• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inte min annons, men det dök just upp en CTQ57-09-nånting på köp och sälj vilket inte hör till vanligheterna:

Då får vi hoppas en ny ägare postar lite bilder i tråden :)
 

AB

Panerai
2-Faktor
Den här var ju go!

4D453EF7-E9E7-429E-A6CE-193C4A09602A.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej, det är en AQ4020-54Y. Kontaktade ett par Chrono24 säljare som befann sig i EU men fick lite långsamma och otydliga svar så beställde från Seiya istället.
Ja, honom kan man lita på :) Ja, jag har också haft den modellen en gång... :rolleyes: Riktigt fin boett som ser större ut än den är tycker jag. Snygg länk också, dock uppfattade jag den som lite vass i kanterna. Man är väl bortskämd med mjukt slipade kanter på andra länkar ;)
 

leicaphile

Panerai
Ja, honom kan man lita på :) Ja, jag har också haft den modellen en gång... :rolleyes: Riktigt fin boett som ser större ut än den är tycker jag. Snygg länk också, dock uppfattade jag den som lite vass i kanterna. Man är väl bortskämd med mjukt slipade kanter på andra länkar ;)
Håller med, var inte 100% förtjust i länken men planen var att köra läder ändå (vill dock ha länk som möjlighet om jag ändrar mig :) ). Otroligt lätt klocka för övrigt, vägde 72g med länk efter jag plockade bort några bitar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den är riktigt najs, det enda som talar mot köp för mig är priset :)
Det är ju saftigt för en 2-handare kan man tycka. Det roliga är att den i Sverige nästan har halva priset av vad den har i Japan.
Innan jag köpte denna köpte jag en Montblanc heritage chronométrie ultra slim. Jag ville ha en klassisk 2-handare till lite festligare tillställningar, men inte i guld. Den var manuell, utgången modell, och riktigt snygg. Hittade en hos Franks Ur och fick ett bra pris, men såhär i efterhand borde jag hoppat på ONE direkt istället.
MB´n har burits vid kanske 3 tillfällen :bag:
 

kuma-kun

Audemars
Det är ju saftigt för en 2-handare kan man tycka. Det roliga är att den i Sverige nästan har halva priset av vad den har i Japan.
Innan jag köpte denna köpte jag en Montblanc heritage chronométrie ultra slim. Jag ville ha en klassisk 2-handare till lite festligare tillställningar, men inte i guld. Den var manuell, utgången modell, och riktigt snygg. Hittade en hos Franks Ur och fick ett bra pris, men såhär i efterhand borde jag hoppat på ONE direkt istället.
MB´n har burits vid kanske 3 tillfällen :bag:

Riktigt fina dom där och jag känner att jag ochså behöver en.
Men tyvärr måste jag erkänna att jag ryser lite när man skriver hand istället för visare men så är jag extra gammaldags helt klart.
😊
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Riktigt fina dom där och jag känner att jag ochså behöver en.
Men tyvärr måste jag erkänna att jag ryser lite när man skriver hand istället för visare men så är jag extra gammaldags helt klart.
😊
Om jag ska vara ärlig vet jag inte varför man säger två-hands istället för två-visare, men det förekommer bara i just det fallet då det saknas sekundvisare vad jag noterat? När det finns en sekundvisare med i bilden heter det ju visare... Jag tror inte du är mycket äldre än jag :rolleyes: , och du behöver absolut komplettera din gedigna vintagesamling med en modern milstolpe. Den skulle matcha Diamond flake fint :cool:
 

kuma-kun

Audemars
Om man ska vara sån så skrev du just "ochså" istället för "också" så det kanske jämnar ut sig i den kosmiska rättvisan 😸

Klart det en felstavning jämnar ut nån slags nysvengelska, det har nog alltid varit så. ;)

Har precis nästan börjat vänja mig vid att folk har luggar på klockor och inte i pannan och boett numer hetter case men händer som visar tiden och
att glas kallas för kristaller tar nog längre tid att vänja sig vid för mig.
 

kuma-kun

Audemars
Om jag ska vara ärlig vet jag inte varför man säger två-hands istället för två-visare, men det förekommer bara i just det fallet då det saknas sekundvisare vad jag noterat? När det finns en sekundvisare med i bilden heter det ju visare... Jag tror inte du är mycket äldre än jag :rolleyes: , och du behöver absolut komplettera din gedigna vintagesamling med en modern milstolpe. Den skulle matcha Diamond flake fint :cool:

Säger man verkligen två-hands, känns konstigt för mig men jag har varit ute och cyklat förr?
Jag trodde det var något nytt som kommit senare nu när många läser om klockor på engelska och lätt lånar ord därifrån precis som kristall istället för glas o.s.v.
Vi får fråga ännu äldre uvar.

Men vi kanske ska återgå till ämnet som är roligare och intressantare, Citizens bättre klockor.

Och visst behöver jag nog en modern milstolpe, tror jag...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En ecodrive i stål i trevliga Ø 37,2mm x10,2mm hög. Bör alltså bäras som lilla Grand Seiko sbgx modellen
*den verkar släppas i slutet av maj vad jag förstått
aq4080_1.jpg

dessutom till ganska bra pris i sammanhanget. Tycker boetten känns igen ifrån tidigare modell AQ1000- med A010 urverk.
aq4080_2.jpg

aq4080_3.jpg

Dessutom med index på tavlan istället för på en sluttande glasring. Jag tror jag blev lite småkär i denna modell ;)
*Citizen, ta min skatteåterbäring 🤣
 
Senast ändrad:

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
En ecodrive i stål i trevliga Ø 37,2mm x10,2mm hög. Bör alltså bäras som lilla Grand Seiko sbgx modellen
*den verkar släppas i slutet av maj vad jag förstått
aq4080_1.jpg

dessutom till ganska bra pris i sammanhanget. Tycker boetten känns igen ifrån tidigare modell AQ1000- med A010 urverk.
aq4080_2.jpg

aq4080_3.jpg

Dessutom med index på tavlan istället för på en sluttande glasring. Jag tror jag blev lite småkär i denna modell ;)
*Citizen, ta min skatteåterbäring 🤣
Den ser lite bredare ut vid bandhornen, så eventuellt bärs den ett hårstrå större. Vad är ett bra pris här? Och får man tag i dem genom ur&penn?
 
Topp