• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Psykel

Patek
Efterrätt!
80A0D11F-AE29-4CDE-94C4-20B577881E85.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
8BA01E92-9910-40B6-8D57-0A5BE3664E2D.jpeg




Detta är ganska lustigt.
Har inte haft tillfälle att prova dessa tidigare men innan köp kollade jag en hel del omdömmen.
Man gav uttryck för att den var mild. Mycket trä, nötter (detta är vid sidan av konditori, och brödsmaker en stor favorit) samt kanel.
Alright. Min upplevelse gav i princip något helt annat.
Visst, jag är småförkyld och det påverkar en gnuttaså klart och romen dröjde sig troligen kvar länge men...


Min bild av cigarren:
Sockerkaks-smet och florala toner.
Väldigt lätt och mild och den kompletterande romen fick bytas mot en cola eftersom den tog överhanden. Den klassiska kubanska fonden finns inte här och hade det varit blindprovning hade jag sagt att det varit en dominikan och en typisk Davidoff och samtidigt varit tvärsäker på att jag haft rätt.

Den tar sig halvvägs och drar sig lite över mild men det som är slående är den korta smaken. Solmogen och nästan övermogen söt apelsin finns lååååångt där bak men är väldigt flyktig. Röken är tunn och torr genom hela cigarren.
Sista delen bjuder mer torr ek men i stort är det ingen förändring.

För den som har tid och sug på morgonen är denna nog mer än duglig till en latte.
Sen eftermiddag - nope.
En bra cigarr - absolut.
I förhållande till pris - nej. Men den har absolut sina passande tillfällen.

Har en låda och ett par singlar och de är från 2017. Kontentan - bra cigarr, inte värd 120 kr men god, enkel och en perfekt morgoncigarr.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
8BA01E92-9910-40B6-8D57-0A5BE3664E2D.jpeg




Detta är ganska lustigt.
Har inte haft tillfälle att prova dessa tidigare men innan köp kollade jag en hel del omdömmen.
Man gav uttryck för att den var mild. Mycket trä, nötter (detta är vid sidan av konditori, och brödsmaker en stor favorit) samt kanel.
Alright. Min upplevelse gav i princip något helt annat.
Visst, jag är småförkyld och det påverkar en gnuttaså klart och romen dröjde sig troligen kvar länge men...


Min bild av cigarren:
Sockerkaks-smet och florala toner.
Väldigt lätt och mild och den kompletterande romen fick bytas mot en cola eftersom den tog överhanden. Den klassiska kubanska fonden finns inte här och hade det varit blindprovning hade jag sagt att det varit en dominikan och en typisk Davidoff och samtidigt varit tvärsäker på att jag haft rätt.

Den tar sig halvvägs och drar sig lite över mild men det som är slående är den korta smaken. Solmogen och nästan övermogen söt apelsin finns lååååångt där bak men är väldigt flyktig. Röken är tunn och torr genom hela cigarren.
Sista delen bjuder mer torr ek men i stort är det ingen förändring.

För den som har tid och sug på morgonen är denna nog mer än duglig till en latte.
Sen eftermiddag - nope.
En bra cigarr - absolut.
I förhållande till pris - nej. Men den har absolut sina passande tillfällen.

Har en låda och ett par singlar och de är från 2017. Kontentan - bra cigarr, inte värd 120 kr men god, enkel och en perfekt morgoncigarr.
North Star?
Hmm...håller med om en del men...jag tycker nog inte den är så mild så skulle inte ta den på morgon/förmiddag. Jag köpte ett par för runt 100kr. Tycker kvalitén varierat en hel del. Rökt flera som brunnit snett o med spruckna täckblad. Som helhet 2/5 för mig
 

Jakob95

Omega
Ni som har rökt mycket cigarrer, kanske i många många år, har ni haft några biverkningar, som exempelvis skador på tänderna, kanske rent av tandlossning eller att tandköttet har dragit sig uppåt så att man kan se tandhalsarna? Eller något annat. Jag gillar verkligen att avnjuta en god cigarr, men kan tyvärr inte helt koppla bort hälsoriskerna .Än så länge har det bara blivit 5-6 st, så det vore intressant att veta vad ni mer erfarna har för erfarenheter :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ni som har rökt mycket cigarrer, kanske i många många år, har ni haft några biverkningar, som exempelvis skador på tänderna, kanske rent av tandlossning eller att tandköttet har dragit sig uppåt så att man kan se tandhalsarna? Eller något annat. Jag gillar verkligen att avnjuta en god cigarr, men kan tyvärr inte helt koppla bort hälsoriskerna .Än så länge har det bara blivit 5-6 st, så det vore intressant att veta vad ni mer erfarna har för erfarenheter :)
All njutning som övergå i frosseri lär inte vara hälsosamt. Tex ..Häva i sig mängder av godis varje dag, dricka sig full varje dag, skräpmat varje dag osv...njut på bara i lagom dos. Oroar du dig...avstå.
 

Psykel

Patek
Ni som har rökt mycket cigarrer, kanske i många många år, har ni haft några biverkningar, som exempelvis skador på tänderna, kanske rent av tandlossning eller att tandköttet har dragit sig uppåt så att man kan se tandhalsarna? Eller något annat. Jag gillar verkligen att avnjuta en god cigarr, men kan tyvärr inte helt koppla bort hälsoriskerna .Än så länge har det bara blivit 5-6 st, så det vore intressant att veta vad ni mer erfarna har för erfarenheter :)
Nu är jag ingen läkare, så ta min input med en nypa salt. Men jag utgår ifrån att riskerna är bra mycket lägre än cigarettrökning. Dels är cigarrer en "renare" produkt (läs, inga tillsatser) och om man inte är Winston Churchill själv, eller någon som jobbar med cigarrer, så röker man förmodligen inte konstant. Jag, till exempel, röker kanske en till två cigarrer i veckan, när det är högsommar och fint väder så blir det fler, kanske upp till fem i veckan. Oktober till april så röker jag i princip inte en enda, kanske nån liten 20-minutare då och då om det inte regnar eller snöstormar. Jämför man med någon som röker ett paket cigaretter om dagen året runt så blir det nog påverkan så gott som obefintlig.
Tror jag, alltså.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
8013CE20-D039-4F3D-9897-3C0F22EFDE2E.png
Jag tror att denna begränsade grupps ”erfarenheter” är en dålig grund att basera dina hälsobeslut på. Är du orolig, gör efterforskningar.
Ni som har rökt mycket cigarrer, kanske i många många år, har ni haft några biverkningar, som exempelvis skador på tänderna, kanske rent av tandlossning eller att tandköttet har dragit sig uppåt så att man kan se tandhalsarna? Eller något annat. Jag gillar verkligen att avnjuta en god cigarr, men kan tyvärr inte helt koppla bort hälsoriskerna .Än så länge har det bara blivit 5-6 st, så det vore intressant att veta vad ni mer erfarna har för erfarenheter :)
 
Topp