• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cigarrtråden

DayDream

Cartier
Nu är jag ingen proffs men hoppas att det ok att besvara på din fråga.

Jag kör bara boveda påsar inne i humidoren och det verkar funka perfekt. Nästan helt underhållsfritt. Antingen köper man nya påsar när de börjar stelna till eller så fuktar du dem på nytt med destillerad vatten.

Du får säkert bättre svar från dem övriga men så gör jag!
Tack för svar!! Kastar du in en efter en tills du når rätt fuktighet på mätaren eller kör du 1*60 påse per 25 cigarrer?
Hur fuktar du upp en boveda påse då?
 

Antoine

Omega
64EACBF6-E0E1-41E2-BB6B-807848DD2BCD.jpeg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tack för svar!! Kastar du in en efter en tills du når rätt fuktighet på mätaren eller kör du 1*60 påse per 25 cigarrer?
Hur fuktar du upp en boveda påse då?
Fördelen med såna påsar är att du inte behöver tänka så mycket på fuktigheten. Det sköter sig själv. Det kan vara bra om man startar upp en humidor med fuktare dock är det inte nödvändigt.

Jag har 3*60 påsar på 72%. Kollade precis humidoren och hade ca 65% där inne. Man får räkna med att det läcker lite från sidorna från humidoren därav kör jag 72%.

Gällande antal ciggar per påse låter jag vara osagt. Kör efter magkänsla. Hellre en för mycket än en för lite. Ju fler du har ju mindre får de jobba.

Vad menar du hur jag fuktar upp en påse? Man öppnar bara förpackningen och lägger in dem. När den stelar tar du skål eller dylikt och häller över destillerat vatten och låter påsarna suga åt sig det i ett par dagar, när du känner att alla ”stenar” är borta så tar du påsen och låter den torka. Därefter är den precis som ny.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Bröllopsdag kräver sin cigarr, en gammal Romeo y Julietta - Churchills från 2007 som Roger från Fram cigarr fick en låda av i bröllopspresent. Hade turen att komma över ett par och nu njuter jag som en kejsare
IMG_20210808_221206.jpg


I glaset, ett sött vin från Sicilien där vinmakaren enbart producerar detta vin de sommrar där druvorna upplever 50 grader eller mer....
 
Senast ändrad:

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Bröllopsdag kräver sin cigarr, en gammal Romeo y Julietta - Churchills från 2007 som Roger från Fram cigarr fick en låda av i bröllopspresent. Hade turen att komma över ett par och nu njuter jag som en kejsare
IMG_20210808_221206.jpg


I glaset, ett sött vin från Sicilien där vinmakaren enbart producerar detta vin de sommrar där druvorna upplever 50 grader eller mer....
Vafaan. Har det redan gått ett år?!!!
Grattis gubben! Kul att C står ut med dig.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Bröllopsdag kräver sin cigarr, en gammal Romeo y Julietta - Churchills från 2007 som Roger från Fram cigarr fick en låda av i bröllopspresent. Hade turen att komma över ett par och nu njuter jag som en kejsare
IMG_20210808_221206.jpg


I glaset, ett sött vin från Sicilien där vinmakaren enbart producerar detta vin de sommrar där druvorna upplever 50 grader eller mer....
Gottegris 😊
 
Topp