• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
+ dryga 20k för den limiterade. PrisvÀrda japaner Àr ett minne blott
TyvÀrr tror jag det Àr sÄ framtiden för "vanliga" armbandsur kommer vara. Med smartwatches försvann drivkraften att utveckla vanliga klockor, man inriktar sig istÀllet pÄ nischade kunder som vill ha nostalgin tillsammans med ett hantverk. Och betalar för det. Det Àr ocksÄ dÀrför det delges sÄ mycket information kring tillverkningen idag, nÄgot som aldrig förekom tidigare. Det blir en variant av kvartskrisen, fast nu Àr det smartwatches som Àr för gemene man. Tillverkarna har sÀkert gjort grundliga undersökningar kring vad kunderna köper idag, och vilka som just vill ha en vanlig klocka. Jag kan dessutom tÀnka mig att kundgruppen "mekaniska köpare" utmÀrker sig och Àr lÀttare att identifiera...
 

Urtyp

Audemars
16948351-BE9D-4906-AC21-FCD55C4284E6.jpeg


Wow vilken skönhet! 😍 Den var verkligen i min smak. Tror jag gillar ALLT med det utseendet.
LÀngesedan det var kÀrlek vid första ögonkastet.

Synd att den Ă€r mekanisk ...för dyr ...och förmodligen Ă€ven för stor för mig. 😉🙈😂😂😂
 

nept

Panerai
Nya mekaniska 0200 mÄste ju upp i fintrÄden ocksÄ.

16948351-BE9D-4906-AC21-FCD55C4284E6.jpeg

NC0200-90E




CAF6BDF5-96CF-4E53-A4E9-752A37C49209.jpeg

NC0200-81L


CE97EA35-28CD-4612-B43E-58C8690B8990.jpeg




8539A48A-BD55-44C4-BFC4-160299C79191.jpeg

NC0200-06A limiterad till 55 ex

EA3730E6-8A01-47BC-A3E8-9972526FB2FE.jpeg
Gillar inte sekundvisaren eller priset men konceptet och boetten var ju kul!

Edit: WR 5 bar ocksÄ, lite snÄlt kanske. KÀnns vÀldigt mycket som ett försök att fÄ lite cred hos typ Hodinkee-lÀsare som hatar kvarts
 
Senast Àndrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Gillar inte sekundvisaren eller priset men konceptet och boetten var ju kul!

Edit: WR 5 bar ocksÄ, lite snÄlt kanske. KÀnns vÀldigt mycket som ett försök att fÄ lite cred hos typ Hodinkee-lÀsare som hatar kvarts
Personligen tycker jag Àven att det kÀnns som de vill ha valuta för köpet av LaJoux Perret. Tilltala de WIS som har koll pÄ annat Àn varumÀrken.
Hittills Àr det bara nÄgra campanola som anvÀnt verk dÀrifrÄn. Dessa ligger i samma prisspann.

Fattar att det Àr svÄrt nÀr de sÄlt in the Citizen som japansk precision och japansk manufaktur. Men tycker de löst det bra med schweizisk design och japansk precisionstillverkning.

Priset hade ingen brytt sig om ifall det stod ngt annat pÄ tavlan och de gjort en grej av det schweiziska manufakturverket.
Men det Àr klart att det Àr för högt ÀndÄ.

Edit. Arnold & son anvÀnder givetvis dessa verk ocksÄ, men de Àr ju kvar i Schweiz Àven om Citizen Àger.
 

chrbir

Omega
Du fÄr lÀsa bakÄt i denna trÄd... dÀr nÀmns den ;) *Glorious
Der var den ja. Jeg forsĂžkte et sĂžk, men det var en liten grunn til at jeg ikke fant den....;)
Min Glorius Citizen Àr tyvÀrr inte komplett, saknar boett, tavla, visare, glas, verk och lite annat.
Man mÄste börja nÄnstans.
Men en dag...
@kuma-kun Jag antar du har en sÄn hÀr pÄ listan för att komplettera din krona... (fast i guld förstÄs)

Ägaren till denna sade "It took me 3 years, 5 months and 26 days to have it in my hands" sĂ„ dom vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€d direkt antar jag ;)
 
Senast Àndrad:

ScubaKing

Audemars
Och jag som tyckte det var jobbigt redan nĂ€r GS slingrade sig ur den allmĂ€nna ”SeikotrĂ„den” och fick en egen.. ;)
Är ju fortfarande lite trĂ„kigt nöjd med
AQ4040-06A sÄ det Àr den jag fÄr bidra med för tillfÀllet.
2EC82266-BFC6-4941-B4B9-85774BE67EBD.jpeg

Den dÀr Citizen har jag tittat pÄ mÄnga gÄnger. Tycker den Àr helt otrolig med index pÄ pelare och svart onyx. Vad landar den pÄ nu för tiden?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den dÀr Citizen har jag tittat pÄ mÄnga gÄnger. Tycker den Àr helt otrolig med index pÄ pelare och svart onyx. Vad landar den pÄ nu för tiden?
Hur prissÀtter man utgÄngna limiterade modeller? Var det 300ex? Vill minnas att den lÄg pÄ runt +300.000JPY nÀr den kom.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
RÀtt sÄ rimligt prissatt? Jag skall inte köpa men jag försöker fÄ en prisbild pÄ de olika modellerna.

Citizen The Citizen Solar AQ1040-53E
DÄ ska du vÀl inte kolla auktioner pÄ ebay?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klockan sÀljs pÄ Ebay, men inte via auktion, utan till fast pris.
Oavsett om just denna har ett "buy it now" pris kan man lÀmna bud, och om fler budar kan det ju gÄ över sÀljarens "buy it now" pris, sÄ det sÀger inte vad den sÀljs för i slutÀnden. Ebay Àr inte det bÀsta verktyget för att kolla prisbilden pÄ begagnade klockor menar jag bara. Denna verkar ju sakna lÀnkbitar, bruksskick och ifrÄn 2015. Modellen kom 2010 och finns fortfarande ny sÄ spannet Àr sÀkert lika stort i pris som i skick pÄ samma modell.
 

Bark

Omega
Oavsett om just denna har ett "buy it now" pris kan man lÀmna bud, och om fler budar kan det ju gÄ över sÀljarens "buy it now" pris, sÄ det sÀger inte vad den sÀljs för i slutÀnden. Ebay Àr inte det bÀsta verktyget för att kolla prisbilden pÄ begagnade klockor menar jag bara. Denna verkar ju sakna lÀnkbitar, bruksskick och ifrÄn 2015. Modellen kom 2010 och finns fortfarande ny sÄ spannet Àr sÀkert lika stort i pris som i skick pÄ samma modell.
Vilka lÀnkbitar saknas? Man ser en pÄse pÄ en bild.
 

kuma-kun

Audemars
Oavsett om just denna har ett "buy it now" pris kan man lÀmna bud, och om fler budar kan det ju gÄ över sÀljarens "buy it now" pris, sÄ det sÀger inte vad den sÀljs för i slutÀnden. Ebay Àr inte det bÀsta verktyget för att kolla prisbilden pÄ begagnade klockor menar jag bara. Denna verkar ju sakna lÀnkbitar, bruksskick och ifrÄn 2015. Modellen kom 2010 och finns fortfarande ny sÄ spannet Àr sÀkert lika stort i pris som i skick pÄ samma modell.

Är det verkligen sĂ„ att man budar över ”buy it now” priset?
Om man budkrigar och nĂ€rmar sig det priset sĂ„ kan man vĂ€l trycka pĂ„ ”buy it now” knappen och auktionen Ă€r avslutad?
Jag har aldrig köpt nÄgot pÄ eBay.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det verkligen sĂ„ att man budar över ”buy it now” priset?
Om man budkrigar och nĂ€rmar sig det priset sĂ„ kan man vĂ€l trycka pĂ„ ”buy it now” knappen och auktionen Ă€r avslutad?
Jag har aldrig köpt nÄgot pÄ
Det finns en ganska bra guide om hur man kan anvÀnda ebay pÄ deras sida. Oavsett Àr det ett trubbigt verktyg för att fÄ prisstatestik pÄ Chronomaster modeller. Passar pÄ att önska dig glad pÄsk (ska in och lÀsa din dagens nu ;) )
 
Senast Àndrad:

nept

Panerai
Är det verkligen sĂ„ att man budar över ”buy it now” priset?
Om man budkrigar och nĂ€rmar sig det priset sĂ„ kan man vĂ€l trycka pĂ„ ”buy it now” knappen och auktionen Ă€r avslutad?
Jag har aldrig köpt nÄgot pÄ eBay.

Jag Àr ingen expert men vanligtvis verkar "köp nu"-möjligheten försvinna nÀr nÄgon lÀgger ett bud
 

kuma-kun

Audemars
Dagens köp.
En klocka som har rÀtt repig glasring, inga tillbehör och inte full lÀnk.
Men billig sÄ den kan fortsÀtta att anvÀndas hÄrt.
Mestadels Àr tavlan mörkt blÄgrÄ men ibland beroende pÄ ljus rÀtt tydligt blÄ.

F9F318DE-F4C6-48E4-83E1-B2C8A9C6AC4C.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vet inte modell, Àr dÄlig pÄ sÄnt men baktill stÄr det, A060-T021417.
Har egentligen varit sugen pÄ en titanare för dom Àr sÄ sköna pÄ armen men den hÀr kom ivÀgen.
NÀr jag köper en sÄn fÄr den hÀr vandra vidare.
Jag har inte klÀmt pÄ modellen, bara sett den blÄ under glaset pÄ en monter, men jag uppfattar det som en ecodrive motsvarighet till AB9000- som har kvartsverket A660 och ocksÄ Àr i stÄl. En riktig sleeper utan Chronomaster pÄ tavlan :) Du fÄr gÀrna skicka ett PM nÀr du kÀnner att den ska vidare sÄ kanske jag kan vara behjÀlplig ;)
 

kuma-kun

Audemars
Jag har inte klÀmt pÄ modellen, bara sett den blÄ under glaset pÄ en monter, men jag uppfattar det som en ecodrive motsvarighet till AB9000- som har kvartsverket A660 och ocksÄ Àr i stÄl. En riktig sleeper utan Chronomaster pÄ tavlan :) Du fÄr gÀrna skicka ett PM nÀr du kÀnner att den ska vidare sÄ kanske jag kan vara behjÀlplig ;)

Det Àr sÄ jag upplever den, en The Citizen i smyg.

7E8AD4E1-1679-45AC-94A0-4CC05344A22E.jpeg
 
Senast Àndrad:
Topp