• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Den ser jag gärna en bild på. Ovanligt med dag och datum!
20180724_192325.jpg
20180724_192318.jpg
20180724_192306.jpg

Den där var inte alls dum. Så fulpolerad var den inte heler - det går att leva med. Tavlan var fin och ovanlig. Ändlänken klockan 6 var den som satt värst, den andra ser ut att sitta helt OK. Extra kul med box också. Jag hade helt klart varit nöjd med det köpet.
Det syns värre i verkligheten. Eller känns snarare. Spanjoren har använt slippapper till sidorna av boetten :(
Ska ordna till ändlänken när jag klurat ut hur man kortar länken.
Boxen är trevlig men hade den sedan tidigare.
Helt klart ett kul ur!

Det ser ut att se likadant ut som på min, bortsett från att min text är lite tydligare. Jag är dock urusel på att ta bilder så tveksamt om jag ens hade lyckats fånga texten.
Jag har tagit genom en lupp för att få till en hyfsad bild. Prova du också, vore kul att se en till med PP på utsidan. Inte så vanligt tror jag.

Senast ändrad:
Jag har tagit genom en lupp för att få till en hyfsad bild. Prova du också, vore kul att se en till med PP på utsidan. Inte så vanligt tror jag n

Tack för tipset. Linsen på min ljuva mobilkamera är trasig, men jag ska göra ett försök imorgon. PP på utsidan är nog rätt ovanligt och jag skulle nästan tippa på att det nog bara rör dom allra tidigaste. Olika storlek på text på insidan av boettlocket är det vanligaste.

Ang. PP på utsidan av boetten! Hur många har en sån? Dyrgripen på kaplans har också PP på utsidan och ligger dessutom nära min och @Calle med C i serienumret med 3687780. Kan det vara så att de allra första har PP på utsidan? Ping @Martin Lovasz.
Det vet ni nog bättre än jag men det lutar åt att så är fallet. Det verkar som om att det är stämplat efter att klockan är tillverkad i och med att serienumret stämplades på medan nästa serie boetter har det förstämplat.

Tror DSen såldes först och främst på den svenska marknaden? Har för mig att @Martin Lovasz har sagt det. :)
Sverige var under en period Certinas största marknad då vi var en av väldens rikaste länder efter kriget så vi fick alla gosakerna medan t ex Tyskarna nästan bara fick modeller i krom, så DS som är i stål var ett lyxmodell där. Labora sålde t ex i krom där men i stål här.

Labora som då var arbetarens klocka och vi fick den i stål!

Senast ändrad:
Tror DSen såldes först och främst på den svenska marknaden? Har för mig att @Martin Lovasz har sagt det. :)

Sverige var under en period Certinas största marknad då vi var en av väldens rikaste länder efter kriget så vi fick alla gosakerna medan t ex Tyskarna nästan bara fick modeller i krom så DS som är i stål var ett lyxmodell där. Labora sålde t ex i krom där men i stål här.

Då hade jag inte helt fel ändå:)

Sverige var under en period Certinas största marknad då vi var en av väldens rikaste länder efter kriget så vi fick alla gosakerna medan t ex Tyskarna nästan bara fick modeller i krom, så DS som är i stål var ett lyxmodell där. Labora sålde t ex i krom där men i stål här.

Enligt nåt dokument som postades nån gång så levererades dom allra första DS:arna till Sverige?

Ny DS i lådan och passar grymt på GF länken. Patinerad tavla men hyffsat jämt. Dock så är det nog fel bakstycke (märkt 5801 303) till den så om någon sitter på en korrekt ( ska väl vara 5801 112) så köper jag det gärna.
Boetten är riktigt skarp och kanske tom opolerad, har dock naturligtvis spår av användning men inga djupa dings å så.

271CE184-4BA3-4703-8C9C-DC24035B3463.jpeg

Tillbaka
Topp