• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Martin Lovasz

Audemars
Det finns mikro O-ringar man kan köpa.
https://www.cousinsuk.com/category/micro-ring-rubber-gaskets

Platta i kronan och rundade för bommen. Det finns en liten skåra på bommen som ringen skall ligga i så det är bara att testa och se vilken storlek det skall vara och man kan ta en tjockare för automater då det tätar bättre men för manuella måste man kompromissa och ta en som inte gör att det blir för trögt att dra upp klockan.
 
Senast ändrad:

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jaha då hade man en Tripple turtle. DS, DS-2, DS-3..en av varje; vad man nu skall med dem till..? Tur att KS tillhandahåller lämplig användning. :)
IMG_4209.jpg
IMG_4214.jpg
IMG_4211.jpg
 

Rolfen

Rolex
När man läser denna tråd förundras man av hur många riktigt tidiga DS det finns här. Men efter att ha läst ett gammalt nummer (Feb/Mars 1992) av tidningen International Wrist Watch där dom har en artikel om Certina så börjar det klarna, enligt den så var Sverige första landet där DS såldes.

DSinfo.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När man läser denna tråd förundras man av hur många riktigt tidiga DS det finns här. Men efter att ha läst ett gammalt nummer (Feb/Mars 1992) av tidningen International Wrist Watch där dom har en artikel om Certina så börjar det klarna, enligt den så var Sverige första landet där DS såldes.

DSinfo.jpg
Coolt! :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
När man läser denna tråd förundras man av hur många riktigt tidiga DS det finns här. Men efter att ha läst ett gammalt nummer (Feb/Mars 1992) av tidningen International Wrist Watch där dom har en artikel om Certina så börjar det klarna, enligt den så var Sverige första landet där DS såldes.

DSinfo.jpg
Coolt som sagt! Nu stiger priset lite till på Tradera. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Äntligen får man posta lite bilder i denna härliga tråd :) En skön detalj är fasningen på "zonringen"! På lagom rasslig länk från Gay Freres.




Har ett löst spänne också. Någon som har koll på om det kan vara passande och tidsenligt med klockan?

Grym! Säg till om du ska sälja... :)

(Eller sälja enbart länken)
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Min "nya" tror jag är riktigt gammal!
Inget patent pendling inuti boetten, utan på utsidan. Eller delar går att läsa, och det slutar på PEND. Det är såklart nästan helt omöjligt att se serienumret men jag får det till 3687918 vilket är tidigare än det nummer Certina-serienummer-systemet utgår ifrån. Vad tror du @Martin Lovasz? Kan det vara en supertidig!?
IMG_0038.JPG
IMG_0039.JPG
IMG_0040.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Såklart är de två första siffrorna svårast att se. :( men jag är nästan säker på att det börjar på 36osv.
Allt stämmer för 1959-1960 så det är nog rätt.
Tavlan ser också skum ut. Har aldrig
sett nåt liknande. Hoppas verkligen
någon expert(läs: @Martin Lovasz)kan svara.
Anledningen till varför vi blir lite fundersamma är att det inte är en typisk Europeisk modell utan den skriker USA så det rungar om det. Det skall finnas en kod på 3 bokstäver på balanskloven om den är USA importerad och man kan leta efter Certina EA på insidan boetten.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Allt stämmer för 1959-1960 så det är nog rätt.

Anledningen till varför vi blir lite fundersamma är att det inte är en typisk Europeisk modell utan den skriker USA så det rungar om det. Det skall finnas en kod på 3 bokstäver på balanskloven om den är USA importerad och man kan leta efter Certina EA på insidan boetten.
Kanon! Ska framföra detta. Har fåt sjukt mycket hjälp av dig med alla mina Certinor. Stort tack!
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Idag blev jag också med DS! (OT Aquastar fastnade visst också på bild.) Serienumret börjar på 507 vilket daterar den till 1964. Automatisk kaliber 25-65. Sjukt nöjd med den. Galet mycket klocka för pengarna.

IMG_7893.JPG
IMG_7895.JPG
IMG_7899.JPG
IMG_7900.JPG
Fina bilder på jättefin klocka. Du har verkligen fångat linjerna som gör DS till något av det bästa.
 
Topp