• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Är det tritium i sekundvisaren? Ser grymt fin ut!
Radium är det väl? Och ja, lysmassa även i sekunden, har samma på min DS :)
Jag tror nog att det är tritium. Farsans som jag lät renovera är köpt tidigt 60-tal och hade kvar originalglaset. Nu är jag ingen expert, men många klockor hade vid den här tiden börjat få tritium och som jag uppfattat har många radium klockor får märken i glas och tavla efter index och visares "strålning" vilket jag inte hittade på fars. Radium totalförbjöds (i alla fall i klockor) 1968. Innan renovering;
IMG_4837.JPG

Då jag inte renoverade klockan till mig utan till min far och ville återskapa klockan till fint och bärbar skick för en icke nörd, lät jag reluma visarna. Urmakaren var dock duktig och tog fram en bra "patinering"/färg och fick till lumet bra. Index är orörda.
IMG_1003.JPG

Slutresultatet. Klockan har kompletterats med en dykring som inte är original pga att jag inte hittat någon sådan. Dykringen skall se ut som @Fadershan viasar och @Janne2000 ex har en andra generationens Certina DS dykring som jag förstått det.
IMG_3913.JPG

Senast ändrad:
Jag tror nog att det är tritium. Farsans som jag lät renovera är köpt tidigt 60-tal och hade kvar originalglaset. Nu är jag ingen expert, men många klockor hade vid den här tiden börjat få tritium och som jag uppfattat har många radium klockor får märken i glas och tavla efter index och visares "strålning" vilket jag inte hittade på fars. Radium totalförbjöds (i alla fall i klockor) 1968. Innan renovering;
IMG_4837.JPG

Då jag inte renoverade klockan till mig utan till min far och ville återskapa klockan till fint och bärbar skick för en icke nörd lät jag reluma visarna. Urmakaren var dock duktig och tog fram en bra "patinering"/färg och fick till lumet bra. Index är orörda.
IMG_1003.JPG

Slutresultatet. Klockan har kompletterats med en dykring som inte är original pga att jag inte hittat någon sådan. Dykringen skall se ut som @Fadershan viasar och @Janne2000 ex har en andra generationens Certina DS dykring som jag förstått det.
IMG_3913.JPG
Jag tror dig ang tritiumet! Det är svårt att veta ibland och därför jag nyligen köpt en geigermätare samt uv-lampa. Jag har varit totalt oförsiktig när jag meckat radium men ämnar ändra på det litegrann :) s.k. "radium burn" som du talar om brukar ju vara en ganska bra tell när man ser det och enligt min erfarenhet så syns det bäst på ljusa matta tavlor. Blanka lackade tavlor som t.ex. min sea wolf har klarat sig ypperligt från just det fenomenet. Jag tycker du gjorde rätt i att reluma! Håller utkik efter bezel och delar till dessa jämt, hojtar såklart om jag hittar ngt.

Jag tror dig ang tritiumet! Det är svårt att veta ibland och därför jag nyligen köpt en geigermätare samt uv-lampa. Jag har varit totalt oförsiktig när jag meckat radium men ämnar ändra på det litegrann :) s.k. "radium burn" som du talar om brukar ju vara en ganska bra tell när man ser det och enligt min erfarenhet så syns det bäst på ljusa matta tavlor. Blanka lackade tavlor som t.ex. min sea wolf har klarat sig ypperligt från just det fenomenet. Jag tycker du gjorde rätt i att reluma! Håller utkik efter bezel och delar till dessa jämt, hojtar såklart om jag hittar ngt.
Mycket tacksam om du gör! Det kan nog vara svårt att hitta rätt vridring, jag hade varit nöjd om jag hittat en sådan som @Janne2000 har, tycker den sitter riktigt bra. Janne, är måtten de samma som på originalet?;
ytterdiameter 38,9mm
Innerdiameter ca 31,3mm
Dvs bredd ca 4,0mm

Tydlige passar UG Polerouter Sub dykning. Dock aningen mindre ytterdiameter, 38,1mm. Ser rätt bra ut också som ett nödalternstiv. Fast kanske inte ett dugg lättare att hitta den heller?

3F2496A5-580A-40B5-94D8-59115BE3DECD.jpeg
F8CCEE83-5C14-46A7-A1C9-D9ACFF602F98.jpeg
D624A987-EDDA-4DCD-ADA8-D5D357EF6FEF.jpeg
83827C6F-B790-4978-80E5-36CC0E41ACDB.png

Mycket tacksam om du gör! Det kan nog vara svårt att hitta rätt vridring, jag hade varit nöjd om jag hittat en sådan som @Janne2000 har, tycker den sitter riktigt bra. Janne, är måtten de samma som på originalet?;
ytterdiameter 38,9mm
Innerdiameter ca 31,3mm
Dvs bredd ca 4,0mm

Tydlige passar UG Polerouter Sub dykning. Dock aningen mindre ytterdiameter, 38,1mm. Ser rätt bra ut också som ett nödalternstiv. Fast kanske inte ett dugg lättare att hitta den heller?

Då har du missat en på ebay!
F6B1FAA4-E506-43F4-ACFB-DC12FF24B4D1.png

ytterdiameter 38,9mm
Innerdiameter ca 31,3mm
Dvs bredd ca 4,0mm

Inte den blekaste aningen om måtten men ska försöka kolla upp det. Dra ett pm om du vill dra en kopp java o känna hur den sitter:)

ytterdiameter 38,9mm
Innerdiameter ca 31,3mm
Dvs bredd ca 4,0mm

Håller alltid utkik och hade koll på den på bulten som länkades ovan men tyckte den blev för dyr. Ska du byta för de pengarna så ska det ju vara rätt imo. Sen tkr jag faktiskt att den du har på är bättre än UG-bezeln!

Kolla själv o kom gärna med kommentarer!!!
D5B45B9A-BB7E-4F9A-A7AE-A95B84D3ED38.jpeg

95EDFD5C-C8E5-4DD8-B201-09A6C0F30AA3.jpeg

2034232A-9E2E-4450-8F1D-9E8D981A2766.jpeg
Jepp, bezel er hentet fra andre generasjon DS dykkerklokke.
Denne:
dsdivernodate.jpg

Radium är det väl? Och ja, lysmassa även i sekunden, har samma på min DS :)

Det er radium og ikke tritium. Disse klokkene gir fra seg så kraftig stråling (radiation) at det er flere som anbefaler å ikke bruke klokken som en "daily wearer". De fragir en altså en høyere stråling enn en gjennomsnittlig radium-skive.
Dette er vel ikke farlig men er greit å tenke på :)
Sjekk med en geigerteller så ser du det selv :)

Jepp, bezel er hentet fra andre generasjon DS dykkerklokke.
Denne:
dsdivernodate.jpg

Det er radium og ikke tritium. Disse klokkene gir fra seg så kraftig stråling (radiation) at det er flere som anbefaler å ikke bruke klokken som en "daily wearer". De fragir en altså en høyere stråling enn en gjennomsnittlig radium-skive.
Då borde min tavla blivit patinerad av radiumet då?

O hjälp att hitta rätt länk (Org gärna o BoR) till min med endlinks som passar uppskattas!!!!

Radium-burn som blir nevnt over her ser man gjerne om en klokke har ligget ubrukt over mange år. Det kan f.eks se ut som et svakt brennmerke på skiven i samme form som en eller flere av viserne. Man ser det riktignok ikke på alle klokker med radium-lume.
Förstod inte riktig men har min DS radium eller inte?

Hur vet du det så säkert? Har du någon själv?
Men du har kanske rätt. Andra anger radium med vid beskrivningen av klockor.
”Min” klocka har legat stilla oanvänd i cirka tjugo år utan att visa upp någon radium-burn. Men det kan ju hända att visarna gått runt några ggr samt att visarnas lume varit bristfällig en längre tid. Här mer bilder på klockan;
https://klocksnack.se/threads/min-fars-certina-ds-dykare-mission-impossible.22284/

https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/

Då borde min tavla blivit patinerad av radiumet då?
Din tavla bär nog snarare spår av en fuktskada än av radium.

”Min” klocka har legat stilla oanvänd i cirka tjugo år utan att visa upp någon radium-burn. Men det kan ju hända att visarna gått runt några ggr samt att visarnas lume varit bristfällig en längre tid. Här mer bilder på klockan;
https://klocksnack.se/threads/min-fars-certina-ds-dykare-mission-impossible.22284/

https://klocksnack.se/threads/min-fars-dykare-certina-ds-första-generationen-så-här-blev-den.33612/

Din tavla bär nog snarare spår av en fuktskada än av radium.
Tack för svaret igen:)
Men länkarna???

Jeg har gjort en del research på denne klokken, og har blant annet lest dine innlegg her på forumet et par ganger :) En flott restaurering av bezel og en enda bedre historie :) Her er min (jeg mangler også bezel):
4.jpg

Det jeg mener er at disse hadde alle radium originalt. Om viserne f.eks har blitt restaurert på 70-tallet ble det ble sikkert brukt tritium. Min er som du ser ikke restaurert og både visere og markører har radium-lume.
Jeg har vært i kontakt med flere som samler disse klokkene og advarslene om høy stråling har kommet derifra.

Det finnes forøvrig flere gode redegjørelser på internett vedrørende hvorfor noen klokker får radium-burns og andre ikke får det. Det kan være alt fra kvalitet på overflate av skiven til blandingen av lume med radium fra fabrikk.
Jeg har flere klokker liggende med radium lume, noen har svake radium-burns andre har ikke.

Tack för svaret igen:)
Men länkarna???
Jag tror att korrekt var ett gummiband. Min far köpte i alla fall klockan på gummi.
Jag har tyvärr ingen kunskap om klockan även kom med länk och i så fall vilken. Men det kanske någon annan har? Klockan är snygg på länk i vilket fall som och jag är också intresserad + intresserad av att komplettera min klocka med länk.

Jeg har gjort en del research på denne klokken, og har blant annet lest dine innlegg her på forumet et par ganger :) En flott restaurering av bezel og en enda bedre historie :) Her er min (jeg mangler også bezel):
4.jpg

Det jeg mener er at disse hadde alle radium originalt. Om viserne f.eks har blitt restaurert på 70-tallet ble det ble sikkert brukt tritium. Min er som du ser ikke restaurert og både visere og markører har radium-lume.
Jeg har vært i kontakt med flere som samler disse klokkene og advarslene om høy stråling har kommet derifra.

Det finnes forøvrig flere gode redegjørelser på internett vedrørende hvorfor noen klokker får radium-burns og andre ikke får det. Det kan være alt fra kvalitet på overflate av skiven til blandingen av lume med radium fra fabrikk.
Jeg har flere klokker liggende med radium lume, noen har svake radium-burns andre har ikke.
Kul! Ja, du övertygar mig än mer, tack :)
Var/hur hittade du din klocka? Har du gjort några framsteg på hitta dykring?
Vad säger du om länk då? Har du forskat i ämnet? Är det en tidsriktig/korrekt Certina länk på nu?

Jag tror att korrekt var ett gummiband. Min far köpte i alla fall klockan på gummi.
Jag har tyvärr ingen kunskap om klockan även kom med länk och i så fall vilken. Men det kanske någon annan har? Klockan är snygg på länk i vilket fall som och jag är också intresserad + intresserad av att komplettera min klocka med länk.
Sitter ett ruggigt nice Tropic på min nu med Certina. Men jag vill ändå ha en BoR länk o efter att ha sett dina bilder, ett svart eller burgundy cordovan..

Jag som hade några svaga tankar om att flippa min tidigare men dom tankarna känns som bortblåsta nu:)

Kul! Ja, du övertygar mig än mer, tack :)
Var/hur hittade du din klocka? Har du gjort några framsteg på hitta dykring?
Vad säger du om länk då? Har du forskat i ämnet? Är det en tidsriktig/korrekt Certina länk på nu?
Klokken ble faktisk kjøpt av datteren til en spesialsoldat og yrkesdykker her jeg har vokst opp. Det var helt tilfeldig da klokken lå til salgs på et stort norskt klokkeforum.
Lenken på min klokke er original til klokken. Det er en såkalt "Guy Freres"-lenke og var originallenken til flere DS-modeller tidlig på 60-tallet. Skal du kjøpe en av disse i dag må du dessverre ut med flere tusen kroner.
At din far kjøpte den med reim er sikkert riktig da lenker ofte var et tilvalg da disse ble solgt nye.

Klokken ble faktisk kjøpt av datteren til en spesialsoldat og yrkesdykker her jeg har vokst opp. Det var helt tilfeldig da klokken lå til salgs på et stort norskt klokkeforum.
Lenken på min klokke er original til klokken. Det er en såkalt "Guy Freres"-lenke og var originallenken til flere DS-modeller tidlig på 60-tallet. Skal du kjøpe en av disse i dag må du dessverre ut med flere tusen kroner.
At din far kjøpte den med reim er sikkert riktig da lenker ofte var et tilvalg da disse ble solgt nye.
Priset skiter jag i bara det blir rätt:)
Hittat en GF länk nu men den saknar endlinks. Hur 17 hittar man såna??

4.jpg

Färgen på lumet gör att man instinktivt tror att det är radium. Den där härligt brandgula tonen som tritium sällan utvecklar. :)

Fin klocka. Hoppas att du kan hitta en bra bezel till den.

Priset skiter jag i bara det blir rätt:)
Hittat en GF länk nu men den saknar endlinks. Hur 17 hittar man såna??
Man må nok bare være tålmodig :) De kommer for salg på Ebay fra tid til annen. Jeg anbefaler deg å heller kjøpe en lenke med end links. Ellers blir det en frustrerende jakt fremovero_O

Färgen på lumet gör att man instinktivt tror att det är radium. Den där härligt brandgula tonen som tritium sällan utvecklar. :)

Fin klocka. Hoppas att du kan hitta en bra bezel till den.
Takk for det!
Ja, radiumen blir også veldig pen på nettopp denne modellen :)

Klokken kommer nok til å gå til en med bedre tålmodighet enn meg etterhvert. Jeg har vanskeligheter med å ha et prosjekt liggende over flere år uten å kunne fullføre det :sorry:

Tillbaka
Topp