• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Dnyman

Omega
Plastlåda från Hammarplast med en påse beads är lätt, tätt och billigt. Enkelt att expandera verksamheten med en till låda när det blivit fullt.

/ P
Tanken har slagit mig, men nu efter 10 år i huset är jag precis klar med min mancave, så nu tänkte jag att det passar bra med någon fint i rummet.
 

Dnyman

Omega
Denna kör jag...Adorini afficiando de Luxe. Har även elektronisk fuktare till. Hur nöjd som helst. Ser snyggt ut o doftar ljuvligt av ceder o tobak varje gång man öppnar :)
CCA76721-D0FD-432D-B250-9E30625F783F.jpeg
45AEE271-4D0A-4BA7-B1F3-F783E1848820.jpeg
66914369-C570-4D4E-893C-AEB58A892A8A.jpeg
Den ser inte alls dum ut, ser stor ut för att vara liten.
Ska titta lite närmare på denna
 

Lolle

Panerai
Partagas och en liten Tokaji till, saknar verkligen någonstans att vara får kalla till familjeråd snart hemma och fundera vart vi kan få in lite plats åt mig. Även om jag inte är frusen så är det föga avslappnat att röka utomhus i -10 grader :)

84440275-7A07-4F57-A6D6-1A83FFCAF449.jpeg
 

BOTL

Panerai
Skulle behöva lite humidor hjälp.
I dagsläget har jag bara en liten bordshumidor, men det har blivit mer intressant att köpa hela lådor, så jag får inte plats längre.
Tips på en större humidor som kan ha plats för en 10 - 20 lådor samt lite lösa.
Gärna med elektronisk fuktare som kräver lite skötsel.
Vad har ni andra i denna storlek som nu är nöjda med?

Eloktronisk fuktare är inte en bra lösning, beads är mycket bättre.
 

Psykel

Patek
Skulle behöva lite humidor hjälp.
I dagsläget har jag bara en liten bordshumidor, men det har blivit mer intressant att köpa hela lådor, så jag får inte plats längre.
Tips på en större humidor som kan ha plats för en 10 - 20 lådor samt lite lösa.
Gärna med elektronisk fuktare som kräver lite skötsel.
Vad har ni andra i denna storlek som nu är nöjda med?
Nu är mitt intresse rätt nytt, men jag kör en total snikvariant som jag tycker funkar rätt bra än så länge!
Största Clip Fresh-lådan från Kitch'n: https://www.kitchnsverige.se/natbutik/koksutrustning/forvaring/46161093/
getFile.ashx

Kjelles lilla hygrometer: https://www.kjell.com/se/sortiment/...ar/rubicson-kompakt-digital-hygrometer-p48599
rubicson-kompakt-digital-hygrometer

Och en bovedapåse. Total kostnad, ca 300 kr. Funderar på att "bygga" en till humidor! :D
Jo, jag såg att du ville ha nåt tjusigt i din mancave, men tänkte att jag skulle dela med mig! Nån dag skulle jag gärna ha ett läckert humidorskåp!
 

Dnyman

Omega
Nu är mitt intresse rätt nytt, men jag kör en total snikvariant som jag tycker funkar rätt bra än så länge!
Största Clip Fresh-lådan från Kitch'n: https://www.kitchnsverige.se/natbutik/koksutrustning/forvaring/46161093/
getFile.ashx

Kjelles lilla hygrometer: https://www.kjell.com/se/sortiment/...ar/rubicson-kompakt-digital-hygrometer-p48599
rubicson-kompakt-digital-hygrometer

Och en bovedapåse. Total kostnad, ca 300 kr. Funderar på att "bygga" en till humidor! :D
Jo, jag såg att du ville ha nåt tjusigt i din mancave, men tänkte att jag skulle dela med mig! Nån dag skulle jag gärna ha ett läckert humidorskåp!
Jag har en plastlåda med boveda i dagsläget för lådorna, funkar kanon, men vill ha något nytt.
 

Stein

Cartier
Är inte alls insatt i beads, hur funkar dessa jämfört med klassisk fuktare eller boveda?
Bättre! Det är små kulor som är genomskinliga när det är fuktade och vita när de är torra. Vattnas med något rent vatten av något slag (ex. Batterivatten). Skulle nog våga påstå att det är marknadens mest pålitliga och billigaste (i längden) fuktsystem.
 
Senast ändrad:

Stup

Panerai
2-Faktor
Rökt aldeles för få av den ordinarie SLR från sista 5-6 åren. Tyvärr är det allt för vanligt att vissa röker 5 pinnar och ska uttala sig om nåt. Kanske dags att köpa in en låda.

Jag tittade runt och hittar inte SLR Serie A hos mina vanliga leverantörer. Har du nått tips om vem som säljer?

/ P
 

BOTL

Panerai
Är inte alls insatt i beads, hur funkar dessa jämfört med klassisk fuktare eller boveda?
Boveda är en tillfällig lösning, när du reser osv. Absolut inget jag skulle rekommendera till förvaring. Beads reglerar över och underfukt. Den löser allt utan risk för att något ska gå fel. Den kan inte bli trasig och fukta ner allt eller kortsluta osv. Det bara funkar perfekt.
 

Psykel

Patek
Boveda är en tillfällig lösning, när du reser osv. Absolut inget jag skulle rekommendera till förvaring. Beads reglerar över och underfukt. Den löser allt utan risk för att något ska gå fel. Den kan inte bli trasig och fukta ner allt eller kortsluta osv. Det bara funkar perfekt.
Blir nog till att köra beads när jag väl uppgraderar från plastlådan, men tycker boveda funkar fint än så länge iallafall.
 

Psykel

Patek
Jag gillar gamla prylar! Fick hem dom här idag, 10kr styck på tratten! Verkar hyfsat vassa fortfarande. Får se om jag kan göra nåt åt rosten bara...
09CEE76B-D60B-42C8-A502-2B430C8879EA.jpeg
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Är inte alls insatt i beads, hur funkar dessa jämfört med klassisk fuktare eller boveda?

Boveda är en tillfällig lösning, när du reser osv. Absolut inget jag skulle rekommendera till förvaring. Beads reglerar över och underfukt. Den löser allt utan risk för att något ska gå fel. Den kan inte bli trasig och fukta ner allt eller kortsluta osv. Det bara funkar perfekt.
Jag kör Boveda i båda mina humidorer (2x60gram i lilla och 1x320gram i stora) och det fungerar till 110%, och lat som jag är så gillar jag dess enkelhet.
 

Stein

Cartier
Jag kör Boveda i båda mina humidorer (2x60gram i lilla och 1x320gram i stora) och det fungerar till 110%, och lat som jag är så gillar jag dess enkelhet.
Absolut Boveda funkar men det blir dyrt i längden. Beads behöver du fylla på ungefär en gång varannan vecka till varannan månad beror de på om du har humidor/plastidor. Känns mindre ansträngande att fylla på med lite vatten än att behöva köpa nya påsar. :)
 

BOTL

Panerai
Jag kör Boveda i båda mina humidorer (2x60gram i lilla och 1x320gram i stora) och det fungerar till 110%, och lat som jag är så gillar jag dess enkelhet.

Vad baserar du på att det "fungerar till 110%"? Vad har du jämfört med och hur kommer du fram till att det är bra för lagring?
Har du jämfört och diskuterat det med någon som lagrat längre tid (10-20 år plus)?
 

BOTL

Panerai
Absolut Boveda funkar men det blir dyrt i längden. Beads behöver du fylla på ungefär en gång varannan vecka till varannan månad beror de på om du har humidor/plastidor. Känns mindre ansträngande att fylla på med lite vatten än att behöva köpa nya påsar. :)
Fyller på ungefär en gång varannan månad :D Funkar bra i femton år nu.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Vad baserar du på att det "fungerar till 110%"? Vad har du jämfört med och hur kommer du fram till att det är bra för lagring?
Har du jämfört och diskuterat det med någon som lagrat längre tid (10-20 år plus)?
För mig som inte lagrar mina cigarrer utan röker dem så fungerar Boveda perfekt. Jag har innan använt mig av "vanliga" fuktare och destillerat vatten men tyckte att fuktnivån pendlade upp och ner beroende på årstid, nypåfylld fuktare, antalet cigarrer, humidorens täthet....och gillar Boveda för dess stabilitet och enkelhet. Boveda är dyrt i längden, inget snack alls där! För mig ligger årskostnaden på i runda slängar 600-700kr/år, men någonstans måste man väl lägga alla sina pengar :greedy:
Heartfelt Beads har jag ingen erfarenhet av alls, men jag funderar på att testa dem! Två nackdelar (IMHO) är dock att jag måste fylla på dem, där kommer den late in ;), och att de tar upp den platsen som röret tar för cigarren. Men de verkar som sagt som ett bra alternativ till "vanliga" fuktare.
 

Psykel

Patek
Kom ett litet brev lagom till lunchrasten...
96320C91-0C08-4C73-8000-012555E2ADDD.jpeg
Grymt! Själv borde jag få hem lite småpinnar och tillbehör från Kind cigars i morgon! Eftersom inte alla har ett grymt uterum att njuta i under vintern (mutter, mutter) så blir det mest mindre pinnar ute på skogspromenad i kylan. Längtar nåt grymt till våren, eller iallafall lite plusgrader, så man kan sätta sig på balkongen en stund med nåt större! Har en del robustos i plastidoren som väntar på bättre tider!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Grymt! Själv borde jag få hem lite småpinnar och tillbehör från Kind cigars i morgon! Eftersom inte alla har ett grymt uterum att njuta i under vintern (mutter, mutter) så blir det mest mindre pinnar ute på skogspromenad i kylan. Längtar nåt grymt till våren, eller iallafall lite plusgrader, så man kan sätta sig på balkongen en stund med nåt större! Har en del robustos i plastidoren som väntar på bättre tider!
Vabb idag så tar en liten ute medan lilltjejen sover
image.jpg
 
Topp