• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

20180903_191551.jpg
Grattis! :)

Jeg har kigget lidt nærmere på den "nye" DS, og konstateret at den er rødguldsbelagt, og ikke i gult guld som ellers ses.

Har andre set DS'ere i rødguld? Det er desuden en tidlig variant, da det er en cal. 25-45... Så referencen hedder altså 5604 XXX. Nogen der ved noget? @Martin Lovasz? @Kamelen? Hjæææælp..!

EDIT: Jeg mener naturligvis 5604 XXX, ikke 5603 XXX. Jeg har rettet i teksten.

Senast ändrad:
Jeg har kigget lidt nærmere på den "nye" DS, og konstateret at den er rødguldsbelagt, og ikke i gult guld som ellers ses.

Har andre set DS'ere i rødguld? Det er desuden en tidlig variant, da det er en cal. 25-45... Så referencen hedder altså 5603 XXX. Nogen der ved noget? @Martin Lovasz? @Kamelen? Hjæææælp..!
Nää aldrig hört talas om! Denna tråd i övrigt skulle kunna uppdatera vintagecertinas.ch rejält!

Har andre set DS'ere i rødguld? Det er desuden en tidlig variant, da det er en cal. 25-45... Så referencen hedder altså 5603 XXX. Nogen der ved noget? @Martin Lovasz? @Kamelen? Hjæææælp..!
@turtle you are behind vintagecertinas.ch - you got any info on this one? :)

Fan jag som egentligen var tvungen att kränga min DS First Gen Diver, men så hitta man den här länken o inte kunde man låta bli heller såklart:)
Äntligen en rätt länk!!! Certina DS Gay Freres daterad 2/66
IMG_0305.JPG

IMG_0306.JPG

IMG_0307.JPG
Det är onekligen jäkligt läckra länkar! Denna har dessvärre en del stretch/materialutmattning lilt många andra av den här typen. Inte helt lätt att hitta tajta!

Det är onekligen jäkligt läckra länkar! Denna har dessvärre en del stretch/materialutmattning lilt många andra av den här typen. Inte helt lätt att hitta tajta!
Må så vara men i det här fallet så var inte en mint länk det jag i första hand sökte utan info om klockan till kommande säljannons haha.
Ändlänkarna ska ändå vara korrekta o sitta bra o lite stretch kan jag ta så länge det är bruksvärdigt:)

Vet faktiskt inte, beror nog på vad man är van vid och hur tight man bär klockan runt handleden. Jag hade avstått länken, men du lär se när du monterar den på boetten. Då får du facit.

Mener du at den er blevet strammet op? Undskyld, mit svenske er ikke så godt :)
Mittlänkbitarna är väl ihopvikta på baksidan? Dvs man har försökt få dem lite kortare. Det är så jag gör själv om jag vill ha en vikt länk lite tightare. Vid länkrenovering brukar man ju lägga rör runt stiften för att göra länken tightare. Blir lite samma effekt förutom att mittlänkbitarna blir kortare om man gör som jag gör.

Mittlänkbitarna är väl ihopvikta på baksidan? Dvs man har försökt få dem lite kortare. Det är så jag gör själv om jag vill ha en vikt länk lite tightare. Vid länkrenovering brukar man ju lägga rör runt stiften för att göra länken tightare. Blir lite samma effekt förutom att mittlänkbitarna blir kortare om man gör som jag gör.
Tror de ska se ut så faktiskt. Har haft 3 länkar och alla har sett ut så (om jag inte missar ngt i bilden ovan...)

Sett länkar som inte ser ut så. Ingen som har bild på en som är i riktigt bra skick?

Jeg kan prøve at tage et billede af min senere - men som @ANALOGUE skriver, så er enderne på mittlänkbitarne normalt krummet nedad. De er derfor også djævelsk svære at åbne op, hvis man skal fjerne led... Hvis bitarne var klemt sammen, så tror jeg at det ville være mere tydeligt fra den anden side.

Det är min erfarenhet oxå av dessa att de ser ut så
Dvs att riskornen är vikta över varandra och ner i botten. Jag håller på att försöka/testa renovera en sån här länk som jag köpte som hade alldeles för mkt stretch för att användas. Jag var naiv och trodde först att pinsen hade blivit utbuktade och trodde det gick att bukta tbx men är ren och skär utnötning och har försökt hitta sätt att bygga upp dem på igen. Aurum prata om rör vilket är en lösning jag har försökt hitta material till.

Det är min erfarenhet oxå av dessa att de ser ut så
Dvs att riskornen är vikta över varandra och ner i botten. Jag håller på att försöka/testa renovera en sån här länk som jag köpte som hade alldeles för mkt stretch för att användas. Jag var naiv och trodde först att pinsen hade blivit utbuktade och trodde det gick att bukta tbx men är ren och skär utnötning och har försökt hitta sätt att bygga upp dem på igen. Aurum prata om rör vilket är en lösning jag har försökt hitta material till.
Sedan är det ju inte svart på vitt heller. Jag säger inte att baksidan av mittbitarna verkar ha varit helt plana från fabrik. Däremot tror jag att länkbitarna på exemplaret ovan är mer hoptryckta än när länken var ny.
Fast egentligen spelar det ju ingen roll så länge man vet vad man kan göra på en länk för att den skall upplevas annorlunda. Sedan får man själv ta ställning för hur det ligger till och om man bryr sig.

Sedan är det ju inte svart på vitt heller. Jag säger inte att baksidan av mittbitarna verkar ha varit helt plana från fabrik. Däremot tror jag att länkbitarna på exemplaret ovan är mer hoptryckta än när länken var ny.
Fast egentligen spelar det ju ingen roll så länge man vet vad man kan göra på en länk för att den skall upplevas annorlunda. Sedan får man själv ta ställning för hur det ligger till och om man bryr sig.
Så är det! I mitt ena fall av gf-länk så är det mer än jag klarar av och därför jag försöker renovera den! :) Säg till om du springer på några bra små rör!

Tillbaka
Topp