• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Lolle

Panerai
Vad säger ni om att blanda olika cigarrer i samma humidor (undantaget smaksatta cigarrer)? Jag har hittills använt en matlåda i glas som Tupperdoor. Vill köpa en lite "rejälare" humidor nu. Tänkte mig inget superfancy, utan något som ej kräver mycket underhåll. Bovedas humidorer i akryl har lockat mig lite. Undrar bara hur det blir ifall jag blandar in olika cigarrer (t.ex. kubaner som Cohiba med t.ex. Davidoff och andra märken) utan att de "förstör" varandras profiler? Tänkte sen ha Boveda-påsar med 65% luftfuktighet i. :)
Ser inte heller några problem med att blanda utan köp en vettigt humidor och kör på. Däremot skulle jag inte använda bovedapåsar även om de självklart fungerar ok. Köp beads istället så har du en långsiktig, ganska enkel och billig lösning generellt sett.
 

Henryandy

Cartier
Ser inte heller några problem med att blanda utan köp en vettigt humidor och kör på. Däremot skulle jag inte använda bovedapåsar även om de självklart fungerar ok. Köp beads istället så har du en långsiktig, ganska enkel och billig lösning generellt sett.

Varför skulle inte Bovedapåsar vara att föredra? I en liten humidor snarare en fördel då de kan komma i kontakt med cigarrerna vilket inte beads rekommenderas. Bara lägga påsarna i blöt när de behöver ”laddas”
 

BOTL

Panerai
[
Vad säger ni om att blanda olika cigarrer i samma humidor (undantaget smaksatta cigarrer)? Jag har hittills använt en matlåda i glas som Tupperdoor. Vill köpa en lite "rejälare" humidor nu. Tänkte mig inget superfancy, utan något som ej kräver mycket underhåll. Bovedas humidorer i akryl har lockat mig lite. Undrar bara hur det blir ifall jag blandar in olika cigarrer (t.ex. kubaner som Cohiba med t.ex. Davidoff och andra märken) utan att de "förstör" varandras profiler? Tänkte sen ha Boveda-påsar med 65% luftfuktighet i. :)

Det handlar om doft och smak, många ickekubaner har styrka och peppar som primära pelare och för min del skulle jag aldrig blanda ihop det med komplexa kubaner. Den erfarenhet jag så missfärgas beads som man har i plastidorer som innehöll ickekubaner. Efter ett par månader bara blev de beige för att efter nåt år bli ljusbrun. Nåt skit släpper de ifrån sig som jag inte vill ha på mina andra cigarrer.

Beads är i princip den bästa lösningen du kan få tag på för humana pengar. Överdosera mängden så behöver du aldrig hålla på och oroa dig för under eller överfukt. De där påsarna funkar EMM för att underhålla vid transport, är varken bra eller billig lösning.

Du bör dock ta en funderare hur ditt intresse ser ut, har man 20-30 cigarrer som är i omsättning och inget ska ligga och lagras kanske det inte är värt all den extra tid och energi som vissa av oss lägger ner.
 

BOTL

Panerai
Påladdning i humidoren, hemma och pluggar så passar på när det är möjligt. LFDC Magicos, . Perfekt vårcigarr, fullkropp och medium i styrka. Mycket trevlig cigarr med inslag av nymald kaffe, peppar, kanel och macadamianötter.

005262CF-04FF-48BB-B0FD-F39FC352737F.jpeg
 
Topp