nöjda.
Den ena är iallafall väldigt nöjd ;)
 

Calle med C

Panerai
Skick, årtal, original länk och urverk bland annat avgör värdet så det kan vara allt mellan 500kr till 2000kr.

Den du förmodligen tänker på är en tidig automat (1960/61) så räkna med ett pris runt 800-1000kr men det är lotteri för du kan behöva lägga en hel del för att få den fungerande igen.

Jag har precis fixat två DS för andra medlemmar här på forumet och jag hoppas att de är nöjda.

Den andra är också väldig nöjd!:)
 
Topp