• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Bumpar med mitt senaste tillskott i DS-familjen! Är överlycklig i att ha funnit denna och sedan ett nos-armband på annat håll som jag visat upp tidigare (19mm varianten). Blir säkert fler bilder om någon mäktar med mitt ds-tjat sen :)
IMG_20190126_124138_723.jpg
Nu vill man nästan ha en samlingsbild från dig! :D
 

Fadershan

Patek
Var det ngn som sade mördarex innan?.... Så sjuk!

Pefekt ! Det är klart att du ska en sån !


Mycket trevlig, grattis!

Gryyym! Stort grattis! :)

Ojojoj, vilka jävla guldklimpar du har nu!

Vilken jäkla tur att de två mördar-DS:arna inte är av samma modell!
@Fadershan har den där varit vakuumförpackad i 45 år? :)

Den är fantastiskt! Och ds-tjat är väl vad den här tråden är till för:D
Åhh tack grabbar! Är verkligen supernöjd med den vilket känns extra kul då jag har gått på en del minor sista tiden i denna hobby :)
 

Fadershan

Patek
_20190126_214804.JPG
Så, nu snurrar den. Förstår inte varför jag väntat med att skaffa ur-DS. Fina klockor, även om just den här var mer av ett skogsvrak. Urverket verkar schysst iaf.
Snyggt! Ja verken är kalas. Det är är ett tidigare och hyffsat ovanligt oxå :) På de lite senare 25-65 serierna så kan man lite enklare justera haltning än på det där :)
 

Entruv

Omega
God kväll KS!

Har för tillfället bara en DS från 60-ish, men letar nu efter tidigare patent pending DS (helst pie-pan men det känns lite som en enhörning...)!

Vad bör man leta efter om det inte finns bilder på t.ex. verk och vad tror ni om denna?
 

Fadershan

Patek
God kväll KS!

Har för tillfället bara en DS från 60-ish, men letar nu efter tidigare patent pending DS (helst pie-pan men det känns lite som en enhörning...)!

Vad bör man leta efter om det inte finns bilder på t.ex. verk och vad tror ni om denna?
Tja! Jag ger min åsikt om den även om den finns med med på min minneslista oxå, dock endast som reservdelsex.. Även om du kan leva med/gilla patinan på tavlan så är boetten ett minne blott. Boetten är inte endast välanvänd utan saknar oxå material. Fel krona, vilket lär kosta hälften av slutpris på den där att få till. Som reservdelar ja, som helhet nej å då tkr jag att du ska leta ett trevligare ex samt en du vet håller tiden. :)
 

Entruv

Omega
Tja! Jag ger min åsikt om den även om den finns mwd m min minneslista oxå, dock endast som reservdelsex.. Även om du kan leva med/gilla patinan på tavlan så är boetten ett minne blott. Boetten är inte endast välanvänd utan saknar oxå material. Fel krona, vilket lär kosta hälften av slutpris på den där att få till. Som reservdelar ja, som helhet nej å då tkr jag att du ska leta ett trevligare ex :)

Brutalt misslyckande från mitt håll att inte se att det var fel krona -.-, det är sant som du säger att det är ett exemplariskt dåligt ex. För att utveckla min första fråga, finns det några telltale-signs för en PP förutom t.ex. dauphine visare (förutsätter att det inte finns bilder på verk/boettlock)?
 

Fadershan

Patek
Brutalt misslyckande från mitt håll att inte se att det var fel krona -.-, det är sant som du säger att det är ett exemplariskt dåligt ex. För att utveckla min första fråga, finns det några telltale-signs för en PP förutom t.ex. dauphine visare (förutsätter att det inte finns bilder på verk/boettlock)?
Dessvärre finns dauphinevisare på icke pp oxå för att rlra till det för dig :) De äldre har en annan boett och ref och det går att se skillnad på 012 och tex 112 boett men är inte jättelätt, framförallt inye ifall de är polerade osv. Sikte på att kika verk och baklock i den mån det går!
 

Entruv

Omega
Dessvärre finns dauphinevisare på icke pp oxå för att rlra till det för dig :) De äldre har en annan boett och ref och det går att se skillnad på 012 och tex 112 boett men är inte jättelätt, framförallt inye ifall de är polerade osv. Sikte på att kika verk och baklock i den mån det går!

Tackar för hjälpen :), PPPP-jakten fortsätter framåt i full fart!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tackar! Riktigt nöjd. :) Funderar dock på att öppna upp den och blåsa rent under glaset, men drar mig lite för att göra det då det verkar vara lite knepigt att få ut verket på en DS?

Bättre att skicka den till nån som är van med DS. Precis som @Fadershan säger så riskerar du gummirester men även att skada verket. 25-45 verk och reservdelar till dessa börjar bli svårt att hitta om något skulle paja.
 

Sportster

Omega
Snyggt! Ja verken är kalas. Det är är ett tidigare och hyffsat ovanligt oxå :) På de lite senare 25-65 serierna så kan man lite enklare justera haltning än på det där :)
Intressant ,ska kolla serienumret vid tillfälle. Fick problem när jag satte tillbaka verket i boetten, amplituden gick ner till kanske 45 grader. Visade sig att ringen som håller verket i gummit var magnetiserad. Förmodligen spiralen också, de två nära varandra blev jättedåligt... :) Nå, får beställa avmagnetiserare. Den som väntar på något gott...
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Lite knepigt och du riskerar en del gammal gummiringsrester lite här å var ;)
Bättre att skicka den till nån som är van med DS. Precis som @Fadershan säger så riskerar du gummirester men även att skada verket. 25-45 verk och reservdelar till dessa börjar bli svårt att hitta om något skulle paja.
Då känns det bättre att låta det vara, den håller ju tiden riktigt bra som det är nu så är nog dumt att riskera något :)
 

Sportster

Omega
Intressant ,ska kolla serienumret vid tillfälle. Fick problem när jag satte tillbaka verket i boetten, amplituden gick ner till kanske 45 grader. Visade sig att ringen som håller verket i gummit var magnetiserad. Förmodligen spiralen också, de två nära varandra blev jättedåligt... :) Nå, får beställa avmagnetiserare. Den som väntar på något gott...
_20190130_120458.JPG

Blev otålig och lyckades avmagnetiserare hjälpligt mha en gammal bilbatteriladdare. Verkar funka.
Någon som har dimensionerna på boettpackningen lättillgängligt?
Behöver även nytt glas, då det här har en guldiga glasring, vilket stör mig. Finns original glas och krona att köpa för rimliga priser? Hur stor är en orginalkrona till en manuell?
Serienumret började på 45, vilket pekade på 1963 där jag kollade. Kanske hpd?
 
Topp