• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Sitter och firar lilla julafton hos @gruby !
Stort tack till tomtarna @BOTL och @Camo00 :)
IMG_0594.JPG

Hej, likt longcon har jag blivit intresserad av att testa cigarr pga denna tråden men röker inte i vanliga fall. Behöver man " lära sig" att röka cigarr, tänker att första gången man drack rökig whisky älskade jag inte det men nu gör man ju det. Finns det några nybörjarcigarrer ? Är det lika skadligt med cigarr som cigarett?

Nej för fan gör inte jämförelsen. Cigarett harinte tillsatta kemikalier som ska ge dig ett rus och man tar inte halsbloss.
Rök en god cigarr och om du är ovan mot nikotin inget för nikotinstarkt.

Jag kan styra upp en sampler om du vill.

Nej för fan gör inte jämförelsen. Cigarett harinte tillsatta kemikalier som ska ge dig ett rus och man tar inte halsbloss.
Rök en god cigarr och om du är ovan mot nikotin inget för nikotinstarkt.

Jag kan styra upp en sampler om du vill.
Du har skrivit cigarett men jag förstår att du måste mena cigarr , vad kostar en sampler , är inte intresserad av att röka i 40 minuter?

Du har skrivit cigarett men jag förstår att du måste mena cigarr , vad kostar en sampler , är inte intresserad av att röka i 40 minuter?

Som sagt; passa dig för nikotinet om du inte är van nikotinist. Det kan slå till rejält om man är oförsiktigt och det är inte trevligt...
Ät nå´t innan & drick nåt sött till. Många föredrar cola. I värsta fall kan druvsocker etc. minska "nikotinruset" om det slår till.

Men ta dig tid att sitta i lugn & ro och njut av en bra cigarr. 30-40 min måste du nog tillåta dig i alla fall.
Prova nå´t från @BOTL eller gå till lokal cigarrbutik & be om hjälp.

Hoppas du hittar nå´t du gillar!

Alltså i all välmening men om du inte är intresserad av att ägna minst 40 min till att röka en cigarr så är nog detta inget för dig. Det finns så kallade half cigarrer och dessa tar ca 20 min men du får ALDRIG ut dem smaker och den sinnesro en fullstor pinne ger dig.

Alltså i all välmening men om du inte är intresserad av att ägna minst 40 min till att röka en cigarr så är nog detta inget för dig. Det finns så kallade half cigarrer och dessa tar ca 20 min men du får ALDRIG ut dem smaker och den sinnesro en fullstor pinne ger dig.

Jag förstår att det kan kännas som väldigt lång tid men kanske börja utan förbestämda åsikter och ge det 2-3 chanser och se vad som händer. Testa både en lite mindre, mellan och större cigarr.

Jaha ,ok ja man vill ju ge det chansen och prova det " bästa" om man ändå ska prova tycker jag. Klart att jag har tid och röka i 40 minuter visste inte att det var skillnad på smaken. Jag vill ju få ut så mycket som möjligt av detta och inte bara röka för sakens skull. Hur brukar ni matcha era cigarrer med dryck. Tack för hjälpen!

Jaha ,ok ja man vill ju ge det chansen och prova det " bästa" om man ändå ska prova tycker jag. Klart att jag har tid och röka i 40 minuter visste inte att det var skillnad på smaken. Jag vill ju få ut så mycket som möjligt av detta och inte bara röka för sakens skull. Hur brukar ni matcha era cigarrer med dryck. Tack för hjälpen!

Socker förhöjer, Coca Cola, bra kaffe , kaffedrinkar, portvin, lagradrom

Jag brukar se vad det är för smak på cigarren tex om den har smak av choklad och rökig, så tar jag gärna en rökig whisky med apelsin och choklad i smaken. Eller en mörk rom med så tydlig smak man kan komma åt. Och jag tar gärna en bit mörk choklad till drycken och cigarren samtidigt. För jag tycker man får fram smakena i cigarrerna mycket mera. Det är så jag upplever det. Och jag kan bara säga att man får prova sig fram vad som passar sig best, för man är ju olika som person och smak,så testa dig fram och lycka till.

@BOTL

Får inte igång min nya humidor ordentligt. Fuktat allt cederträ inuti med destillerat vatten i tre dagar och även lämnat den blöta svampen i humidoren under 24h varje gång. Sista dagen visade den 72 grader på den digitala hygrometern och då la jag i cigarrerna. Efter tre dagar är den nere i 51 grader vilket inte duger. Vad gör jag för fel?

Jag brukar se vad det är för smak på cigarren tex om den har smak av choklad och rökig, så tar jag gärna en rökig whisky med apelsin och choklad i smaken. Eller en mörk rom med så tydlig smak man kan komma åt. Och jag tar gärna en bit mörk choklad till drycken och cigarren samtidigt. För jag tycker man får fram smakena i cigarrerna mycket mera. Det är så jag upplever det. Och jag kan bara säga att man får prova sig fram vad som passar sig best, för man är ju olika som person och smak,så testa dig fram och lycka till.
Oj, fan vad sugen jag blev nu , vattnas i munnen. Blir till att sticka in till brobergs på rasten imorgon, får man nått bra för runt 150 kronor styck? Några förslag.

Ta ut cigarrerna ur humidoren och ta ett rent glas. I med 2 dl destillerat vatten som du micrar tills det börjar koka. Snabbt som fan in med glaset i humidoren och låt det stå 2 dagar utan att du öppnar den så tar vi det därifrån

Oj, fan vad sugen jag blev nu , vattnas i munnen. Blir till att sticka in till brobergs på rasten imorgon, får man nått bra för runt 150 kronor styck? Några förslag.
Här kommer tre som jag tycker är bra för dom pengarna. Försa är en Partagas Coronas Gordas Anejados 2007,andra en Hoyo De Monterrey Hermosus NO.4 och sist är en Monecristo Double Edmund.

Jag är en av dem som "lärt" mig att tycka om det om jag ska vara ärlig. Har aldrig rökt eller snusat innan (inte ens provat) men har alltid gillat klockor, kläder, accessoarer mm och på något sätt tilltalade cigarrer mig. Det är en viss känsla av "hantverk" med cigarrer och tanken att det är handtillverkat i olika processer ger mig en viss extra tillfredställelse.

Håller med om coca Cola, portvin, söta viner tex ädelrötevin och en bra Rom.

För mig är det nästan tvärtom att en del av lyxen är just att det inte är ett par minuter, utan att röka en cigarr innebär att sitta ner en timme eller två och koppla bort stressiga jobbdagar och rutinfyllda vardagar.

Kan väl bjuda på en kvällsbild också - helt ok men inte en av favoriterna om jag ska vara ärlig.

Själv röker jag endast ute på altanen eller trädgården här hemma.

Vid stugan bygger vi en "grillstuga" nere vid vattnet så där lär jag råka röka en cigarr eller två framöver dock. Så just grillstuga är kanske det man ska sälja in till familjen om ni vill få till ett rökrum

IMG_5168.JPG

Då har jag inhandlat en cigarr för ikväll , återkommer med rapport.
IMG_20161013_143430.jpg

Snoppa bara lite, 2´-3 mm, rök sakta.......två bloss i minuten är lagom. Se till att du slappnar av och inte är stressad. Förbered med dryck, vatten osv så du inte behöver gå upp. NJUT

Tillbaka
Topp