• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har du forresten sammenlignet spännet på din sene GF og en af dine senere, ikke-GF spänner? Mine er ikke helt ens, pudsigt nok.
Hmmm faktiskt inte helt lika. GFlänkens spänne är 1mm bredare än de nyare.
IMG_20190915_150713.jpg
samma för dig?
 

ConElPueblo

Panerai
Såklart kan spännen vara bytta generellt men det verkar oavsett som att det tillverkades GFlänkar med bandvagnclasp 66 och 67.

Hvilken årgang var uret länken kom på? Kunne måske give lidt klarhed :)

Her er i øvrigt den tidlige DS, som min 59er-länk kom med. End links er markeret med X og ikke DS - endnu en skør lille detalje i DS-verdenen :D:D

20190915_150102.jpg
 

Fadershan

Patek
Jeg har set DS, X og "D S" med et bogstav i hver side...
Nice, tror Virrooo snackade om d och s i varsin sida. Finns så mkt att upptäcka med DS :)
Men jag skulle gärna vilja hitta svaret på vad gf-länkarna. Mellan 65-67 var till för modell eller bara allmänt eftersom bandvagnslänken kommit då. Isf har dessa gf fått uppdaterat spänne i samband med bandvagnslänken men fick man välja länk nu eller kom den bara till specifik modell? Konstigt! :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nice, tror Virrooo snackade om d och s i varsin sida. Finns så mkt att upptäcka med DS :)
Men jag skulle gärna vilja hitta svaret på vad gf-länkarna. Mellan 65-67 var till för modell eller bara allmänt eftersom bandvagnslänken kommit då. Isf har dessa gf fått uppdaterat spänne i samband med bandvagnslänken men fick man välja länk nu eller kom den bara till specifik modell? Konstigt! :)
Måste ju inte heller vara en exakt vetenskap? Kanske man tyckte de första spännena inte var helt bra så man ändrade design till en som höll bättre? Sedan kom bandvagn 68 när GF såldes till Rolex? Då tog man typ samma design som de senaste 66-67 länkarna men uppdaterade länken i övrigt? Notera att clasp på 66-67 inte är exakt som pansarlänkarna, så det är inte en GFlänk med pansarspänne. Det är ngn interimmodell. Kanske inte för en särskild modell på klocka utan bara uppdaterad? Vill minnas att inte alla GFlänkar pre 66 har samma spänne heller?

Edit. 65 ska tydligen ha gamla spännet btw

Edit 2: 65a
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.ch/ulk/itm/223572214203
Screenshot_20190915_182314.jpg
Screenshot_20190915_182256.jpg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Måste ju inte heller vara en exakt vetenskap? Kanske man tyckte de första spännena inte var helt bra så man ändrade design till en som höll bättre? Sedan kom bandvagn 68 när GF såldes till Rolex? Då tog man typ samma design som de senaste 66-67 länkarna men uppdaterade länken i övrigt? Notera att clasp på 66-67 inte är exakt som pansarlänkarna, så det är inte en GFlänk med pansarspänne. Det är ngn interimmodell. Kanske inte för en särskild modell på klocka utan bara uppdaterad? Vill minnas att inte alla GFlänkar pre 66 har samma spänne heller?

Edit. 65 ska tydligen ha gamla spännet btw

Jo måste vara exakt vetenskap! :p Nä men tycker ändå inte det går ihop! Jag köper att det är ett uppdaterat GF-spänne liknande pansarlänkens och inte bandvagnslänkens spänne på GF-länken. MEN det jag har svårt att greppa är följande:

1. Tidigare har jag trott att bandvagnslänken kom i samband med den nya lite fetare 112-boetten och gissade att den senaste av de tre kronorna kom samtidigt och att då gf byttes mot bandvagnslänken. Det skulle förklara varför 112 kom med både gf och bandvagn.

2. Inte sett i någon annons efter 64/65 att något annat än bandvagnslänk förekommit. Edit: NU har jag det!

3. Nej bandvagn kom innan till både vanliga automatics och till PH200m. -68 kom DS-2!

Jag tror som du!att det inte finns en exakt vetenskap och mkt möjligt att det gavs ut olika i olika länder osv! Sett annonser från -67 med GF på precis från Spanien. Huruvida de är restlager eller nytillverkade länkar i annonserna är ju svårt att veta såklart. Såå det fanns nog både bandvagn och GF mellan 65-68.

GF såldes till Rolex -68? Har inte Eterna bl.a. GF-länkar från senare?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jo måste vara exakt vetenskap! :p Nä men tycker ändå inte det går ihop! Jag köper att det är ett uppdaterat GF-spänne liknande pansarlänkens och inte bandvagnslänkens spänne på GF-länken. MEN det jag har svårt att greppa är följande:

1. Tidigare har jag trott att bandvagnslänken kom i samband med den nya lite fetare 112-boetten och gissade att den senaste av de tre kronorna kom samtidigt och att då gf byttes mot bandvagnslänken. Det skulle förklara varför 112 kom med både gf och bandvagn.

2. Inte sett i någon annons efter 64/65 att något annat än bandvagnslänk förekommit. Edit: NU har jag det!

3. Nej bandvagn kom innan till både vanliga automatics och till PH200m. -68 kom DS-2!

Jag tror som du!att det inte finns en exakt vetenskap och mkt möjligt att det gavs ut olika i olika länder osv! Sett annonser från -67 med GF på precis från Spanien. Huruvida de är restlager eller nytillverkade länkar i annonserna är ju svårt att veta såklart. Såå det fanns nog både bandvagn och GF mellan 65-68.

GF såldes till Rolex -68? Har inte Eterna bl.a. GF-länkar från senare?
Ja det fanns kanske båda mellan 65 och 68. Inte stenkoll på bandvagn (och de är väl inte daterade så svårt att veta antar jag...)

Men det är som sagt inte bandvagnsspänne på sena GF, bara väldigt lik... Vi har ju noterat lite olika 112boetter, kanske finns ngn förklaring där?

Det där med fsg var säkert fel. Han jag köpte av sade ngt om att GF såldes 68 och man därför knappast lär se en DS GFlänk från 68. Men har inte funderat så mkt på det :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja det fanns kanske båda mellan 65 och 68. Inte stenkoll på bandvagn (och de är väl inte daterade så svårt att veta antar jag...)

Men det är som sagt inte bandvagnsspänne på sena GF, bara väldigt lik... Vi har ju noterat lite olika 112boetter, kanske finns ngn förklaring där?

Det där med fsg var säkert fel. Han jag köpte av sade ngt om att GF såldes 68 och man därför knappast lär se en DS GFlänk från 68. Men har inte funderat så mkt på det :)
GF köptes av Rolex 1998, i a f om man ska tror Hodinkee och @eriksson850
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Fadershan

Patek
Tycker personligen bandhornen är lite för långa för att tropic ska bli riktigt snyggt, även om det tids-och känslomässigt känns helrätt för DS. Blir för stort gap till boetten. Fast jag har blivit länkskadad med åren, tycker numera (nästan) allting blir sämre utan länk.
Haha ja jag vet vad du menar.. jag har ju nästan uteslutande länkar på mina klockor med undantag för Tropics som jag älskar. har någon DS med läder i antingen brist på länkar eller för att jag borde ha någon klocka med läder :) Men på denna DS tycker jag Tropicet funkar fint och stör mig inte alls på glappet faktiskt. Konstigt det där oxå med hur man ändrar sig, tröttnar m.m. Förut ville jag ha tajta böjda ändlänkar mot boetten på alla klockor men nu kan jag tycka det är skitsnyggt med raka ändlänkar och då ett glapp mot boetten. Men oftast finns ju inga regler utan man får en känsla och det är den man går efter! Sen kan den vara "fel" :) Jag stör mig t.ex. på läderband på dykklockor även om jag vet att de har pensionerats som sådana. Det kan t.o.m. vara så att jag tycker det rent estetiskt ser bra ut men blir ändå fel för mig. Inte lätt sånt här men kul med din reflektion!

Kastar in en samlingsbild på DS för att det är roligare med bilder och för att stärka argumentet att jag oxå gillar länkar :)
img_20190908_125313-jpg.1227396
 
Senast ändrad:
Topp