Vart är du, den tillställningen hade jag gärna delatSjunde himlen ikväll!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ben Bockbrännarbolmers
Noterade att bakom Cohiban så stod en av mina favoriterflaskor med rom.... Ska nog ta mig en slurk Venezlansk glädje också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vart är du, den tillställningen hade jag gärna delatSjunde himlen ikväll!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ben Bockbrännarbolmers
Vart är du, den tillställningen hade jag gärna delat
Noterade att bakom Cohiban så stod en av mina favoriterflaskor med rom.... Ska nog ta mig en slurk Venezlansk glädje också![]()
Sjunde himlen ikväll!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ben Bockbrännarbolmers
Vi gör vårt bästa...
![]()
Sent from my iPad using Tapatalk
Det gör ni bra, är det en Moet vintage 2002 i hinken jag ser?
Ben Bockbrännarbolmers
Vanlig Grand vintage 2004, men enligt mig bättre på de flesta punkterna än non-vintage från samma leverantör.
I handen var det en Sancho panza (Kan bara röka kubanskt efter Ben's jämförelse med ur&penn)
Sent from my iPad using Tapatalk
Å andra sidan har Ben en breitlingkvartsare och inte en svenne-Rolex så du kanske inte skall lita för mycket på honom hehe
Att bara röka kubanskt kan liknas vid att bara ha Rolex. Världen är större än så![]()
Å andra sidan har Ben en breitlingkvartsare och inte en svenne-Rolex så du kanske inte skall lita för mycket på honom hehe
Att bara röka kubanskt kan liknas vid att bara ha Rolex. Världen är större än så![]()
Champagneliknelsen är säkert bra den också![]()
Du har ju vid ett par tillfällen pekat på att priserna på auktioner för Kubanska lagrade cigarrer är högre.
"Om man följer cigarrauktioner så är det av en anledning cigarrer som produceras i Kuba skjuter i värde medans NC (nom cubans) stannar upp och det mesta tappar värde."
"Minns jag siffrorna rätt på sista auktionen hos match så drog ickekubaner in strax över 400 GBP och kubanerna en bit över 1,3 miljoner GBP. Det handlar om att få tillgång till den bästa tobaken och de optimala förhållanden Kuba har som gör deras tobak så unik och överlägsen."
Jag kan inte tolka dina påståenden på något annat vis än att du menar att de höga priserna på auktioner visar att Kubanska är bättre. Eller vad var din poäng annars med att föra fram detta?
Jag tycker att det är roligt att träffas och diskutera cigarrer. Men för att diskutera krävs ju en vilja att lyssna och ta in. Att inte bara avfärda allt och alla som inte delar min uppfattning med att de är okunniga (många av dessa är ju proffs som jobbat med cigarrer hela sina liv, inte några glada internetamatörer som jag och du). Att tex avfärda CA's rating fullständigt känns lite konstigt. Man har under 25 år genomfört 17,000 tester med noteringar och poängsättning. Jag säger inte att de har rätt, för jag ser olika experters uppfattning som en guide och källa till inspiration och inte som en naturlag, men snarare som något man kan läsa och fundera på. Precis som man kan fundera på och överväga andra källor till kunskap som tex dina förslag och tips. Sedan kan man väl konstatera att bland CA's top 10-lista varje år så brukar det finnas med ett gäng Kubaner. Och vad jag vet så annonserar man inte för Kubanska cigarrer i CA. 2013 vill jag minnas att deras förstarankade cigarr var en kuban, en Montecristo, och att även någon Cohiba var med på listan.
Men på en punkt skiljer vi oss åt. Och det är att jag anser inte att det finns rätt eller fel, utan olika smak. Om man tex har en nybörjare som ofta tenderar att föredra lite mildare cigarrer. Är det då "rätt" att föreslå något kraftigt som han inte kommer att tycka om? Om jag under 15-20 år har rökt det mesta (inkl allt av de klassiska kubanerna innan de ändrade marknadsstrategi med alla Ltd Ed för 10-12 år sedan), och tex kan känna att ikväll känner jag för en Padron. Är jag då "okunnig" och gör "fel"? Ska jag då välja något annat istället?
Mig personligen gör det inte så mkt med kategoriska uttalanden av typen "allt överprisat ickekubanskt skit som marknadsförs med stora gördlar". Jag vet ju vad jag gillar och om någon annan kallar det för "överprisad skit" gör mig inget. Men jag tycker att det är synd om folk här på forumet som inte har provat så mycket olika cigarrer går miste om väldigt många trevliga stunder med icke-kubanska cigarrer. Under de 15-20 år jag har varit på upptäcktsfärder inom cigarrernas värld, så har nämligen många icke-kubanska (och kubanska givetvis) cigarrer givit mig många stunder av njutning som jag inte vill ha ogjorda.
En av mina favoriter är faktiskt José L. Piedra. En snorbillig, maskinrullad shortfiller från kuba som med ett års lagring från buntdatumet blir riktigt god. Passar bra som vardagscigarr eller när man inte har så mycket tid.
Jag är lite osäker på hur den är tillverkad, kanske täckbladet sätts på för hand och det kan vara en medium filler.
Jag är lite irriterad på att cigarrbutiken här i staden brukar rekommendera Quintero istället för JLP som billig cigarr. Quintero är inte särskilt god.
Säkert skitbra men den där är precis vad jag tänkte på när jag beskrev crackpundartändaren.Det här är en riktigt bra tändare...
Och där har vi tändaren från framtiden.Jag skippade klassiskt...
http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=Xikar+LightersSäkert skitbra men den där är precis vad jag tänkte på när jag beskrev crackpundartändaren.
Och där har vi tändaren från framtiden.
Kör på min créme brulé brännare för tillfället, något otymplig men bättre än att tända en halv ask tändstickor för varje pinne.
![]()
Det här är en riktigt bra tändare med tanke på priset, funkar i ur och skur...sommar som vinter och priset kan man knappast klaga på. Jag brukar köpa 5-10 åt gången och lägger en hos alla jag besöker ofta och ger bort några till nya cigarrvänner.
http://www.dx.com/p/jet-1300-c-butane-lighter-with-clear-tank-1455#.U7mJNs8rhjo