• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

Psykel

Patek
I dessa tider får man kurera sig bäst man kan!
0B16492F-CC9F-4A33-BEE7-C59E2BDDE8F6.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon som köpt en vintage Dupont? Riktigt sugen på en Dupont-tändare, men känner att jag inte är redo att lägga ut cirka 10k på en tändare, därav att jag kollar på vintage istället.

Vilken Dupont-serie skulle ni rekommendera i så fall? Vet ju att det finns Ligne 1 och 2, Gatsby osv. Eller är det bara estetiska skillnader? Ett måste är ju att tändaren har det karaktäristika Dupont-pinget. :)
 

Psykel

Patek
Någon som köpt en vintage Dupont? Riktigt sugen på en Dupont-tändare, men känner att jag inte är redo att lägga ut cirka 10k på en tändare, därav att jag kollar på vintage istället.

Vilken Dupont-serie skulle ni rekommendera i så fall? Vet ju att det finns Ligne 1 och 2, Gatsby osv. Eller är det bara estetiska skillnader? Ett måste är ju att tändaren har det karaktäristika Dupont-pinget. :)
Tror alla borde ha pinget! Ligne 1 och Ligne 2 är samma modell i olika storlekar, tror jag. Har inte riktigt fattat var Gatsby faller in. Finns en säljare på Tradera som renoverar och säljer gamla tändare. Mest Dupont, men även Cartier, Dunhill och annat.
https://www.tradera.com/profile/items/3682500/cabby11
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Någon som köpt en vintage Dupont? Riktigt sugen på en Dupont-tändare, men känner att jag inte är redo att lägga ut cirka 10k på en tändare, därav att jag kollar på vintage istället.

Vilken Dupont-serie skulle ni rekommendera i så fall? Vet ju att det finns Ligne 1 och 2, Gatsby osv. Eller är det bara estetiska skillnader? Ett måste är ju att tändaren har det karaktäristika Dupont-pinget. :)

Det är inte alla modellserier som har pinget så gör lite hemläxa innan köp.
 

Bottega

Cartier
Sant, Linge 2 är de som är kända för sitt ping. Linge 1 är en mindre modell, lite osäker om de har pinget och kan anses vara en "damtändare" medan 2:an är för de med större händer. Sedan har de billigare tändare och de har inte pinget du tänker på.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Fy fasiken vad jag avundas er. Pollensäsongen har dragit igång på västkusten så doft och smak är som bortblåst.
 

DrDre

Patek
Någon som köpt en vintage Dupont? Riktigt sugen på en Dupont-tändare, men känner att jag inte är redo att lägga ut cirka 10k på en tändare, därav att jag kollar på vintage istället.

Vilken Dupont-serie skulle ni rekommendera i så fall? Vet ju att det finns Ligne 1 och 2, Gatsby osv. Eller är det bara estetiska skillnader? Ett måste är ju att tändaren har det karaktäristika Dupont-pinget. :)

Jag har två St Dupont liggande (vill minnas att jag fått dem i present vid olika tillfällen). Jag föredrar dock Corona Old Boy. Jag är osäker på om de "plingar" men det sjunger till lite när man öppnar dem.

68D32845-2EFA-41B9-B8F3-438D7F326F91.jpeg

92157781-28C1-438F-902F-068DF1817806.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jag har två St Dupont liggande (vill minnas att jag fått dem i present vid olika tillfällen). Jag föredrar dock Corona Old Boy. Jag är osäker på om de "plingar" men det sjunger till lite när man öppnar dem.

68D32845-2EFA-41B9-B8F3-438D7F326F91.jpeg

92157781-28C1-438F-902F-068DF1817806.jpeg

Verkar som att dina är Ligne 1?

Jag lutar lite mer åt Ligne 2 samt Gatsby. Vet någon vad skillnaden mellan de två är mer specifikt? Finns inte att läsa så mycket om de olika modellerna. Verkar som att Gatsby är lite nättare?

Kollar lite på Ebay samt Tradera just nu. Hojta till ifall ni känner till något ställe jag bör kika på när det kommer till vintage-Duponts. :)
 
Topp