• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Fadershan

Patek
_20190130_120458.JPG

Blev otålig och lyckades avmagnetiserare hjälpligt mha en gammal bilbatteriladdare. Verkar funka.
Någon som har dimensionerna på boettpackningen lättillgängligt?
Behöver även nytt glas, då det här har en guldiga glasring, vilket stör mig. Finns original glas och krona att köpa för rimliga priser? Hur stor är en orginalkrona till en manuell?
Serienumret började på 45, vilket pekade på 1963 där jag kollade. Kanske hpd?
Det finns originalglas på bukten har jag sett. Beror på vad man menar med rimliga priser.. sett för ca 800-900. Am glas finns som blir jäkligt bra för en hundring typ. ATCT 31.1. Krona på bukten eller från vrak på tratten. Finns tre olika kronor och du ska ha den tidigaste, den toppiga kronan. Lycka till å bra jobbat!
 

Fadershan

Patek
Nån här som köpte den tidiga blåa DS-boxen på Kaplans? 700 plus provision.

Det är mer än vad jag gav för boxen + en pp DS för ett par år sedan..
Ja saker händer även på DS-marknaden! Hela min DS-samling är köpt under denna period så jag om någon hoppas ju på att trenden håller i sig :)

Och nej det var inte jag. @Anders Forsberg här ser du ang. värdet på boxarna :)
 

Sportster

Omega
Det finns originalglas på bukten har jag sett. Beror på vad man menar med rimliga priser.. sett för ca 800-900. Am glas finns som blir jäkligt bra för en hundring typ. ATCT 31.1. Krona på bukten eller från vrak på tratten. Finns tre olika kronor och du ska ha den tidigaste, den toppiga kronan. Lycka till å bra jobbat!
Rimligt i min värld vore väl en nolla mindre än priset på klockan, så det blir nog sternkreutz... Får se hur jag gör med kronan, än så länge sitter den bra fast på bommen, men ska prova med lite 5.56. Sedan kan man ju filosofiskt fråga sig om den klockan är mest DS med en ny tät AM krona eller en gammal original med torra packningar? Surt sa räven.. :)
 

Fadershan

Patek
Rimligt i min värld vore väl en nolla mindre än priset på klockan, så det blir nog sternkreutz... Får se hur jag gör med kronan, än så länge sitter den bra fast på bommen, men ska prova med lite 5.56. Sedan kan man ju filosofiskt fråga sig om den klockan är mest DS med en ny tät AM krona eller en gammal original med torra packningar? Surt sa räven.. :)
Klart du ska ha en originalkrona! Vidare så kostar ju inte alla DS:ar en hundring och för vissa kan nog 8000kr vara rimligt för ett originalglas. Gav ju två valmöjligheter :D
 

Fadershan

Patek
Vad tror folket om denna? Vad är rätt resp fel, bra resp dåligt? Länken ser ut att tillhöra en DS2 fast med korrekta ändlänkar eller?

https://www.ebay.com/itm/Certina-DS-/113584694578
E873EC0A-2ABC-4601-AB78-D375203D4B4D.png
Denna DS fick jag förfrågan om av säljaren att köpa innan han la ut den. Då hävdade han 100% original vilket det inte var. Framförallt hade den fel minutvisare vilket han sa att han fixat på den. Dock är de potentiellt lite smalare än vad de ska vara. Det kom lite smalare visare till den ena dykaren men till bezelversionen och kan vara vad det här är. Tycker iofs att de ser bra ut och vågar inte ta gift på att de är fel men de är iaf inte de som satt på från första början! Länken som du säger är inte GF som det ska vara utan isf till en senare ds-2 om något. Ändlänkarna har inget med den här refen att göra heller. Caset ser rätt polerat ut men inte katastrof imo. Det röda korset på tavlan ser eätt blekt ut men det svarta ser rätt jämt och fint ut. Helt klart en väldigt trevlig modell men inte det bästa exet jag sett. Hoppas det var till hjälp! Lycka till!
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Denna DS fick jag förfrågan om av säljaren att köpa innan han la ut den. Då hävdade han 100% original vilket det inte var. Framförallt hade den fel minutvisare vilket han sa att han fixat på den. Dock är de potentiellt lite smalare än vad de ska vara. Det kom lite smalare visare till den ena dykaren men till bezelversionen och kan vara vad det här är. Tycker iofs att de ser bra ut och vågar inte ta gift på att de är fel men de är iaf inte de som satt på från första början! Länken som du säger är inte GF som det ska vara utan isf till en senare ds-2 om något. Ändlänkarna har inget med den här refen att göra heller. Caset ser rätt polerat ut men inte katastrof imo. Det röda korset på tavlan ser eätt blekt ut men det svarta ser rätt jämt och fint ut. Helt klart en väldigt trevlig modell men inte det bästa exet jag sett. Hoppas det var till hjälp! Lycka till!

Tackar så mycket för att du tog dig tid! :) Lärorikt inlägg för min del. Det blir att passa på just denna och hålla utkik efter ett bättre exemplar istället!
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte så ra på DS-2 men jag gissar att 5880-300 kom med 18k länk och 5810-300 kom på läderband och att det var det som var den stora skillnaden. Båda är kronometerklassade cal 25-651:eek:r.

Tackar ! Du kan dina certina...hittade denna länken:
https://forums-watchuseek-com.cdn.a...00&referrer=https://www.google.com&amp_tf=Fra

Finns dock en fråga till.... vad är ett rimligt pris för en som inte har guldlänken, utan ett ds band endast ?
 
Har en liten fråga till er alla här inne. Jag ropade hem en Certina DS Q på tradera för ett tag sedan som nu e på service, men hör till saker är att jag har underhållit mig med att leta info om klockan men hittar ingenting mer än att den inte görs längre. Tänker är det någon av er här inne som kanske sitter på lite info?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är kal. 23-30 något att hänga i julgranen?

77621C63-1F5E-4893-8979-B29083AD1BE5.jpeg


Finns nämligen i denna som jag nyss ropade hem, en lite funky 18k ref 4010 207. Någon som kan tyda åldern? Hoppas dammet är på utsidan, annars blir det sanering det första. Jubilé, är det en dressad linje från Certina?
C690A84F-402A-499A-933B-B255178CC4DD.jpeg
5DF2FA55-DF5E-478F-9556-EAB01D00C020.jpeg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Har en liten fråga till er alla här inne. Jag ropade hem en Certina DS Q på tradera för ett tag sedan som nu e på service, men hör till saker är att jag har underhållit mig med att leta info om klockan men hittar ingenting mer än att den inte görs längre. Tänker är det någon av er här inne som kanske sitter på lite info?
Sorry men kan inte kvarts! Är väl Certina och linjen ds's försök att gänga i när kvartskrisen slog till gissar jag. Är det den med integrerad länk? Bilder brukar underlätta att få svar. Dock tror jag inte det finns en historiebok om just den modellen, men kan ha fel såklart! :)
 

Psykel

Patek
Är kal. 23-30 något att hänga i julgranen?

77621C63-1F5E-4893-8979-B29083AD1BE5.jpeg


Finns nämligen i denna som jag nyss ropade hem, en lite funky 18k ref 4010 207. Någon som kan tyda åldern? Hoppas dammet är på utsidan, annars blir det sanering det första. Jubilé, är det en dressad linje från Certina?
C690A84F-402A-499A-933B-B255178CC4DD.jpeg
5DF2FA55-DF5E-478F-9556-EAB01D00C020.jpeg
Du hittar så fina guldare! Jubilé är vad jag lyckats tyda en mer dressad linje där klockorna oftast endast har två visare. Rätt eleganta, men mest sett stål eller guldpläterat, aldrig solitt guld. Grattis!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du hittar så fina guldare! Jubilé är vad jag lyckats tyda en mer dressad linje där klockorna oftast endast har två visare. Rätt eleganta, men mest sett stål eller guldpläterat, aldrig solitt guld. Grattis!
Tack! Är precis och har hämtat upp den. Supernöjd med denna udda klocka. Tunn tung och fin. Ny boettform för mig samt bruna tavlan som skiftar beroende på ljus :)

07C27EFA-CCAA-4C39-8E66-F9B2309044E3.jpeg
 

Fadershan

Patek
Tack! Är precis och har hämtat upp den. Supernöjd med denna udda klocka. Tunn tung och fin. Ny boettform för mig samt bruna tavlan som skiftar beroende på ljus :)

07C27EFA-CCAA-4C39-8E66-F9B2309044E3.jpeg
Nice. Har aldrig meckat ett 23-30 men gissar att det är samma fina kvalité som dess äldre kompisar. Gissar sent 60-tal, tidigt 70? Antar oxå att det är ett verk med subsekund och att man här har satt tavlan över så att säga :)
 

Husse

Patek
Herregud vad trist, förlorade två vänner 2018, en 35 och en 40, känns tungt


Du hittar så fina guldare! Jubilé är vad jag lyckats tyda en mer dressad linje där klockorna oftast endast har två visare. Rätt eleganta, men mest sett stål eller guldpläterat, aldrig solitt guld. Grattis!

Tack! Är precis och har hämtat upp den. Supernöjd med denna udda klocka. Tunn tung och fin. Ny boettform för mig samt bruna tavlan som skiftar beroende på ljus :)

07C27EFA-CCAA-4C39-8E66-F9B2309044E3.jpeg
@Rozzy har guldvittring!
Tror jag ska ta med dig till skogen i sommar.
Finns ett område jag skulle vilja prova att vaska i :)
 
Sorry men kan inte kvarts! Är väl Certina och linjen ds's försök att gänga i när kvartskrisen slog till gissar jag. Är det den med integrerad länk? Bilder brukar underlätta att få svar. Dock tror jag inte det finns en historiebok om just den modellen, men kan ha fel såklart! :)

Aha! Bifogar lite bilder på klockan. När jag ropade in den gjorde jag det för att jag aldrig sett modellen tidigare och såg inte det var ett quarts ur förrän jag fick hem det :) Vet att länken inte är orginal utan orignalet var på läderband
 

Bilagor

  • 20190112_113027.jpg
    20190112_113027.jpg
    100.8 KB · Visningar: 4
  • 20190112_113050.jpg
    20190112_113050.jpg
    78.7 KB · Visningar: 4
  • 20190112_113109.jpg
    20190112_113109.jpg
    94.8 KB · Visningar: 4

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ja saker händer även på DS-marknaden! Hela min DS-samling är köpt under denna period så jag om någon hoppas ju på att trenden håller i sig :)

Och nej det var inte jag. @Anders Forsberg här ser du ang. värdet på boxarna :)

Sorry, missat detta helt!
Då var det rätt okej med box och klocka för 600 kr + avgifter? ;)
Om än ingen PP, @JohanSA

449171_3.jpg
 
Topp