• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Mycket som hänt i denna tråd medan jag var i en annan tråd och klocksnacka! :) jadå GF-länken kom till Patent pending modellerna så tidsenlig e den iaf! Har dock ej sett dykarna i reklamblad på varken länk eller gummi. Ph200 som är en senare modell kom på den senare ds-länken och inte gf.

Alltså dessa länkar vi pratar om här.
GF
IMG_20180824_100216_234.jpg

Senare till ph200
IMG_20180730_190212_693.jpg

Reklamblad:
spacemanarg1966g.jpg
carspain011961g.jpg

Mycket som hänt i denna tråd medan jag var i en annan tråd och klocksnacka! :) jadå GF-länken kom till Patent pending modellerna så tidsenlig e den iaf! Har dock ej sett dykarna i reklamblad på varken länk eller gummi. Ph200 som är en senare modell kom på den senare ds-länken och inte gf.

Alltså dessa länkar vi pratar om här.
GF
IMG_20180824_100216_234.jpg

Senare till ph200
IMG_20180730_190212_693.jpg

Reklamblad:
spacemanarg1966g.jpg
carspain011961g.jpg
Den dykare som jag har berättade ju @Rozzy att hans far köpte på gummi:)
Skam den som ger sej, jag SKA hitta en korrekt länk med endlinks;)

1) De tidlige DS dykkere er med radium-lume. De afgiver meget stråling, men det er ikke skadeligt - med mindre du slikker tavlan eller sniffer på den ;)
2) Det er ikke nødvendigvis radium, hvis der ikke står "T". Reglerne om afmærkning af ure med tritiummateriale kom først i slutningen af halvtredserne/starten af tredserne, og blev introduceret løbende. Jeg mener at mængden af tritium i mixet er afgørende for, om der skal mærkning på tavlan.
3) Man skal ikke købe en Gay Freres-länk uden endestykker. Du finder dem ikke separat...
4) Den DS dykker @Janne2000 viste på side 50 er problematisk; forkerte visere (de er fra en PH200M), forkert bagboett, og sandsynligvis både relumet og redialet. Bezelen er dog fin! :p

Senast ändrad:
Det lykkedes mig i øvrigt en gang at hitta to stk. NOS bezelinnläg til min DS dykker (er skiftet nu!), men det er ren enhjørninge-snak... Bezel til de allertidligste er unobtanium, mens de til PH200M kan substitueres af den på Favre-Leuba Sea Sky, der er identisk:
s-l1600.jpg

Der er sikkert flere F-L'ere, der kan anvendes som donorer :)

1) De tidlige DS dykkere er med radium-lume. De afgiver meget stråling, men det er ikke skadeligt - med mindre du slikker tavlan eller sniffer på den ;)
2) Det er ikke nødvendigvis radium, hvis der ikke står "T". Reglerne om afmærkning af ure med tritiummateriale kom først i slutningen af halvtredserne/starten af tredserne, og blev introduceret løbende. Jeg mener at mængden af tritium i mixet er afgørende for, om der skal mærkning på tavlan.
3) Man skal ikke købe en Gay Freres-länk uden endestykker. Du finder dem ikke separat...
4) Den DS dykker @Janne2000 viste på side 50 er problematisk; forkerte visere (de er fra en PH200M), forkert bagboett, og sandsynligvis både relumet og redialet. Bezelen er dog fin! :p
The Oracle @ConElPueblo has entered the building ;)

Det lykkedes mig i øvrigt en gang at hitta to stk. NOS bezelinnläg til min DS dykker (er skiftet nu!), men det er ren enhjørninge-snak... Bezel til de allertidligste er unobtanium, mens de til PH200M kan substitueres af den på Favre-Leuba Sea Sky, der er identisk:
s-l1600.jpg

Der er sikkert flere F-L'ere, der kan anvendes som donorer :)
Fast Favre-Leuba Sea Sky är bättre än Certinan så tror inte många slaktas där inte.

Tillbaka
Topp