• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för lektionen. Skönt med evighetskalendern.

nu blev det svårt, hade ju siktet inställt på en sbgx261
Nu tycker jag ju förstås att man kan ha båda ;) Ur användarperspektiv är ju Chronomaster lite trevligare, och skulle valet stå mellan just en sbgx tycker jag Citizen vinner. Nackdelen är förstås tillgängligheten, det finns ingen butik utanför Japan. Själv tänker jag använda Sakurawatches så fort skatteåterbäringen landat :)
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Nu tycker jag ju förstås att man kan ha båda ;) Ur användarperspektiv är ju Chronomaster lite trevligare, och skulle valet stå mellan just en sbgx tycker jag Citizen vinner. Nackdelen är förstås tillgängligheten, det finns ingen butik utanför Japan. Själv tänker jag använda Sakurawatches så fort skatteåterbäringen landat :)
Det är ju sant. En svart och en blå kompletterar ju varann bra.

ser fram emot bilder sen.
 

nept

Panerai
Det är ju sant. En svart och en blå kompletterar ju varann bra.

ser fram emot bilder sen.

Känner mig lite frestad att köpa en blå också, även om det hade känts bättre ifall man kunde testa den IRL först. Tänker att den ljusa egentligen kanske är ett säkrare kort men tänker också att det blir så dålig stämning i klocklådan med två champagnetavlade japanska stålklumpar. Om man velar tillräckligt länge kanske de hinner släppa en svart också :p
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Känner mig lite frestad att köpa en blå också, även om det hade känts bättre ifall man kunde testa den IRL först. Tänker att den ljusa egentligen kanske är ett säkrare kort men tänker också att det blir så dålig stämning i klocklådan med två champagnetavlade japanska stålklumpar. Om man velar tillräckligt länge kanske de hinner släppa en svart också :p
Den blåa är ruskigt snygg på bild. Tyvärr vet jag att jag skulle tycka det blir för mycket till den garderob jag har. Jag har ju redan avyttrat ett antal trevliga klockor med blå tavla. Ber om ursäkt för att jag besudlar tråden med annat än Medborgare...
1620754000539.png

IMG_1814.JPG

IMG_1942.JPG

I brist på en svart måste det alltså bli den vita/silver/vanilj/champagne eller vad den nu kan vara irl 😜
 

nept

Panerai
Den blåa är ruskigt snygg på bild. Tyvärr vet jag att jag skulle tycka det blir för mycket till den garderob jag har. Jag har ju redan avyttrat ett antal trevliga klockor med blå tavla. Ber om ursäkt för att jag besudlar tråden med annat än Medborgare...
1620754000539.png

IMG_1814.JPG

IMG_1942.JPG

I brist på en svart måste det alltså bli den vita/silver/vanilj/champagne eller vad den nu kan vara irl 😜

Gömmer min bild som illustrerar att det kanske hade varit uppfriskande för med nåt annat än en ljus tavla under en spoiler, eftersom det också är på temat "inte citizen"
20210513_132013.jpg
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Har någon sett en Citizen AQ4050-02L i verkligheten?
Gillar den tjocka boetten och tavlan måste vara magisk :p
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Idag är det Exceed som gäller 😎
00BB2DD7-E641-4B87-AF64-3FFE035159C3.jpeg

Ecodrive tillsammans med radiosynk bjuder på ett väldigt bekymmersfritt ägande. Ge den bara ljus och ett fönster att synka i över natten så är den alltid på topp 😊
A949C5DA-3E16-44F9-A592-3584BFE0F7FF.jpeg

den kan vara min bekvämaste ”sport-klocka”. Hellänkarna är 7,5mm så länken är väldigt följsam
E8221FD7-A489-44B7-AE2E-E443F48F0F0A.jpeg
Ø38mm x 9,5mm är trevliga mått på min handled. 10atm, hårdhetsbehandlad titan, evighetskalender och tidshållning +-0spy tack vare radiosynken... försöker jag tala mig själv ur idén att köpa en ny Chronomaster 😂
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag kanske får bjuda på några macrobilder? Vissa detaljer ser man först under rejäl förstoring, exempelvis minutringen runt tavlan.
92791A31-EE1E-4535-9F98-477E49296CB4.jpeg

den kan med blotta ögat uppfattas som blank plast. Det är den förstås inte, den är laseretsad metall, jag har ingen aning om vilken sort (gissar på titan då siffrorna har den typiskt grå titanfärgen).
F31E519C-7940-493B-BD1E-5EA8030C1339.jpeg

Urtavlan i glas ger också ett speciellt intryck. Ibland som en enkel våffeltavla, ibland som våt is och ibland gnistrande vit
A163DBBF-87B9-407F-A926-1B6267D3525D.jpeg

man ser att den svarta texten på den plana ovansidan är tryckt medans de lite gråare siffrorna på lutningen ligger i laseretsningen.

56F8964C-E0C1-4DF0-A20B-A82EBA66DE4A.jpeg

När jag var grafiker och körde film eller offsetplåt i lasersättare brukade vi ha en punktupplösning 2400dpi vid normal 175” tryckning, ibland gick man upp ytterligare till 3600 om materialen tillät tryckning på 240” (linje tätheten på bilden). Det jag kan säga är att man med kraftig förstoring (x20) kunde se pixlarna på rundningar i bokstäver vid 2400dpi. Det tycker jag inte man kan här, det används alltså utrustning av väldigt hög precision för att göra dessa små simpla minutringar.
800BEE13-22F1-486B-BB5B-A08F37524397.jpeg
Jag avslutar denna lilla studie med det som kännetecknar Citizens radiosynkade klockor, visaren som stiliserat är en radiovåg genom en disk.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Wow vilka
Jag kanske får bjuda på några macrobilder? Vissa detaljer ser man först under rejäl förstoring, exempelvis minutringen runt tavlan.
92791A31-EE1E-4535-9F98-477E49296CB4.jpeg

den kan med blotta ögat uppfattas som blank plast. Det är den förstås inte, den är laseretsad metall, jag har ingen aning om vilken sort (gissar på titan då siffrorna har den typiskt grå titanfärgen).
F31E519C-7940-493B-BD1E-5EA8030C1339.jpeg

Urtavlan i glas ger också ett speciellt intryck. Ibland som en enkel våffeltavla, ibland som våt is och ibland gnistrande vit
A163DBBF-87B9-407F-A926-1B6267D3525D.jpeg

man ser att den svarta texten på den plana ovansidan är tryckt medans de lite gråare siffrorna på lutningen ligger i laseretsningen.

56F8964C-E0C1-4DF0-A20B-A82EBA66DE4A.jpeg

När jag var grafiker och körde film eller offsetplåt i lasersättare brukade vi ha en punktupplösning 2400dpi vid normal 175” tryckning, ibland gick man upp ytterligare till 3600 om materialen tillät tryckning på 240” (linje tätheten på bilden). Det jag kan säga är att man med kraftig förstoring (x20) kunde se pixlarna på rundningar i bokstäver vid 2400dpi. Det tycker jag inte man kan här, det används alltså utrustning av väldigt hög precision för att göra dessa små simpla minutringar.
800BEE13-22F1-486B-BB5B-A08F37524397.jpeg
Jag avslutar denna lilla studie med det som kännetecknar Citizens radiosynkade klockor, visaren som stiliserat är en radiovåg genom en disk.
Wow vilka detaljer och
bilder, använder du systemkamera till detta? Kan väl omöjligt va en mobil som presterar så här.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Wow vilka

Wow vilka detaljer och
bilder, använder du systemkamera till detta? Kan väl omöjligt va en mobil som presterar så här.
Tack! Jo, det är mobilen, fast med ett litet extra objektiv man klämmer på. Jag köpte det när jag var i Tokyo, men det finns nog liknande här skulle jag tro :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag kanske får bjuda på några macrobilder? Vissa detaljer ser man först under rejäl förstoring, exempelvis minutringen runt tavlan.
92791A31-EE1E-4535-9F98-477E49296CB4.jpeg

den kan med blotta ögat uppfattas som blank plast. Det är den förstås inte, den är laseretsad metall, jag har ingen aning om vilken sort (gissar på titan då siffrorna har den typiskt grå titanfärgen).
F31E519C-7940-493B-BD1E-5EA8030C1339.jpeg

Urtavlan i glas ger också ett speciellt intryck. Ibland som en enkel våffeltavla, ibland som våt is och ibland gnistrande vit
A163DBBF-87B9-407F-A926-1B6267D3525D.jpeg

man ser att den svarta texten på den plana ovansidan är tryckt medans de lite gråare siffrorna på lutningen ligger i laseretsningen.

56F8964C-E0C1-4DF0-A20B-A82EBA66DE4A.jpeg

När jag var grafiker och körde film eller offsetplåt i lasersättare brukade vi ha en punktupplösning 2400dpi vid normal 175” tryckning, ibland gick man upp ytterligare till 3600 om materialen tillät tryckning på 240” (linje tätheten på bilden). Det jag kan säga är att man med kraftig förstoring (x20) kunde se pixlarna på rundningar i bokstäver vid 2400dpi. Det tycker jag inte man kan här, det används alltså utrustning av väldigt hög precision för att göra dessa små simpla minutringar.
800BEE13-22F1-486B-BB5B-A08F37524397.jpeg
Jag avslutar denna lilla studie med det som kännetecknar Citizens radiosynkade klockor, visaren som stiliserat är en radiovåg genom en disk.


Fantastiska detaljer som inte skäms för sig i makro. GS nivå om inte snäppet högre i vissa områden.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Äntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
B3450423-ACE1-461F-8988-F032CBEAE0C1.jpeg
Grattis :) Börjar ditt serienummer också på 6? Det var nämligen det enda året jag lyckades hitta referenser till just denna modell (CTQ57-1132). Man kan misstänka att den endast gjordes en kort period i detta utförande med dubbelindex kl12 & 6 och utan lysmassa. Hur känns storleken tycker du?
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Grattis :) Börjar ditt serienummer också på 6? Det var nämligen det enda året jag lyckades hitta referenser till just denna modell (CTQ57-1132). Man kan misstänka att den endast gjordes en kort period i detta utförande med dubbelindex kl12 & 6 och utan lysmassa. Hur känns storleken tycker du?
Ja, det börjar på 6. Storleken känns bra, lätt och bekväm. Är nöjd. 😊
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Alltså jag vet inte vad som hände. Försökte med multicitat i förra inlägget men det gick så där.
Nåja, försöker igen.
Äntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
B3450423-ACE1-461F-8988-F032CBEAE0C1.jpeg
Fantastiskt fin. Grattis. Jag har också haft ögonen på den modellen ett tag. Gillar länken skarpt.
Bomba gärna med bilder 👍
Den är bekväm! Sökte en klocka att ha till sommarens dop och bröllop. Denna blir bra.
Tror den passar utmärkt till vad du än sätter på dig 🙂
 
Topp