• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

foppa13

Cartier
Du har rätt i att det nog finns relativt få exemplar av de läderband som kan ha följt med de tidiga ds1, åtminstone har jag inte sett mängder (men tror att @Fadershan har några?). Jag kollade en del efter originalband i början av mitt samlande, men gav upp idén rätt fort. Tyckte det blev mycket bättre att matcha själv.
DS1 verkar ha varit tämligen synonyma med GF-länkarna på 60-talet. Det finns senare DS-band där DS är präglat i lädret på ovansidan närmst bandhornen, men de hör till en senare modell. Här är en bild med hur det kan ha sett ut. Spännena tycker jag det är lite mer vits med.
31E00A04-5DDF-4654-841A-5B7D19C5AAAC.jpeg
Ja du har väl rätt blir lite nördigt hela grejen, var mest nyfiken eftersom det var så svårt att hitta några vettiga bilder. Får väl testa runt med lite olika band, har hittills haft svårt att få det att lira till 100%. Ja spännena är definitivt nått jag ska kika mer på, är lite för dåligt insatt i vilka som hör hemma vart.

/Foppa
 

Fadershan

Patek
Nu när man börjat gräva ner sig lite mer i vintage träsket och minskat ner på köp/sälj hetsen så känns de lite roligare att komplettera dom klockorna man har med korrekt/passande länkar och band. Just Certina DS har ju blivit lite av en favorit (skyller det mesta på @Fadershan och hans schyssta samling och fina bilder ;)), länkarna är ju grymt trevliga där vill jag gärna komplettera med en GF länk också men priserna har gått upp och objekten blir färre. Då började jag fundera lite på läderband, DS kan ju inte bara ha kommit på länk tänker jag. Har suttit och googlat efter original band till DS och försökt kolla på gamla annonser och bilder, men får ingen tydlig bild av hur ett original läderband ser ut. Kom dom bara på det urmakaren råkade ha hemma eller finns det nån modell som man kan kalla för Certina DS original, har ju hittat endel trevliga läderband i framförallt svart som det står bara Certina på men inte någon med DS. Dom verkar ju inte växa på träd direkt om man säger så, sen är det väl så att länkar har åldrats bättre än läder men några band måste ju finnas kvar därute...

/Foppa

Du har rätt i att det nog finns relativt få exemplar av de läderband som kan ha följt med de tidiga ds1, åtminstone har jag inte sett mängder (men tror att @Fadershan har några?). Jag kollade en del efter originalband i början av mitt samlande, men gav upp idén rätt fort. Tyckte det blev mycket bättre att matcha själv.
DS1 verkar ha varit tämligen synonyma med GF-länkarna på 60-talet. Det finns senare DS-band där DS är präglat i lädret på ovansidan närmst bandhornen, men de hör till en senare modell. Här är en bild med hur det kan ha sett ut. Spännena tycker jag det är lite mer vits med.
31E00A04-5DDF-4654-841A-5B7D19C5AAAC.jpeg

@Fadershan har lagt en bild på ett original band för inte så längesedan i denna tråden, så orkar du bläddra framåt kan du titta på det😉

Ja du har väl rätt blir lite nördigt hela grejen, var mest nyfiken eftersom det var så svårt att hitta några vettiga bilder. Får väl testa runt med lite olika band, har hittills haft svårt att få det att lira till 100%. Ja spännena är definitivt nått jag ska kika mer på, är lite för dåligt insatt i vilka som hör hemma vart.

/Foppa

Hade också för mig att han ska lagt upp nån bild på det, men hittade inte inlägget så fick för mig att jag drömt alltihop...
Klart jag fixar lite nya bilder till DS-tråden men det är natt så det får bli från arbetsbordets hårda ljus. Originalbandet är helt klart snyggt och spännet är grymt. Dessvärre svårt att hitta band å gör man det så vågar jag inte slita på dem haha men gillar länk bättre ändå. Om inte länk så gillar jag oxå Tropic på DS. Blev klar med service på en manuell svart DS ikväll och tavlan är nyskick och dessa gillar jag svarta Tropics på!
IMG_20211014_004917.jpg
IMG_20211014_004906.jpg
IMG_20211014_004837.jpg
IMG_20211013_232345.jpg
IMG_20211013_232327.jpg
 

foppa13

Cartier
Klart jag fixar lite nya bilder till DS-tråden men det är natt så det får bli från arbetsbordets hårda ljus. Originalbandet är helt klart snyggt och spännet är grymt. Dessvärre svårt att hitta band å gör man det så vågar jag inte slita på dem haha men gillar länk bättre ändå. Om inte länk så gillar jag oxå Tropic på DS. Blev klar med service på en manuell svart DS ikväll och tavlan är nyskick och dessa gillar jag svarta Tropics på!
IMG_20211014_004917.jpg
IMG_20211014_004906.jpg
IMG_20211014_004837.jpg
IMG_20211013_232345.jpg
IMG_20211013_232327.jpg
Tack för bilderna, gillar också länk bättre men lite av nöjet är att variera litegrann. Original bandet ser trevligt ut, men utan att veta vad det står under så är det ju väldigt svårt att urskilja ett original från ett annat snarlika.

Snygg matchning med tropic, sitter verkligen bra på dessa med svart urtavla. Ska försöka få tag på ett tropic Star och testa på någon av mina, om inte annat så är ju dom banden grymt sköna på armen.

/Foppa
 

m84

Breitling
Klart jag fixar lite nya bilder till DS-tråden men det är natt så det får bli från arbetsbordets hårda ljus. Originalbandet är helt klart snyggt och spännet är grymt. Dessvärre svårt att hitta band å gör man det så vågar jag inte slita på dem haha men gillar länk bättre ändå. Om inte länk så gillar jag oxå Tropic på DS. Blev klar med service på en manuell svart DS ikväll och tavlan är nyskick och dessa gillar jag svarta Tropics på!
IMG_20211013_232345.jpg
IMG_20211013_232327.jpg

Jag är generellt sett en kille som gillar mörka urtavlor, men på dessa DS-klockor känns det alltid som om de svarta urtavlorna ser ut som ommålade!

Jag har visserligen aldrig haft en sådan i handen, men jag har ändå aldrig blivit övertygad.

Inget att notera på den klockan, den ser ganska trevlig ut, och den tropiska remmen är en utmärkt kombination också :)

via translate
 

Fadershan

Patek
Jag är generellt sett en kille som gillar mörka urtavlor, men på dessa DS-klockor känns det alltid som om de svarta urtavlorna ser ut som ommålade!

Jag har visserligen aldrig haft en sådan i handen, men jag har ändå aldrig blivit övertygad.

Inget att notera på den klockan, den ser ganska trevlig ut, och den tropiska remmen är en utmärkt kombination också :)

via translate
Hehe! Det är nog för att du sett alla svarta automatiska ommålade DSar! (De finns inte) Det kanske har smittat dig med obehag även mot de svarta tiktiga manuella DSar.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är ju lätt att bli förvirrad iaf. Även de manuella svarta skiljer sig åt på detaljnivå: olika text, olika typer av visare och färg på index naturligtvis.
 

m84

Breitling
Hehe! Det är nog för att du sett alla svarta automatiska ommålade DSar! (De finns inte) Det kanske har smittat dig med obehag även mot de svarta tiktiga manuella DSar.


Swiss made å t swiss made t :)

IMG_20211015_012316.jpg
IMG_20211015_012245.jpg

Tack för tipset! du har förmodligen rätt, men jag tror att det främst beror på min mycket nybörjarkunskap om DS -klockorna. :)

Den översta, även med brädet repad, ser ganska cool ut!

Du nämner också SWISS MADE vs T SWISS MADE T ... Vet vi när den förändringen skedde?

tack

- via translate
 

Fadershan

Patek
Tänkte närmast på Swiss Made och T Swiss Made T.
EDDCED71-CF40-4EF6-B324-F7BD3EAB4309.jpeg
Swiss made å swiss made t :)

IMG_20211015_012316.jpg
IMG_20211015_012245.jpg

Tack för tipset! du har förmodligen rätt, men jag tror att det främst beror på min mycket nybörjarkunskap om DS -klockorna. :)

Den översta, även med brädet repad, ser ganska cool ut!

Du nämner också SWISS MADE vs T SWISS MADE T ... Vet vi när den förändringen skedde?

tack

- via translate
Fattar! Tavlan är inte repad utan krackelerad, men tack ja jag tkr oxå den e cool :)
 

m84

Breitling
aha okej! nu när jag tittar närmare kan jag se att det spruckit. :) om det var rolex skulle de kalla det spider dial och ta ut extra premium. tack för klargörandet.
 

ConElPueblo

Panerai
Tack för tipset! du har förmodligen rätt, men jag tror att det främst beror på min mycket nybörjarkunskap om DS -klockorna. :)

Den översta, även med brädet repad, ser ganska cool ut!

Du nämner också SWISS MADE vs T SWISS MADE T ... Vet vi när den förändringen skedde?

tack

- via translate

Swiss Made kontra Swiss Made T - den schweitziske lovgivning ændrede sig omkring 1962, så tidlige DS'ere kan være med radium eller tritium uden at have "T".
 
Topp