• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Dnyman

Omega
DCC304DB-3295-41BE-9F7D-171F182B3332.jpeg

Efter en miss i planeringen med för liten resehumidor och för många puffstunder blir detta den sista kvällen med en riktig garre!
En Omar Rodrigues, en personlig favorit
Men paniken börjar krypa på, vad kan man hitta i Vietnam som liknar en garre för kommande kvällar?
 

Psykel

Patek
I väntan på bättre tider och för att skapa lite vårpepp med större cigarrer på balkongen så handlade jag i lördags lite halvspontant en ny tändare! Blev en Xikar Executive II i gunmetal.
786728B3-62DD-4661-BE7F-50084AF8186B.jpeg

Blir en ny snoppare, förmodligen en Xikar Xi av nåt slag, närmre våren. Den med grepp i redwood ser ju inte så dum ut!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Testar H. Upman Anejados...denna från 2011
Mkt trevlig...luktar sött...smak av ceder o kaffe...ingen bitter smak alls...vällagrad :)
6BFBB0D2-AF23-4331-B91C-EC5614845FA0.jpeg

Efter några puffar infinner sig fylliga söta smaker o härligt krämig rök...vilken pinne. Blev att beställa fler på studs här
 
Senast ändrad:

Brage

Omega
4B8165F3-DC0F-44D9-A625-7874CA0BF51A.jpeg


En liten utsvängning jag tänkte dela med mig av då jag lyst med min frånvaro här. Låt oss sväva ut i en av alla egenskaper tobak har, i detta fall hur de hygroskopiska egenskaperna har betydelse mer som komplett konstruktion än separata blad. Olika tobaksorter, har olika fuktighets tolerans där kubansk tobak oftast trivs bättre i något lägre fuktighet än icke kubansk motsvarighet enligt min erfarenhet. Det som ovanskett är att att inlagan är av ligero(som jag hört Kuba ej använder sig av? -Vet ej om det är sant.) som känt har rätt dåliga förbräningsegenskaper samt i detta fall varit fuktigare än täckbladet i kombination av undermålig rullning. Varför inlaga expanderat, för att ha ett torrare täckblad, vilket resulterade i ett sprött omslutande blad.

Detta är sällan ett problem när cigarren fått vila i humidoren, då humiditeten varit stabil, i jämn temperatur. Varför? -För att som tidigare nämnt så är fuktigheten i balans, så detta är oftast märkbart vid transport då cigarren då kan hamna i en ”sjuk period” där allt är ur balans på grund av temperatur & fuktskillnader.

Så att låta cigarren vila sig lite när den varit på en resa i okänd miljö, eller för den delen medvetet påfrestande kan vara fördelaktigt, och inte göra som jag: Röka den direkt från brevlådan.:D
 
Senast ändrad:

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hej!
Det var ett par år sedan jag rökte cigarr men känner att det är dags att börja bygga upp ett litet lager till sommaren. Min filosofi är att samla på sig under vintern och röka under sommarhalvåret då jag kan sitta i utemöblerna.
En fråga kring beads dock. Jag tycker det är lite svårt att se hur mycket som är genomskinligt resp vitt av beadsen (har ett sånt plaströr). Funkar det att ställa in ett glas med destillerat i humidoren som fuktgivare och låte beadsen ligga bredvid i röret och reglera? För/nackdelar. Hur gör ni andra som kör med beads?
-JL-
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hej!
Det var ett par år sedan jag rökte cigarr men känner att det är dags att börja bygga upp ett litet lager till sommaren. Min filosofi är att samla på sig under vintern och röka under sommarhalvåret då jag kan sitta i utemöblerna.
En fråga kring beads dock. Jag tycker det är lite svårt att se hur mycket som är genomskinligt resp vitt av beadsen (har ett sånt plaströr). Funkar det att ställa in ett glas med destillerat i humidoren som fuktgivare och låte beadsen ligga bredvid i röret och reglera? För/nackdelar. Hur gör ni andra som kör med beads?
-JL-
Ingen?
 
Topp