• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cigarrtråden

Måste bara säga tack till alla som bidrar till den här tråden, och framför allt till BOTL som har blivit bombad med ett gäng pm..!

De senaste tipsen under hundra spänn är guld värda!

Om man får ställa en nybörjarfråga, hur länge måste en garre ligga för att landa på "rätt" fuktighet? Om man leker med tanken att dom ligger i en låda med 70% beads?
Förstår ju att det beror på skicket dom är i när dom hamnar i lådan mm...

Måste bara säga tack till alla som bidrar till den här tråden, och framför allt till BOTL som har blivit bombad med ett gäng pm..!

De senaste tipsen under hundra spänn är guld värda!

Om man får ställa en nybörjarfråga, hur länge måste en garre ligga för att landa på "rätt" fuktighet? Om man leker med tanken att dom ligger i en låda med 70% beads?
Förstår ju att det beror på skicket dom är i när dom hamnar i lådan mm...

Du kan röka den direkt. Om den förvaras i selofan så föreslår en del att man kan ta ut dem ett litet tag innan man tänder den, men själv har jag aldrig märkt ngn skillnad.

Recept för filmtittande!
20140524_154745.jpg

Sundström det tar väldigt lång tid för en cigarr att anpassa sig till ny fukt och det hinner inte hända så mycket på en kort stund. Det beror också på vilken fuktighet det råder där du ska röka, men att lägga den i en resehumidor där det inte blir tillförd ny fukt eller en tom cigarrlåda där trät har hunnit torka ett par timmar innan du ska röka den vore bra för att inte få en cigarr som slocknar ofta och minskar chansen för att den ska bli bitter i slutet.

Jag har en cigarcaddy som resehumidor och där kan cigarrer jag ska röka ligga i 1-3 veckor utan ny tillförd fukt och det är intressant för man kan märka en liten skillnad på smak. Vi har parallell rökt cigarrer från samma låda som legat i varsin resehumidor i 1,2,3 veckor samtidigt och det är en liten skillnad på dem.

Hur är det med fukthalten egentligen? När den mäts i procent, alltså relativ luftfuktighet är det relativt temperaturen. MAO kan fuktmängden vara konstant medans hygrometern vandra beroende på omgivande temperatur.

David jag har inte prövat just dessa men stora gördlar är generellt avskräckande för mig. Du som befann dig i staterna prova lite cigarrer från Arturo Fuente.
Jag rekommenderar samtliga HEmingway Maduro, Anejo Shark, Opux X Double Corona, Opus X Double Robusto och god of fire (inte serie B), samtliga från Arturo Fuente och ursäkta det sena svaret :D

Det finns hygrometrar som är 100% men ingen av oss vill nog betala för den. Så fort solen lyser lite på mitt skåp sticker fukten upp och manfår ha lite is i magen och veta varför, eller dra ner persiennerna.

TimJohansson det finns ett mycket bra utbud med lite lagrade kubaner i Dubai så handla där när tillfälle ges.

Du är hjärtligt välkommen till Gävle på en herf med tillhörande GTG.

Efter att ha tagit en titt på www.framcigarr.se utbud på det som finns under 100 kronor skulle jag rekommendera dessa cigarrer som värda att prova.

Fonseca Delicias
H.Upmann Half Corona
Partagas Aristocrates
Ramon Allones Small Club Coronas ( ett måste i min humidor, fantastiskt cigarr)
Partagas Shorts ( ett måste i min humidor, fantastiskt cigarr)
Sancho Panza Bachileras
Por Larranaga Petit Coronas
La Gloria Cubana Mdor 4
Montecristo No.5
Quai d'Orsay Coronas
Montecristo No.4 (ingen petit Corona lagrar bättre)
Rafael Gonzales Lonsdale
Hoyo De Monterrey Petit Robusto
Montecristo No.3
Cohiba Silgo 1
Hoyo De Monterrey Des Dieux
Montecristo Petit Edmundo

Vilka i den här listan skulle du välja om du ville ha en mild och krämig cigarr?
Funderar på att lägga en beställning, men behöver en knuff i rätt riktning.

Gillade verkligen Flor De Selva som jag testade förra helgen :cigar:

image.jpg
image.jpg

Vilka i den här listan skulle du välja om du ville ha en mild och krämig cigarr?

Gillade verkligen Flor De Selva som jag testade förra helgen
Du kan inte gå fel med en Montecristo nummer 5, IMHO. Allt är ju dock subjektivt men med tanke på att även jag gillar Flor de Selva verkar vi dela samma smak.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan inte gå fel med en Montecristo nummer 5, IMHO. Allt är ju dock subjektivt men med tanke på att även jag gillar Flor de Selva verkar vi dela samma smak.

Låter bra! Lägger till en sådan i kundvagnen.. Något annat?

Förresten, sax, giljotin eller borr? Vad är skillnaden? Jag har en enklare giljotin nu, duger det?

Förresten, sax, giljotin eller borr? Vad är skillnaden? Jag har en enklare giljotin nu, duger det?
Davidoff är aldrig fel men jag såg inte någon sådan ilistan....
Hoya de Monterray brukar jag gilla.

Jagbrukar köra giljotin till torpedcigarrer och borr/hålslagare till resten men återigen är smaken som baken. Testa!
Jag blev övertygad om hålslagarens överlägsenhet när jag skulle röka en sönderfuktad kubansk garre på stranden i Bahamas och har kört så sedan dess.

Det bästa jag provat är Xikar se bild (somjag lånat). Köpte en för lite drygt ett år sedan. Blir skarpare och bättre än Zinon som jag hade tidigare i herrans massa år (15 kanske?). En punch (se lånad bild överst nedan) blir också väldigt bra men nackdelen är ju att hålet bli alltid lika stort och den funkar inte för vissa cigarrtyper (som är för spetsiga). Har en och när cigarren är lämplig så kör jag gärna med den. Cigarrsax har jag ingen, men det är ju tveklöst det mest eleganta sättet att snoppa en cigarr. Davidoff har en som är väldigt fin men lite i dyraste laget. Om du skulle fastna för cigarrer tycker jag definitivt att du bör köpa en lite finare snoppare. En fint snoppad cigarr är mycket trevligare än om den där lite fransig och trasig.

007.jpg

300me.jpg

Tack för vettiga svar här i tråden!
Precis lagt en beställning hos framcigarr :)
Plockade ihop ett eget startpaket. H upmann, Ramón allones, por larranaga, montechristo och nub.. Lite olika varianter.

Ser fram emot min lediga vecka nu mer än nånsin :D

Tack för vettiga svar här i tråden!
Precis lagt en beställning hos framcigarr :)
Plockade ihop ett eget startpaket. H upmann, Ramón allones, por larranaga, montechristo och nub.. Lite olika varianter.

Ser fram emot min lediga vecka nu mer än nånsin :D

Om du är in inköpstagen så tycker jag att det är två saker du bör köpa. 1) en vettig snoppare (som framgick ovan) och 2) En tub med Heartfelt beads (tex från Kind cigars, jäkla trevlig och hjälpsam kille). Köper du en tub för 150-250 kr så har du i praktiken en rätt bra humidor om du kör med den i en lufttät behållare och du kan också använda den en resehumidor. Det gör att du kan handla när du stöter på något trevlig (och billigt) och det du köper kommer att vara i perfekt skick. Själv kör jag med 65% varianten men även 70% funkar väl bra. Det var mest att jag är lite harig och ville minimera risken att få problem som gjorde att jag valde 65%.

Enn fin tändare och en fin snygg humidor i trä är ju självklart trevligt och skapar en trevlig atmosfär, men vill man hålla igen lite så funkar det ju lika bra med en billigare tändare och en vanligt lufttät behållare.

Om du är in inköpstagen så tycker jag att det är två saker du bör köpa. 1) en vettig snoppare (som framgick ovan) och 2) En tub med Heartfelt beads (tex från Kind cigars, jäkla trevlig och hjälpsam kille). Köper du en tub för 150-250 kr så har du i praktiken en rätt bra humidor om du kör med den i en lufttät behållare och du kan också använda den en resehumidor. Det gör att du kan handla när du stöter på något trevlig (och billigt) och det du köper kommer att vara i perfekt skick. Själv kör jag med 65% varianten men även 70% funkar väl bra. Det var mest att jag är lite harig och ville minimera risken att få problem som gjorde att jag valde 65%.

Enn fin tändare och en fin snygg humidor i trä är ju självklart trevligt och skapar en trevlig atmosfär, men vill man hålla igen lite så funkar det ju lika bra med en billigare tändare och en vanligt lufttät behållare.

Way ahead of you ;)

BOTL har redan pekat i rätt riktning och beads är beställda! 70% blir det nu..
Har även kikat lite på en humidor, men för tillfället blir det plastlåda.
Humidordiscount.se som nämnts tidigare har mkt fina prylar. Sannolikt blir det snoppare och tändare i samma veva som humidoren! :D

Way ahead of you ;)

BOTL har redan pekat i rätt riktning och beads är beställda! 70% blir det nu..
Har även kikat lite på en humidor, men för tillfället blir det plastlåda.
Humidordiscount.se som nämnts tidigare har mkt fina prylar. Sannolikt blir det snoppare och tändare i samma veva som humidoren! :D

Roligt att du har kommit igång! Om du vill satsa lite mer pengar på en fin humidor så tycker jag att St Dupont och Davidoff/Zino kan vara värda att titta lite närmare på. Jag fick en Zino i examenspresent av mina föräldrar med en fint graverad silverskylt på framsidan med texten "Minne från osv....". Det är ju jäkligt trevligt. En sådan här är det: http://www.brobergs.se/sv/product/675/Zino-Humidor-Walnut-GM De är ju inte jättevanliga, men om man kollar runt lite på Blocket, Tradera etc så går det kanske att nosa upp en begagnad till bra pris.

Efter det snöade jag in på vintagehumidorer. Det blev en Dunhill, en Benson and Hedges och den finaste en Davidoff som jag fick av frugan i milleniumpresent som hon lyckats nosa upp i en antikvitetsbutik i Geneve. Det kanske kan vara något om du har tid och tålamod? De blir ju lite mer personliga.

Roligt att du har kommit igång! Om du vill satsa lite mer pengar på en fin humidor så tycker jag att St Dupont och Davidoff/Zino kan vara värda att titta lite närmare på. Jag fick en Zino i examenspresent av mina föräldrar med en fint graverad silverskylt på framsidan med texten "Minne från osv....". Det är ju jäkligt trevligt. En sådan här är det: http://www.brobergs.se/sv/product/675/Zino-Humidor-Walnut-GM De är ju inte jättevanliga, men om man kollar runt lite på Blocket, Tradera etc så går det kanske att nosa upp en begagnad till bra pris.

Efter det snöade jag in på vintagehumidorer. Det blev en Dunhill, en Benson and Hedges och den finaste en Davidoff som jag fick av frugan i milleniumpresent som hon lyckats nosa upp i en antikvitetsbutik i Geneve. Det kanske kan vara något om du har tid och tålamod? De blir ju lite mer personliga.
Kul att ha något som är personligt, speciellt om det är en gåva från någon. Det sätter ju absolut guldkant på tillvaron!
Jag får se vad som händer framöver. Just nu känner jag att jag vill testa mig fram lite, och hitta guldkornen först.
Någon som vet om det finns nån bra butik i jönköpingsområdet?

David jag har inte prövat just dessa men stora gördlar är generellt avskräckande för mig. Du som befann dig i staterna prova lite cigarrer från Arturo Fuente.
Jag rekommenderar samtliga HEmingway Maduro, Anejo Shark, Opux X Double Corona, Opus X Double Robusto och god of fire (inte serie B), samtliga från Arturo Fuente och ursäkta det sena svaret :D

Tackar! Ska se vad som finns om det blir fler besök på Occidental.

Gillade verkligen Flor De Selva som jag testade förra helgen :cigar:

image.jpg
image.jpg

Mild och krämig så ska du prova fonseca och Quai d'Orsay. Montecristo med lite lagring blir likadan men har en pepprighet som är balanserad och god.

Ben Bockbrännarbolmers

Kör på en Single eller dubble cutter från palio eller Xikar. Bägge har livstids garanti och riktigt vassa. Jag tycker Xikar är överlägsen men det är mycket en smaksak är min övertygelse.

Ben Bockbrännarbolmers

Från vilken handlare om du vill dela med dig? Ser inte så bra på mobilen men det såg inte äkta ut.

Ben Bockbrännarbolmers

Tyvärr misstänker jag att du har rätt. Finishen är inte på en nivå som fina kubaner har, bandet ser inte rätt ut och dessutom är några av dem sprucka i änden, något som kan hända alla cigarrer vid snabba växlingar, men oftast drabbar sämre rullade (som kopior) i mycket större utsträckning.

Vi provade en del kopior när jag på Kuba och vi gjorde även en del A/B jämförelser mellan äkta och kopior. Vissa av kopiorna är inte alls dåliga, medan andra var rätt kassa. När vi skulle köpa med oss hem så fanns det ju inte med på kartan att man skulle slösa bort sin ranson på kopior.

Från vilken handlare om du vill dela med dig? Ser inte så bra på mobilen men det såg inte äkta ut.

Ben Bockbrännarbolmers

WTF..:nailbiting:. Jag fick denna som gåva av en god vän. Han är en stor cigarrkännare så jag skulle bli överraskad. Men han öppnade såklart inte lådan.

Hur ser du att det ev är fejk? Hur kan jag kontrollera vidare? Smaken var i alla fall helt okey. Skulle aldrig tänka tanken på fejk baserat på smak och "rökmotstånd". Konsistensen var också helt normal. Men jag är väl medveten om mängden fejk på marknaden så jag ifrågasätter inte din örnblick alls. Men berätta gärna mer. Kan jag ta fler bilder som du kan titta på?

Ja, vad säger man? :) Stort tack!
Tycker du att man ska ha någon särskild utgångspunk för maximal "upplevelse"? Till exempel land, område, tillverkare, storlek, typ osv.

Anledningen att jag frågade efter 100kr eller mindre är väl egentligen att jag med det mesta tycker det är roligare att börja i botten och arbeta sig uppåt samtidigt som intresset ökar. Istället för att direkt köpa det som de riktiga nördarna köper. Nu har jag ingen aning om 100kr är mycket för en cigarr, trodde det var ganska lite :angel:

Några sista frågor :D. Var bör man köpa ifrån? Du nämnde i ett inlägg ovan att Brobergs överfuktar i deras humidor (vad är nackdelen?), finns det då något bättre alternativ eller är det både bäst och billigast att handla ifrån någon hemsida?

Jag tycker man ska hålla sig till longfillers från Kuba med förklaringen att dör kommer du hitta cigarrer med oändlig lagringsoptimering som är balanserade med en tobak överlägsen allt annat som produceras. Du kan få en cigarr som konstant utvecklas medan du röker och är komplex och balanserad.

Man måste här skilja på vad den enskilde tycker är gott och vad som är bäst. Det finns rätt eller fel såklart, jag som har fått äran att sitta med ägarna till några av världens äldsta cigarrhandlare som tillsammans sitter på över 200-års erfarenhet och är överens om att cigarrer långtidslagrar man bäst i 62-63rh och under det dödar man cigarrer och över är inte optimalt med 67rh som tak kan man då välja att lyssna och lära eller gå sin egen väg vilket är okej men man bör då veta att det man valt inte är optimalt för cigarren.
Om du läser MRNs bok som anses vara cigarrbibeln pratar man mycket om lagring. Han är bland de kunnigaste på jorden. Min vän Amir Saroony som skrivit Partagas-boken med enorm kunskap ovh erfarenhet om cigarrer så är alla överens om vad som är rätt om man vill låta cigarren utvecklas maximalt.

Om man följer cigarrauktioner så är det av en anledning cigarrer som produceras i Kuba skjuter i värde medans NC (nom cubans) stannar upp och det mesta tappar värde. För man känner till vad den tobaken är kapabel till och det är inte så mycket alls.

På samma sätt som jag respekterar majoriteten av systembolagets kunder som köper tetravin och tycker det är festligt och gott tycker jag om den som röker NC. Men det finns en solklar skillnad på brukare och för kännare. Visst är gott ibland men zinfandel men det blir aldrig en Bordeaux.

Davidoff sågas ju hårt av kännare för att vara väldigt smaklös och överprisad. Det ryktas även om att de färgar sina täckbladet för att få samma nyans på allt men är inte bekräftat, den som har fått röka en Davidoff från åren när de tillverkades i Kuba förstår vad de har gjort med märket och varför kännare sågar dem nu. Ingen skulle ju skuta köpa/lagra dem utan anledning när de kubanska Davidoffen var så oerhört bra.

Ben Bockbrännarbolmers

Tillbaka
Topp