• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vet inte modell, är dålig på sånt men baktill står det, A060-T021417.
Har egentligen varit sugen på en titanare för dom är så sköna på armen men den här kom ivägen.
När jag köper en sån får den här vandra vidare.

Jag har inte klämt på modellen, bara sett den blå under glaset på en monter, men jag uppfattar det som en ecodrive motsvarighet till AB9000- som har kvartsverket A660 och också är i stål. En riktig sleeper utan Chronomaster på tavlan :) Du får gärna skicka ett PM när du känner att den ska vidare så kanske jag kan vara behjälplig ;)
Och skulle inte @BarbaBaba vars behjälplig kanske jag kan det :) hur stor är den?

Aldrig haft en finare Citizen förut.
 

nept

Panerai
Vet inte modell, är dålig på sånt men baktill står det, A060-T021417.
Har egentligen varit sugen på en titanare för dom är så sköna på armen men den här kom ivägen.
När jag köper en sån får den här vandra vidare.

A060 är väl eco-drive-verket som verkar vara ungefär samma som de äldre A010 (med kraftreservsvisare) och A660 (batteridriven) så det är ju fina grejer. Är väl bara 0100 som skulle vara bättre men den finns ju inte i några "vanliga" modeller (än?) :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
A060 är väl eco-drive-verket som verkar vara ungefär samma som de äldre A010 (med kraftreservsvisare) och A660 (batteridriven) så det är ju fina grejer. Är väl bara 0100 som skulle vara bättre men den finns ju inte i några "vanliga" modeller (än?) :)
Har vi glömt posta ”budgetvarianten” med 0.100 i tråden? Den har fått örnen på tavlan och är i stål
97E46CFF-B25D-4EA9-A1BD-41304DBE38C1.png

Den har inte glasbaksida trots 0.100 urverket
8F37C7E1-D218-46D1-9FF2-83254EF6CBE2.png

Den är även lite större än den första
 

nept

Panerai
Har vi glömt posta ”budgetvarianten” med 0.100 i tråden? Den har fått örnen på tavlan och är i stål
97E46CFF-B25D-4EA9-A1BD-41304DBE38C1.png

Den har inte glasbaksida trots 0.100 urverket
8F37C7E1-D218-46D1-9FF2-83254EF6CBE2.png

Den är även lite större än den första
Tyckte ju storleken och visarna var trevliga på den limiterade svarta som kom först, och med den prislappen kan jag ju låtsas som att det är det som är dealbreakers för mig gällande denna :p
 

Bark

Omega
Vad är ett rimligt pris för denna, om den såldes här på forumet?

CTQ57-0955
Content: Watch Only
Note: Some there is a scratch on the case part. Overall noticeable scratches, etc. is small, the state is good.

 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för denna, om den såldes här på forumet?

CTQ57-0955
Content: Watch Only
Note: Some there is a scratch on the case part. Overall noticeable scratches, etc. is small, the state is good.

Det finns en tråd dedikerad för just prisfrågor här https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för-värde-värdering.26910/
 

Bark

Omega
Det är så jag upplever den, en The Citizen i smyg.

7E8AD4E1-1679-45AC-94A0-4CC05344A22E.jpeg
Fin klocka, men kan vi utfärda en allmän varning om att försöka öppna Chronomasters med friktionsboll? Istället bör man använda en boettlocksöppnare som greppar tag i grepphålen i boettlocket.

Varför kanske du undrar, jo detta är inte den första Chronomaster jag ser där C-Örnen på boettlocket har snurrats till fel vinkel, och stannat där. Till skillnad från lejonet på boettlocken till Grand Seiko klockor som troligtvis är fräst i boettlocket, så verkar C-Örnen vara stansad i en separat metallbit och sedan fastsatt på något sätt i boettlocket. Därför kan C-Örnen troligtvis fastna i fel vinkel om man använder friktionsboll.

Vad säger ni andra?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
"Bilder, kommande nyheter, tips på handlare, modelldiskussioner, även gamla skönheter, kort sagt allt en medborgare kan tänkas förgylla tillvaron med"
@Bark, jag tycker du kan försöka hålla dig till temat i tråden som är i citatet ovan :) Den typen av ämnen du vill ta upp tillför inte så mycket och känns mest som en repetition av @idagtisdag s tidigare inlägg. I all välmening
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
1618207374668.png

AQ 1050-50E* svart tavla, L* med blå tavla.
Duratectbehandlat stål, A010 urverket med PR på tavlan. 39mm boett och 11,6mm hög
363000 JPY
Även en modell i svärtad stål släpps, AQ1054-59E
1618207853379.png


Jag antar man vill tillfredsställa de som efterfrågat en mer sportig Chronomaster med dessa tre nya släpp.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
1618207374668.png

AQ 1050-50E* svart tavla, L* med blå tavla.
Duratectbehandlat stål, A010 urverket med PR på tavlan. 39mm boett och 11,6mm hög
363000 JPY
Även en modell i svärtad stål släpps, AQ1054-59E
1618207853379.png


Jag antar man vill tillfredsställa de som efterfrågat en mer sportig Chronomaster med dessa tre nya släpp.
Jag blir väldigt nyfiken på resten av siffrorna i datumfönstret! Snyggt typsnitt.
Kör citizen med tabellsiffror som seiko?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag blir väldigt nyfiken på resten av siffrorna i datumfönstret! Snyggt typsnitt.
Kör citizen med tabellsiffror som seiko?
Jag antar att du med tabellsiffror menar siffror med en gravyr på en kägel som lämnar lika mycket luft runt varje siffra? Jag tänker närmast på siffran 11 som finns en egen tråd om... Jag skulle hellre säga att man använder spärrade siffror i typsnittet. Alltså att dom ska fylla ett visst utrymme. Det gör alltså att siffran 7 som på bild, fyller fönstret (även 2-9) medans även två sifriga tal fyller fönstret, 10-31 visas alltså också i hela fönstret. Skulle man titta på datumringen separat skulle det se ut som olika storlek på gravyren.

Seiko datumring
1618247765182.png

ETA datumring.
1618247871737.png

ETA 2824 datumring
Som syns på bilderna gör även Schweizarna så, men inte fullt lika tydligt, och på just 11 har man inte spärrat efter gravyren utan på kägeln.
Så ja, jag skulle tro det ser lika störande ut just på siffran 11 hos Citizen som hos Seiko ;)
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag antar att du med tabellsiffror menar siffror med en gravyr på en kägel som lämnar lika mycket luft runt varje siffra? Jag tänker närmast på siffran 11 som finns en egen tråd om... Jag skulle hellre säga att man använder spärrade siffror i typsnittet. Alltså att dom ska fylla ett visst utrymme. Det gör alltså att siffran 7 som på bild, fyller fönstret (även 2-9) medans även två sifriga tal fyller fönstret, 10-31 visas alltså i hela fönstret. Skulle man titta på datum ringen separat skulle det se ut som olika storlek på gravyren.

Seiko datumring
1618247765182.png

Seiko datumring.
1618247871737.png

ETA 2824 datumring
Som syns på bilderna gör även Schweizarna så, men inte fullt lika tydligt, och på just 11 har man inte spärrat efter gravyren utan på kägeln.
Så ja, jag skulle tro det ser lika störande ut just på siffran 11 hos Citizen som hos Seiko ;)
Extra störande är seriferna på 1 och 11 på eta.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag antar att du med tabellsiffror menar siffror med en gravyr på en kägel som lämnar lika mycket luft runt varje siffra? Jag tänker närmast på siffran 11 som finns en egen tråd om... Jag skulle hellre säga att man använder spärrade siffror i typsnittet. Alltså att dom ska fylla ett visst utrymme. Det gör alltså att siffran 7 som på bild, fyller fönstret (även 2-9) medans även två sifriga tal fyller fönstret, 10-31 visas alltså i hela fönstret. Skulle man titta på datum ringen separat skulle det se ut som olika storlek på gravyren.

Seiko datumring
1618247765182.png

Seiko datumring.
1618247871737.png

ETA 2824 datumring
Som syns på bilderna gör även Schweizarna så, men inte fullt lika tydligt, och på just 11 har man inte spärrat efter gravyren utan på kägeln.
Så ja, jag skulle tro det ser lika störande ut just på siffran 11 hos Citizen som hos Seiko ;)
Seiko vs Citizen
25DD1904-5627-4EBC-8FEC-3252A428D632.jpeg
 

nept

Panerai
Inte min annons, men det dök just upp en CTQ57-09-nånting på köp och sälj vilket inte hör till vanligheterna:

 
Topp