• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Martin Lovasz

Audemars
Det var så lite! Du är forumets egna okrönte kung när det kommer till Certina.
Cerrtina förtjänar lite omtanke för det är ett fint märke och DS serien är bland det bästa som gjort oavsett märke. Vi är dock lite bortskämda med många och billiga Certinor här i Sverige. Så jag är himla glad att det finns de som med glädje och respekt kan växla mellan Rolex och Certina på armen.
 

Calle med C

Panerai
Cerrtina förtjänar lite omtanke för det är ett fint märke och DS serien är bland det bästa som gjort oavsett märke. Vi är dock lite bortskämda med många och billiga Certinor här i Sverige. Så jag är himla glad att det finns de som med glädje och respekt kan växla mellan Rolex och Certina på armen.

Jag håller verkligen med! Ganska löjligt med folk som bara går efter prislappen. Vad saker kostar är mindre intressant för mig. Det som däremot är intressant och driver mig är, som du bland annat nämner, kvalitet. Tillsammans med en tilltalande design och gärna en intressant historia.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det denna tråden som dragit upp priset på certina ds? :D
Var sugen på denna men blev väldigt dyrt för en med helt oklar funktion och ingen bild på verkets skick tycker jag. Är det så mycket premium med den tavlan?

http://www.tradera.com/item/190111/262023090/certina-ds-aldre-modell
Priset börjar närma sig kvaliten. Jämför de här certinorna med en klocka från motsvarande årgång från omega, så är jag säker på att certinan står sig jämnt eller till och med utpresterar Omegan.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag måste bidra med min som varit på spa hos en av våra experter på Certina, @Martin Lovasz .
20160804_172505.jpg
 

Psykel

Patek

acce1999

Patek
2-Faktor
Certina DS-2... från 1968 och framåt i ny form och ytterligare packning jämfört med föregångaren. Läser annonsbild på vintagecertinas.ch... "ein weitere dichtung im kronenhals"... Någon som vet om detta ska läsas som att det sitter en packning inne i krontuben (halsen), eller om den ska sitta på kronaxeln? Har förstås försökt kolla, och hittar ingen packning på kronaxel. Kan ju vara axel från en äldre modell?

Sedan har jag lite funderingar över hur tjockt plexit är, från början, i orginal. Samt exakta dimensioner, eller till och med referensnummer som funkar.

Viktiga saker att veta... I varje fall om man ska försöka sig på att skaffa nya packningar (och vilka referenser ska jag leta efter).

Samma sak med den ursprungliga DS:en, fast där vet jag att kronorna inte längre går att få fatt på... men byte av packning då?

Någon som kan mer?

mvh A
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Certina DS-2... från 1968 och framåt i ny form och ytterligare packning jämfört med föregångaren. Läser annonsbild på vintagecertinas.ch... "ein weitere dichtung im kronenhals"... Någon som vet om detta ska läsas som att det sitter en packning inne i krontuben (halsen), eller om den ska sitta på kronaxeln? Har förstås försökt kolla, och hittar ingen packning på kronaxel. Kan ju vara axel från en äldre modell?

Sedan har jag lite funderingar över hur tjockt plexit är, från början, i orginal. Samt exakta dimensioner, eller till och med referensnummer som funkar.

Viktiga saker att veta... I varje fall om man ska försöka sig på att skaffa nya packningar (och vilka referenser ska jag leta efter).

Samma sak med den ursprungliga DS:en, fast där vet jag att kronorna inte längre går att få fatt på... men byte av packning då?

Någon som kan mer?

mvh A
Originalglaset till ds2 är tjockare än ett standardplexi. Vet dock inga dimensioner men den här killen säljer ersättningsglas.

http://m.ebay.co.uk/itm/Certina-DS-...%3A92c6083e1560a605a246655dfff0aebc%7Ciid%3A2
 
Topp