• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Tack för snabbt svar, håller på att tråla tråden som bäst. Antagligen dras jag med för enkelt i någon form av masshysteri, men gillar denna klocka mer och mer.
Jag vet redan hur det här kommer att sluta...
Lite tråkig klocka enligt mig men i modell lite större och de håller hög kvalitet i alla komponenter. Helt klart värt att prova!

Tack för snabbt svar, håller på att tråla tråden som bäst. Antagligen dras jag med för enkelt i någon form av masshysteri, men gillar denna klocka mer och mer.
Jag vet redan hur det här kommer att sluta...
Att köpa en "instegsklocka" som jag nu gjort ggr 2 är inga stora pengar och helt klart värt att prova tycker jag :) jag är väldigt ny inom vintage men detta känns som en bra start.

Nästa vintage kanske blir nånting lite mindre dock, typ 33-34mm :)

Att köpa en "instegsklocka" som jag nu gjort ggr 2 är inga stora pengar och helt klart värt att prova tycker jag :) jag är väldigt ny inom vintage men detta känns som en bra start.

Nästa vintage kanske blir nånting lite mindre dock, typ 33-34mm :)
Jag kan nog stå till tjänst även men något i den storleken. Hör av dig i så fall. :)

Jag kan nog stå till tjänst även men något i den storleken. Hör av dig i så fall. :)
Absolut :)

Men nu får köp vänta lite så man sprider ut de. Alltid kul med honeymoon med nya klockor.

Bjuder på den nye. Ni får stå ut med lite extra bilder såhär i början :)
IMG_20180620_144238-01.jpeg

Lite tråkig klocka enligt mig men i modell lite större och de håller hög kvalitet i alla komponenter. Helt klart värt att prova!
Lite tråkig, ja. Samtidigt fantastiskt bra på alla sätt. Min senaste har borstad tavla, höga stavindex, de rätta visarna och välvd tavla vilket livar upp tycker jag. Patent pending är roligt med. En länk på det och jag är hemma.

Lite tråkig, ja. Samtidigt fantastiskt bra på alla sätt. Min senaste har borstad tavla, höga stavindex, de rätta visarna och välvd tavla vilket livar upp tycker jag. Patent pending är roligt med. En länk på det och jag är hemma.
Typiskt en fin klocka jag aldrig skulle bära, vi tycker som tur är alla lite olika. Det finns bättre dressade ur och bättre sportur, detta är för mig ett mellanting. En bra hybrid, men kittlar inte mina sinnen.

Ni som trålar auktioner, har ni någon känsla för internationellt intresse för DS? Är det bara på KS som "alla" gillar den?

De bliver dyrere og dyrere, og der er mere international interesse. Jeg er nærmest holdt op med at lede i Sverige, der kender alle dem ;)

Fan vad jag vill ha en länk till denna, vad kostar en?
20180618_195713-01.jpeg
20180618_195601-01.jpeg

Haha, hvis du får en GF-länk til den, så har vi et par tvillinger :D

20180305_143415.jpg

Bilagor

• 20180305_143349.jpg
    20180305_143349.jpg
    137 KB · Visningar: 2
Typiskt en fin klocka jag aldrig skulle bära, vi tycker som tur är alla lite olika. Det finns bättre dressade ur och bättre sportur, detta är för mig ett mellanting. En bra hybrid, men kittlar inte mina sinnen.
Jaså, du ser alltså på dem som en blandning? Kanske du gör rätt i men det gör inte jag. Har alltid sett på dem som rena bruksur.

Jaså, du ser alltså på dem som en blandning? Kanske du gör rätt i men det gör inte jag. Har alltid sett på dem som rena bruksur.
Definitivt, om man ser till tätheten och verket är boetten typ så smäcker den kan vara. Den är för snäll eller för otymplig. Bruksur är ju väldigt svävande enligt mig men skulle tex säga att DJ är klart tooligare.

Definitivt, om man ser till tätheten och verket är boetten typ så smäcker den kan vara. Den är för snäll eller för otymplig. Bruksur är ju väldigt svävande enligt mig men skulle tex säga att DJ är klart tooligare.
Aha, intressant! Tycker det är något med dem som andas ren bruksighet. Trots att de är ganska ”snälla” :)

Tycker det beror lite på vilken tavla det sitter i - ser dem som ett rent alternaiv till rolex mindre oysters, både rent estetiskt men även funktionsmässigt.

Typ den svarta tavlan som @ConElPueblo har i en av sina, tror även @ANALOGUE knep en sån? Är lite som en Milgauss, de ljusa ”dressade” tavlorna känns som motsvarigheter til DJ’s eller Oyster Perpetual, och dykartavlan som min har är typ en motsvarighet till en Explorer.

Typ Milgauss (snodd från interwebben):
5020a636cf2b9c3658ac1e4e711ff2e7.jpg

Typ Datejust:
21489344-050A-4744-B349-933ACCD95F7C.jpeg

Typ Explorer:
F87A7F70-0CC2-46A9-A812-369FD4F5330F.jpeg

Tycker det beror lite på vilken tavla det sitter i - ser dem som ett rent alternaiv till rolex mindre oysters, både rent estetiskt men även funktionsmässigt.

Typ den svarta tavlan som @ConElPueblo har i en av sina, tror även @ANALOGUE knep en sån? Är lite som en Milgauss, de ljusa ”dressade” tavlorna känns som motsvarigheter til DJ’s eller Oyster Perpetual, och dykartavlan som min har är typ en motsvarighet till en Explorer.

Typ Datejust:

Typ Explorer:
Kul liknelse.

Typ Datejust:

Typ Explorer:
Boetten förstör det för mig, vilket den även gör på på dessa två till vänster.
divertrio101g.jpg

I mine øjne er DS et ur der ret præcist modsvarer Rolex DJ - og bedre end noget andet andet schweizisk ur fra den periode. Det eneste der mangler, før vi er oppe i samme liga, er at der fandtes chronometer-certificerede DS'ere (prøv lige at forestil jer sådan en gral..!!). 200m vandtæthed, stødsikkert, elegant men samtidigt kraftfuld boett der gør sig godt i bedste "beach to boardroom" stil... Jo, sammenligningen er lige for, synes jeg.

Når man kigger på f.eks. Longines eller Omega er der ikke et tilsvarende hverdagsur med samme evner. Man kan finde fuldblods toolwatches eller dress/hverdagsklockor, men ikke noget der tilbyder den diversitet i anvendelsen, som et Certina DS.

Certina-verkerne er ikke sindsoprivende, men det er Rolex-verkerne vel egentligt heller ikke, til gengæld er der brugt flere kræfter på forarbejdelse; både af verk og tavla.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig et vintage DJ en dag, men jeg er også bevidst om prisen på et ordentligt eksemplar, og at jeg har et alternativ liggende, der i høj grad matcher det.

Mer dressat än DS är inte min grej men vad skulle du anse som bättre sportur? Tänker då i samma prisklass ~2k

Håller med om det. Har en tidig DS "patent pending" som jag haft ett par år men burit ärligt talat 2-3 gånger totalt. Det är en trevlig klocka av fin kvalitet men lätt att de ligger kvar i lådan till förmån för andra ur.

Har för mig att jag betalade ungefär en femhundring för klockan inkl. originalbox. Priserna har ändrats en del på kort tid.

Grejen är att jag hellre köpt ett kraftigare ur eller ett elegantare. Det är jättefina ur, jag är bara inte överens med mellantinget. Tex bandhornen är lite veka.
Förstår ditt resonemang men håller inte med om att bandhornen är veka. Tycker själv att hela boetten med bandhorn och allt ger ett kraftfullt intryck. Men som alltid är ju allt subjektivt :)

Tillbaka
Topp