• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

En inte helt vanlig tvåa med svenskt daghjul. Farsans gamla trotjänare tillika konfirmationspresent, numera (och sen en ganska lång tid tillbaka) utbytt mot en 32mm Georg Jensen. :)

Väntar på att CNS får hem nån kul tropickopia som jag kan smälla på den. :)
0ACC7814-54F1-4593-95D8-D85E613B7B1E.jpeg

Hej alla DS kunniga!
Har egentligen två frågor, vad är en ppp? två står för patent pending men det sista? Såg att ni värderade en ppp ca 6k, blev lite nyfiken vad som gör att en ds är dyr elr icke. Vad tror ni en sådan här certina skulle kunna vara värd, med en certina länk (ej orginal, dock passar endlinksen bra)? går inte i säljtankar då jag personligen älskar tavlan men lite kul att veta :)
Tack

Bilagor

• IMG_0371.JPG
    IMG_0371.JPG
    102.1 KB · Visningar: 5
  • IMG_0373.JPG
    IMG_0373.JPG
    142.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_0419.JPG
    IMG_0419.JPG
    105 KB · Visningar: 5
  • IMG_0359.JPG
    IMG_0359.JPG
    110.2 KB · Visningar: 3
  • IMG_0423.JPG
    IMG_0423.JPG
    180.7 KB · Visningar: 3
Hej alla DS kunniga!
Har egentligen två frågor, vad är en ppp? två står för patent pending men det sista? Såg att ni värderade en ppp ca 6k, blev lite nyfiken vad som gör att en ds är dyr elr icke. Vad tror ni en sådan här certina skulle kunna vara värd, med en certina länk (ej orginal, dock passar endlinksen bra)? går inte i säljtankar då jag personligen älskar tavlan men lite kul att veta :)
Tack
Tja! Det är vissa faktorer som påverkar värdet precis som med allt annat vintage, skick, gång, upplaga osv. Som t.ex. patent pending som du nämnde brukar vara poppis, likväl automatare går ngt högre osv. Men det som framförallt bestämmer värdet på en DS är vilken tavla det är och i vilket skick. Det finns således DS:ar från 1k till 40k eller mer. PPPP är lite skämtsamt för patent pending pie pan där pie pan syftar på vilken tavla det är. Pp-tavlan återfinns framförallt i de första DSarna både i stålboett, 18k samt vad vi tror i guldöverdragen boett likt @Hr_Proos. På Tratten tror jag din landar kring 1500ish.

Tja! Det är vissa faktorer som påverkar värdet precis som med allt annat vintage, skick, gång, upplaga osv. Som t.ex. patent pending som du nämnde brukar vara poppis, likväl automatare går ngt högre osv. Men det som framförallt bestämmer värdet på en DS är vilken tavla det är och i vilket skick. Det finns således DS:ar från 1k till 40k eller mer. PPPP är lite skämtsamt för patent pending pie pan där pie pan syftar på vilken tavla det är. Pp-tavlan återfinns framförallt i de första DSarna både i stålboett, 18k samt vad vi tror i guldöverdragen boett likt @Hr_Proos. På Tratten tror jag din landar kring 1500ish.
PPPP GPS
CD9D9044-AA36-417F-ABDD-0307302E5BC8.jpeg

Okej, tack för upplysningen och all hjälpsam info. Är fortfarande en total nybörjare så det är ju bra att det finns möjlighet att rådfråga er rutinerade som har koll inom ämnet. :)

Senast ändrad:
Kul att jag la ett bud på 14500 och tänkte, när det närmar sig så är jag med.. Hamnade med att skruva upp en massa saker på väggarna. Kom på nu att auktionen varit... Kul, varför händer detta om och om igen :banghead:

Edit: kanske iofs är ett skäligt marknadspris för den där mindre utan bezel. Kanske lite dyrt också iofs .. :rolleyes:

https://m.lauritz.com/sv/auktion/vintage-certina-ds-herrearmbaandsur-ca-1960/i5084030/

Screenshot_20180901-201206.jpg
Skulle säga att sen ligger i ett klart lågt prisspann för det skicket :)

Kul att jag la ett bud på 14500 och tänkte, när det närmar sig så är jag med.. Hamnade med att skruva upp en massa saker på väggarna. Kom på nu att auktionen varit... Kul, varför händer detta om och om igen :banghead:

Edit: kanske iofs är ett skäligt marknadspris för den där mindre utan bezel. Kanske lite dyrt också iofs .. :rolleyes:

https://m.lauritz.com/sv/auktion/vintage-certina-ds-herrearmbaandsur-ca-1960/i5084030/

Screenshot_20180901-201206.jpg
Jäkla tjusig klocka, otur för dig!

Så jäkla svårt att säga var priset ligger och ja det är ju helt klart dyrt för en liten DS.. men eventuellt den coolaste imo och jämför skick med den på Kaplans och det slutpriset kändes denna helt ok? Kul att den hamna på KS iaf! ;)

Tillykke med købet, @Fadershan! Hvordan får du den til Sverige? Jeg ville ikke turde få den tilsendt; når der ikke er en gummiring ("Mangler pakning" :rolleyes: ), så kan verk + tavla ryste rundt og lumen blive ødelagt...

Tillbaka
Topp