D
Deleted member 4412
Guest
Mina 2 DS:
Senast redigerad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den där dykaren är helt klart något extra! Lite mkt patina kanske men råMina 2 DS:
Den är badass.. dessutom extraordinär i solljusetDen där dykaren är helt klart något extra! Lite mkt patina kanske men rå
Kan tänka mig det! Blir inte mkt mer badass än hajtandsindexDen är badass.. dessutom extraordinär i solljuset
Ovanligt fint ex, grattis!Tänkte jag skulle prova på den lite yngre, fetare och fulare kusinen till den första DS. Klickade hem den från Tradera då jag gillade färgen på tavlan och det allmänt goda skicket. Blev glatt överraskad när jag öppnade paketet idag då jag inte handskats med modellen tidigare, den är ju riktigt fin!
Tyvärr är plexit prickigt på insidan och klockan är verkligen den mest svårfotade jag ägt så bilderna gör ej klockan rättvisa. Den skulle behöva en rejälare rengöring med.
Mycket snygg. Boetten ser ut att vara i bra skick. Färgerna från 60-70 talet är i många fall mycket trevliga.Tänkte jag skulle prova på den lite yngre, fetare och fulare kusinen till den första DS. Klickade hem den från Tradera då jag gillade färgen på tavlan och det allmänt goda skicket. Blev glatt överraskad när jag öppnade paketet idag då jag inte handskats med modellen tidigare, den är ju riktigt fin!
Tyvärr är plexit prickigt på insidan och klockan är verkligen den mest svårfotade jag ägt så bilderna gör ej klockan rättvisa. Den skulle behöva en rejälare rengöring med.
Tack! Ja, av någon underlig anledning brukar dom vara väldigt avrundade.Ovanligt fint ex, grattis!
Spännande att höra att du har samma problem med prickar på insidan. Undrar vad det är, ser nästan ut som mikrosprickor...10 min arbete med plexit gav resultat.
Först nagelfil med autosol, sen displaypolish
Insidan är dock "knottrig" utan att det stör för mycket
Före:
Efter
Tänkte jag skulle prova på den lite yngre, fetare och fulare kusinen till den första DS. Klickade hem den från Tradera då jag gillade färgen på tavlan och det allmänt goda skicket. Blev glatt överraskad när jag öppnade paketet idag då jag inte handskats med modellen tidigare, den är ju riktigt fin!
Väldigt fina tavlor!10 min arbete med plexit gav resultat.
Först nagelfil med autosol, sen displaypolish
Insidan är dock "knottrig" utan att det stör för mycket
Före:
Efter
Nej, min tavla är perfekt men är också borstad. Fin boett på din med!Väldigt fina tavlor!
Ingen av er som sett antydan till krackelering i tavlan "spider"?
Undrar vad som gjort att min fått det. :/
Mycket fin! Hmm nu när massa fina DS-2r postats nyligen kanske man skulle hitta en själv Jag skulle rekommendera att försöka hitta originallänken till denna. Känns ändå som lite enklare än till gen 1 DS.Jag har en fundering till forumexpertisen.
Blev nyligen ägare till den här DS2:an.
Tanken är att den ska servas och eventuellt byta ut länken.
Till frågan, är det helt omöjligt att hitta en länk med ändlänkar som passar till denna boett? Om inte, var hittar man dessa?
Jag är givetvis intresserad av köp ifall någon har en liggandes.
Tacksam för svar.
En original vore helt klart att föredra, tillgången på dessa verkar ju tyvärr rätt begränsad, och priserna är därefter.Mycket fin! Hmm nu när massa fina DS-2r postats nyligen kanske man skulle hitta en själv Jag skulle rekommendera att försöka hitta originallänken till denna. Känns ändå som lite enklare än till gen 1 DS.
Fina Certinor och det är inte så vanligt att man ser en Biostar, har du fattat hur den fungerar?Så gøy å se så mye fin Certina!
Her er mine tre siste Certinaer i samlingen
Väldigt fina! Hittat vridring till tvåan?Så gøy å se så mye fin Certina!
Hehe.. Jeg har funnet noen manualer på nettet, men jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med det. Alle hjulene på skiven skal egentlig justeres på bakgrunn av fødselsdatoen min før bruk. Jeg skal så kunne lese biorytmen min utifra tallene vist til en hver tidFina Certinor och det är inte så vanligt att man ser en Biostar, har du fattat hur den fungerar?
Dessverre. Krone og stem er på vei, men bezel er umulig å oppdrive. Jeg kan eventuelt montere bezel fra andre generasjon med Certina-divere.Väldigt fina! Hittat vridring till tvåan?
Dra mig fan baklänges! Tumme upp!Så gøy å se så mye fin Certina!
Er det en MK2-bezel du har montert der?DS på imorse
Inte den blekaste aning..Er det en MK2-bezel du har montert der?
Ja den ska nog ha bezeln som på bilden e jag rätt säker på!@Aurum borde veta hur insertet såg ut på
DS 200m First Gen? Jag själv har bara sett div bilder på nätet o vet heller inte hur orgsåg ut. Att mitt inte är org dvs det som inte satt på när den var ny är jag rätt 100 på iaf..
Bild på ett ex som har sköldpaddan på baklocket, mitt ex tillhör de allra tidigaste utan sköldpaddan..
Visst känns Certina DS som en sådan där modell som alltid funnits?!
Oavsett om du går in på diskussionsdelen och frågar efter en bra första instegsklocka, eller kliver in i vintagedelen och besöker ”mögliga dykare tråden”, så dyker dem upp.
Med en modellserie spretig som ett plockepinn, och med modeller som sträcker sig från lövtunna förgyllda dressare, till tunga 1000m dykare. Då kan man ju verkligen fråga sig vad DS förkortningen betyder.
Vad står då DS för?
Allting började i mitten på 50-talet, då en grupp ingenjörer i Grenchen, ledda av chefsingenjör Phillip Kurth fick i uppdrag att ta fram en klocka till det kommande 70 års jubileet av Certina.
Beställningen löd: Klockan ska vara ”Åtråvärd, modig och självklart enkel i sitt designspråk, designen ska också medföra att klockan ska vara så oförstörbar som möjligt och lämpa sig för alla sorters aktiviteter och sporter”
Det ställdes således inga låga krav på ingenjörerna men efter år av experimenterande med olika material, designer och sammansättningar, kom man 1958 till slut fram med ett resultat. Resultatet var första generationens Certina DS.
DS står för Double Security och innebär inte enbart att klockan har har en balans med stötskydd (Incabloc), utan även att hela verket hänger i en fristående gummiupphängning, och det helt utan någon fast kontaktpunkt till boetten. Klockan förseddes även med extra packningar vid kronan och boettlocket (med dubbla tjockleken mot ett standard boettlock) och ett extra tjockt hesalitglas. Den här nya klockan skulle klara tapp från 6 meters höjd och boetten var specificerad att klara ett tryck på 200m djup.
1960 besteg ett team av Schweiziska äventyrare toppen av Himalaya, alla i expeditionen bar varsin Certina DS.
Så, nu efter en liten introduktion kommer vi till min klocka.
Ett riktigt sorgligt exemplar köpt till ett till skicket sett förhållandevis dyrt pris. Klockan var i ett icke fungerande skick, verket skramlade omkring löst i boetten och den saknade sekundvisare (alla dessa problem var dock väntade).
Det fick bli att riva verket, rengöra och olja. Där bakom ser ni DS-gummipackningen som hela verket sitter fast med.
Mycket bättre
Verket saknade en klammer och den skruv som fäster verket i den yttre metallringen som sedan vilar mot gummiringen, där låg felet i varför verket skramlade omkring löst i boetten. Jag hade tur och hittade en klammer och passande skruv i ett reservdelsverk jag hade liggandes i skrotlådan.
Här några timmar senare kommer nu slutresultatet.
Klockan är från 1958-1960 och är den första refen av Certina DS 5601-012 (automat utan datum)
Andra referenser från samma år är 5101-013 (manuell utan datum) och 5601-003 (automat med datum)
Klockan kom i flera olika tavelutföranden och jag har letat ett tag innan jag hittade det här exemplaret med min favorittavla.
Det som särskiljer min ref mot senare (1960 och framåt) är 1. dauphne-visare, där senare DS istället har visare av mer modernt stuk.
2. verket (In-house cal 25-45) som är Certinas första automatverk med rotor som snurrar 360 grader. Från och med 1960 kom de med ett nyare uppdaterat verk (klassiska 25-651).
3. Boettlocket som de första 2 åren inte pryddes av den välkända sköldpaddan, i stället är locket platt med fasning i två steg. Boetten är tillverkad tillsammans med Huguenin Fréres som även tillverkat boetterna till flera tidiga Omega Speedmaster (gäller även DS-boetter efter 1960).
4. Insidan av boettlocket där texten ”Patent Pending” visar att patentet för DS- gummiupphängningen är under pågående, senare referenser från och med 1960 har istället patentnummret (346825) utskrivet direkt istället för "PENDING".
Så klockan är lite tilltuffsad, men jag gillar den skarpt. Boetten mäter 36 x 45.5 utan kronan och funkar perfekt som vardags-dress-beater.
Nu ska jag bara leta rätt på en sekundvisare och en ny krona så är den färdig.
Text och vissa bilder kommer först och främst från
http://www.vintagecertinas.ch/en/dseng.html
Men även från
http://extern.peoplecheck.de/link.php?q=philipp+kurth&url=http://www.wristchronology.com/certina-ds-legacy/
Tack för titten och för att ni orkat läsa så här långt, här kommer lite sköna reklambilder på klockan.
Är det tritium i sekundvisaren? Ser grymt fin ut!Ja den ska nog ha bezeln som på bilden e jag rätt säker på!
Radium är det väl? Och ja, lysmassa även i sekunden, har samma på min DSÄr det tritium i sekundvisaren? Ser grymt fin ut!