• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Är ju fult att avisera försäljningar utanför K&S, men givet rådande GF-hets i tråden såå... Jag har eventuellt tänkt släppa min vita PP på GF, hugg på mig i PM innan jag får tummen ur att lägga upp den eller ångrar mig. :p ;)

Oj, här händer det grejer, är nu på sida 72 och det har tagit hela veckan... har varit ute i kylan ett tag och hade ingen aning om att DS hysterin spårat ur totalt.
Jag var lycklig med mina nuvarande klockor tills jag hittade den här tråden så nu måste jag fixa upp min DS efter att stackaren fått vänta alltför länge samt ställa mig sist i kön för en gf länk...
Fråga, kan man klanta till det på nått vis om man för in klockan på service till första bästa urmakare? E de ok att byta glas och ev. delar om det behövs?
20191010_212448.jpg
Hade skickat till forumpillare - eller fristående uris med förståelse för vintage. Delar som syns utåt hade jag lämnat som de är - ett sprucket glas kan ju bytas - vet stt @Martin Lovasz har tipsat om bra ersättningsglas tidigare. :)

Nån som vet om DS-2 PH200m här under till höger kom på länk? Den fanns med svart tavla också. Här verkar det vara ett Tropic Star?

Eller eventuellt en annan länk som kan passa 20mm lugs. PM gärna om ni vill sälja en länk.
64D0FEF0-87D8-4F08-BB5B-6F059F7630C2.png

Nån som vet om DS-2 PH200m här under till höger kom på länk? Den fanns med svart tavla också. Här verkar det vara ett Tropic Star?

Eller eventuellt en annan länk som kan passa 20mm lugs. PM gärna om ni vill sälja en länk.
64D0FEF0-87D8-4F08-BB5B-6F059F7630C2.png
Rätt säker på att de kom med länk (iaf som tillval). Jag är dock inte förtjust i de länkarna.

Utan att kunna DS, så beror det ju på vilka delar som de vill byta ut. Samt om de delar som sitter på din klocka nu är original. Ett litet riktmärke är väl att inte tavla, visare och krona skall bytas om dessa är original. Sen är jag för okunnig för att uttala mig om resten.

Skippa service och låt mig köpa den där istället! Så slipper du leta gf-länk också ;)

Hade skickat till forumpillare - eller fristående uris med förståelse för vintage. Delar som syns utåt hade jag lämnat som de är - ett sprucket glas kan ju bytas - vet stt @Martin Lovasz har tipsat om bra ersättningsglas tidigare. :)

Tycker den passar bättre i Norrland! :D
Har dessutom en bekant som har jobbat på Ånge urdelar och är en riktigt skicklig uris... :p

Tack så mycket, det här är absolut en av de bästa trådarna på forumet!
Allt utom länk är original (vet inte om glaset) men klockan fungerade när jag ärvde den så det handlar om service och antagligen byte av mainspring. Bor just nu i Tyskland men om nån duktig på Forumet vill fixa till den så skicka offert per PM.
Personligen tycker jag att tavlan är i fantastiskt fint skick. Jag har för mig att folk refererar till den här tavlan som svart men jag tycker den ser mer mörk blå/lila ut? Ska bli intressant att se hur den ser ut med nytt glas i dagsljus.
Tack för era erbjudanden att ge den nytt hem, tyvärr har inte många råd med just det här exemplaret för att sentimental faktorn är alltför hög g.o.m att det är arvegods. Det här är en av mina första klockor och en av de för mig viktigaste eftersom det var den som morfar oftast bar när jag var barn. Jag minns han blev sur på äldre dar när då den dagliga aktiviteten/rörligheten inte räckte för att hålla igång automaten och han måste byta till kvarts. Jag märkte precis att jag undermedvetet skaffat 2 nya DS utan att riktigt tänkt på det.

Allt utom länk är original (vet inte om glaset) men klockan fungerade när jag ärvde den så det handlar om service och antagligen byte av mainspring. Bor just nu i Tyskland men om nån duktig på Forumet vill fixa till den så skicka offert per PM.
Personligen tycker jag att tavlan är i fantastiskt fint skick. Jag har för mig att folk refererar till den här tavlan som svart men jag tycker den ser mer mörk blå/lila ut? Ska bli intressant att se hur den ser ut med nytt glas i dagsljus.
Tack för era erbjudanden att ge den nytt hem, tyvärr har inte många råd med just det här exemplaret för att sentimental faktorn är alltför hög g.o.m att det är arvegods. Det här är en av mina första klockor och en av de för mig viktigaste eftersom det var den som morfar oftast bar när jag var barn. Jag minns han blev sur på äldre dar när då den dagliga aktiviteten/rörligheten inte räckte för att hålla igång automaten och han måste byta till kvarts. Jag märkte precis att jag undermedvetet skaffat 2 nya DS utan att riktigt tänkt på det.
Självklart ska du behålla den :) Behöver du länk har jag en extra som kan få gå vidare! Men är mer värt att prioritera service om budgeten är begränsad tycker jag :) Otroligt fin modell!

• Like
Reactions: JwJ
Fasiken va kul att du kmr ihåg den på morfars arm! En av mina favoritklockor all time. Tavlan är svart från början iaf :) Låt dem ej byta ut ngt som sagt, det behövs inte. Ja alltså verkdelar dårå måste man ju få byta om det är skadat. Plexit gör du nog bäst i att införskaffa själv och ge över till urmakare såvida det inte är en DS-insatt typ som vet vad det ska vara. Original är intw jättelätthittat men finns bra billigt alternativ. Skicka gärna PM om du b höver vägledning när det lider då jag har meckat många av denna modell och kan både utsida och insida ganska bra :)

Fantastiskt :)
Synd att jag tillfälligt bor i ett land där jag inte behärskar språket, jag kommer inte kunna kommunicera med en tysk urmakare tillräckligt bra för att vara 100% säker att de får allt rätt. Jag tror jag måste föra in klockan på service när vi åker "hem" över jul. Tusen tack för hjälpen @Fadershan jag hör av mig om jag behöver hjälp! @virrooo jag kommer prioritera service så återkommer jag när länksuget blir för stort :)

Fantastiskt :)
Synd att jag tillfälligt bor i ett land där jag inte behärskar språket, jag kommer inte kunna kommunicera med en tysk urmakare tillräckligt bra för att vara 100% säker att de får allt rätt. Jag tror jag måste föra in klockan på service när vi åker "hem" över jul. Tusen tack för hjälpen @Fadershan jag hör av mig om jag behöver hjälp! @virrooo jag kommer prioritera service så återkommer jag när länksuget blir för stort :)
Tyskland är väl annars kända för att ha bra vintageurmakare?
Kanske någon vet någon som är bra på certina?

Farsgubben hade den på flexlänk enligt honom. Jag undrar om det verkligen stämmer, och hur den såg ut isåfall. Men det var ju 70-tal å andra sidan, var väl enkelt att få över våtdräkten!

Prøv at lave en google pictures søgning på "Certina DS-2 PH200M". Du finder flere billeder, hvor den har en metallænke som den, man også ser på PH1000M. Tror fint den kan være original.

Jeg har ledt grundigt efter en til min DS-3 PH1000M - de gror ikke på træerne :(

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp