• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
305CC73F-7F5A-4B49-B29D-85EAFEDB33B8.jpeg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
För en som är ganska dåligt påläst på citizen, finns det någon perpetual calendar eco-drive utan kronskydd eller power reserve?
Edit: och utan integrerad länk.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För en som är ganska dåligt påläst på citizen, finns det någon perpetual calendar eco-drive utan kronskydd eller power reserve?
Edit: och utan integrerad länk.
eco-drive = A010 med PR, A060 utan PR. De modeller som har A060 och inte har kronskydd är AQ4050-02L, AQ4054-01E, AQ4000-51A / 51E / 51L, AQ4041-54A / 54L, *AQ4040-06A LE. Alla Citizen Chronomaster har perpetuell kalender :)
 

nept

Panerai
För en som är ganska dåligt påläst på citizen, finns det någon perpetual calendar eco-drive utan kronskydd eller power reserve?
Edit: och utan integrerad länk.
Hänvisar till mitt eget mastodontinlägg några sidor bakåt: https://klocksnack.se/threads/citiz...-de-luxe-modeller.125337/page-11#post-3344208 :D

Ecodrive utan kraftreservsmätare är alltså urverket A060 (modellerna som heter typ AQ4xxx) och 0100 (det där nya med 1 spy, fast den har inget datum)
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Gör sig ännu snyggare med rätt läderarmband, något ljusbrunt, något för vintern kanske!
Ännu snyggare vet jag inte men kan absolut vara värt att testa.
Är npg en mera för länkar generellt. Banden brukar åka av ganska fort på mina klockor.
En passande BoR länk tror jag däremot skulle vara galet snyggt.
 

wotan

Rolex
Ännu snyggare vet jag inte men kan absolut vara värt att testa.
Är npg en mera för länkar generellt. Banden brukar åka av ganska fort på mina klockor.
En passande BoR länk tror jag däremot skulle vara galet snyggt.
Du är galen om du byter ut länken, den är både snygg och bekväm!
 

idagtisdag

Cartier

idagtisdag

Cartier
Tack, klockan är från 1960 och var Citizens första vattentäta klocka som dom var mycket stolta över, så till den grad att Parawater hamnade högst upp och
Citizen Deluxe underst.

41993905775_424846b5b7_c.jpg
[/url]
Varför var det ett så stort genombrott? Vad var det svåra med att göra en vattentät klocka? Var det svårare då än idag, pga bättre toleranser etc?
 

kuma-kun

Audemars
Varför var det ett så stort genombrott? Vad var det svåra med att göra en vattentät klocka? Var det svårare då än idag, pga bättre toleranser etc?

Att tillverka en vattentät klocka var nog inte så svårt men att massproducera till rimligt pris var nog en utmaning eftersom tillverkningstekniken var helt annorlunda då.
Klockmodellen kom på slutet av 50-talet och då var japansk klockindustri efter alplandet både tekniskt och kvalitetsmässigt.
Sen på 60-talet utvecklades japansk klockindustri fort för varje år för att i slutet på årtiondet vara ikapp på många sätt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Varför var det ett så stort genombrott? Vad var det svåra med att göra en vattentät klocka? Var det svårare då än idag, pga bättre toleranser etc?
Det var ju snarlikt från andra tillverkare - Omega seamaster, tissot seastar, certina waterking. Vattentäthet var en stor grej, även om det i vissa fall bara var stänksäkert. Det är många gränssnitt som ska tätas, och speciellt kronan är svår.
 

idagtisdag

Cartier
Att tillverka en vattentät klocka var nog inte så svårt men att massproducera till rimligt pris var nog en utmaning eftersom tillverkningstekniken var helt annorlunda då.
Klockmodellen kom på slutet av 50-talet och då var japansk klockindustri efter alplandet både tekniskt och kvalitetsmässigt.
Sen på 60-talet utvecklades japansk klockindustri fort för varje år för att i slutet på årtiondet vara ikapp på många sätt.

Det var ju snarlikt från andra tillverkare - Omega seamaster, tissot seastar, certina waterking. Vattentäthet var en stor grej, även om det i vissa fall bara var stänksäkert. Det är många gränssnitt som ska tätas, och speciellt kronan är svår.

Ja jag förstår att kronan är lurig. Det intressanta är ju att på en modern Citizen Chronomaster kvarts, då är ju kronan mycket lättsnurrad. Jag förknippar den låga friktionen med att det inte är tätt in till klockan. Jag har väl självklart fel, men är det någon som kan förklara hur det både snurrar så lätt men samtidigt är tätt?

Jag pratar alltså här om när kronan är intryckt (på icke skruvad krona) och man kan snurra kronan i intryckt läge. Detsamma går på en Grand Seiko. Jag hade förknippat hög friktion, dvs svårt att snurra, med hög vattentäthet.
 
Topp