• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
För mig som inte lagrar mina cigarrer utan röker dem så fungerar Boveda perfekt. Jag har innan använt mig av "vanliga" fuktare och destillerat vatten men tyckte att fuktnivån pendlade upp och ner beroende på årstid, nypåfylld fuktare, antalet cigarrer, humidorens täthet....och gillar Boveda för dess stabilitet och enkelhet. Boveda är dyrt i längden, inget snack alls där! För mig ligger årskostnaden på i runda slängar 600-700kr/år, men någonstans måste man väl lägga alla sina pengar :greedy:
Heartfelt Beads har jag ingen erfarenhet av alls, men jag funderar på att testa dem! Två nackdelar (IMHO) är dock att jag måste fylla på dem, där kommer den late in ;), och att de tar upp den platsen som röret tar för cigarren. Men de verkar som sagt som ett bra alternativ till "vanliga" fuktare.
Gå för en elektronisk istället när du skaffat större hus till älsklingarna ;)
Lika avsträngade att fylla på den varannan månad som att fylla på cigarrer, beads o boveda :)
 

BOTL

Panerai
För mig som inte lagrar mina cigarrer utan röker dem så fungerar Boveda perfekt. Jag har innan använt mig av "vanliga" fuktare och destillerat vatten men tyckte att fuktnivån pendlade upp och ner beroende på årstid, nypåfylld fuktare, antalet cigarrer, humidorens täthet....och gillar Boveda för dess stabilitet och enkelhet. Boveda är dyrt i längden, inget snack alls där! För mig ligger årskostnaden på i runda slängar 600-700kr/år, men någonstans måste man väl lägga alla sina pengar :greedy:
Heartfelt Beads har jag ingen erfarenhet av alls, men jag funderar på att testa dem! Två nackdelar (IMHO) är dock att jag måste fylla på dem, där kommer den late in ;), och att de tar upp den platsen som röret tar för cigarren. Men de verkar som sagt som ett bra alternativ till "vanliga" fuktare.

Då är jag med på noterna Nicke, om du inte lagrar och det perspektivet är av värde så verkar den lösningen du nämner fungera utmärkt för dig. Det ska vara enkelt och roligt så jag förstår att inte alla vill lägga tid på cigarrer.
En rejäl laddning beads som jag föreslår man ska köra med fyller jag på varannan månad ungefär men jag har stora skåp med mycket luft. Det är ändå cigarrerna som är den riktiga fuktbufferten. En plastidor med rejäla mängder beads som jag körde med vattnar man ännu mer sällan.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Då är jag med på noterna Nicke, om du inte lagrar och det perspektivet är av värde så verkar den lösningen du nämner fungera utmärkt för dig. Det ska vara enkelt och roligt så jag förstår att inte alla vill lägga tid på cigarrer.
En rejäl laddning beads som jag föreslår man ska köra med fyller jag på varannan månad ungefär men jag har stora skåp med mycket luft. Det är ändå cigarrerna som är den riktiga fuktbufferten. En plastidor med rejäla mängder beads som jag körde med vattnar man ännu mer sällan.

Ska som sagt testa beads inom det närmaste och se hur det fungerar.
 

Bottega

Cartier
Ska som sagt testa beads inom det närmaste och se hur det fungerar.

Allt du behöver veta om Beads. https://www.reddit.com/r/cigars/comments/1oawru/guide_everything_you_want_to_know_about_heartfelt/
Beads är verkligen bästa alternativet enligt mig. Simpelt, tvåvägsfunktion, bäst hållbarhet och billigast i längden.

Köper endast Boveda för min resehumidor (Xikar), tycker det blev för dyrt kontra hur många cigarrer jag och hur många påsar jag behövde för bibehålla en korrekt fuktighet.
 

Psykel

Patek
Dom här småttingarna är utmärkta för min 30 min promenad hem från jobbet! Gillar verkligen formatet!
22E30D8E-8AB9-4B12-B295-544BA9121EF0.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
2FDAA7F6-17B0-4B71-9B6B-19DE65456A17.jpeg

Första puffarna är peppriga o röken är krämig. Förvånad över hur lätt den är i draget...va lite orolig för tröghet
image.jpg

Nu efter ca 5min är pepparn mildare o tonerna krämigare...choklad varvat med kaffe o gräs...vissa sträva toner oxå Cohiba siglo 2 är det som avnjuts. Underbar pinne... Detta är för mig nåt som tar sig in på min topp tio utan kval :)
 

BOTL

Panerai
Får inte riktigt ihop familjelivet med högskolan och cigarrer.


Blir mest att lukta i skåpet.

Testade dessa för ett tag sen men samtalet tog fokus från rökningen.

Trevliga pinnar, osäker om de har lagringspotential dock. Bägge två planar ut efter halva.

df8fdcb78b559d38e778a2909d74e94c.jpg


40977e3b922ce14a2c84b55d1c5bad5a.jpg
 
Topp