• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

SayWhat

Omega
2-Faktor
CF786469-61A9-4B8D-9144-CBBAE2FAA683.jpeg

Njuter en My Father mellan regnskurarna:cigar::cigar::cigar:
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Häng på Marthas Vineyard, Edgartown. Varmt som f..
Puffar på en lokal noname. Ska dock vara framtagen av blendern som på 30-talet tog fram Partagas D-serie.
6957532E-1675-454A-9FD5-47A7E2B9CBD1.jpeg


Observera skunken. Jag var cool så länge hen var cool.
95793D09-6874-45E0-8F32-951A2C93704B.jpeg

Den kanske gillade doften av cigarr för den strök runt mig bra länge.
 

Brage

Omega
Vad definierar du som kvalité kontra konstruktion?

Kvalité, det är ett så pass vitt begrepp att det är nästan svårt att börja någonstans. Men för mig finns generellt tre nivåer att lägga in cigarrer i gällande kvalité, där konstruktion är en betydande del i varje.

Låg kvalité: Den är inte det den utger sig för att vara, där det vara allt från bismaker, dåligt drag, undermålig fermentering & torkning, icke konsekvent, tillsatser (färgad tobak, sötad, etc), bristfällig konstruktion.

Tillfredställande kvalité: Relativt överensstämmande med vad den utger sig för att vara, gällande konstruktion, smakprofil, fermentering & torkning. Här förväntar jag mig tobak som ej har tillsatser i form av färg etc. Den är rätt konsekvent, och man vet vad man får allt som oftast. Här är ju de flests kubaner skulle jag säga.

Hög kvalité: Den är exakt vad den utger sig för att vara, alltid konsekvent gällande konstruktion, smak & utan defekter. Här är inte många cigarrer alls, Davidoff är en av de få samt Gran Reserva-linjen, Opus X, etc.

Sedan om jag tycker den är god eller inte, det är en helt annan sak. Det är subjektivt, men såklart ska inga bismaker finnas. De mesta av cigarrerna jag tyckt bäst om befinner sig i kategorin tillfredställande kvalité.
 

BOTL

Panerai
Kvalité, det är ett så pass vitt begrepp att det är nästan svårt att börja någonstans. Men för mig finns generellt tre nivåer att lägga in cigarrer i gällande kvalité, där konstruktion är en betydande del i varje.

Låg kvalité: Den är inte det den utger sig för att vara, där det vara allt från bismaker, dåligt drag, undermålig fermentering & torkning, icke konsekvent, tillsatser (färgad tobak, sötad, etc), bristfällig konstruktion.

Tillfredställande kvalité: Relativt överensstämmande med vad den utger sig för att vara, gällande konstruktion, smakprofil, fermentering & torkning. Här förväntar jag mig tobak som ej har tillsatser i form av färg etc. Den är rätt konsekvent, och man vet vad man får allt som oftast. Här är ju de flests kubaner skulle jag säga.

Hög kvalité: Den är exakt vad den utger sig för att vara, alltid konsekvent gällande konstruktion, smak & utan defekter. Här är inte många cigarrer alls, Davidoff är en av de få samt Gran Reserva-linjen, Opus X, etc.

Sedan om jag tycker den är god eller inte, det är en helt annan sak. Det är subjektivt, men såklart ska inga bismaker finnas. De mesta av cigarrerna jag tyckt bäst om befinner sig i kategorin tillfredställande kvalité.

Så en Blå Blend kan ha hög kvalité om smaken är subjektiv? Anser att det där är lite tokigt, då skulle ingen kunnat utse världens bästa whisky, champagne osv....men man bör först vara överens om vad kvalitet är och där faller många märken bort anser jag. färgade täckblad och cigarrer som rullar i rizzlamaskiner som ger perfekt konstruktion är inte min uppfattning av kvalitet.
 

Brage

Omega
Så en Blå Blend kan ha hög kvalité om smaken är subjektiv? Anser att det där är lite tokigt, då skulle ingen kunnat utse världens bästa whisky, champagne osv....men man bör först vara överens om vad kvalitet är och där faller många märken bort anser jag. färgade täckblad och cigarrer som rullar i rizzlamaskiner som ger perfekt konstruktion är inte min uppfattning av kvalitet.

Rent teoretiskt, ja. Men att jämföra cigaretter och cigarrer är lite som att jämföra Rolls-Royce med en lådbil. Båda är tobaksprodukter, men av helt olika världar & syften.

Instämmer delvis med om att man kan vara överens om vad kvalité är, det är nästan omöjligt. Då alla anser att olika egenskaper är olika önskvärda. Men de absolut flesta bör man kunna sammanstråla i. :)

Sedan tycker jag faktiskt att världens bästa är ett överdrivet begrepp egentligen, det säger bara att några utvalda människor tycker produkten har enligt deras mening eftersträvansvärda egenskaper.

Önskvärda egenskaper för slutkonsument är i slutändan mångt och mycket om den fyller individens behov och smak samt produktens tillhörande värderingar, och då kan kvalitén rent objektivt vara rätt undermålig men fortfarande vara i deras mening världens bästa baserat på vad de tycker är bra egenskaper.
 
Senast ändrad:
Topp