Nu tycker jag ju förstås att man kan ha bådaTack för lektionen. Skönt med evighetskalendern.
nu blev det svårt, hade ju siktet inställt på en sbgx261
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu tycker jag ju förstås att man kan ha bådaTack för lektionen. Skönt med evighetskalendern.
nu blev det svårt, hade ju siktet inställt på en sbgx261
Det är ju sant. En svart och en blå kompletterar ju varann bra.Nu tycker jag ju förstås att man kan ha bådaUr användarperspektiv är ju Chronomaster lite trevligare, och skulle valet stå mellan just en sbgx tycker jag Citizen vinner. Nackdelen är förstås tillgängligheten, det finns ingen butik utanför Japan. Själv tänker jag använda Sakurawatches så fort skatteåterbäringen landat
![]()
Det är ju sant. En svart och en blå kompletterar ju varann bra.
ser fram emot bilder sen.
Den blåa är ruskigt snygg på bild. Tyvärr vet jag att jag skulle tycka det blir för mycket till den garderob jag har. Jag har ju redan avyttrat ett antal trevliga klockor med blå tavla. Ber om ursäkt för att jag besudlar tråden med annat än Medborgare...Känner mig lite frestad att köpa en blå också, även om det hade känts bättre ifall man kunde testa den IRL först. Tänker att den ljusa egentligen kanske är ett säkrare kort men tänker också att det blir så dålig stämning i klocklådan med två champagnetavlade japanska stålklumpar. Om man velar tillräckligt länge kanske de hinner släppa en svart också![]()
Du menar 52L och 52A?det lilla hålet är knappen för att ställa evighetskalendern, kolla PR eller nollställa visarna. På Citizen språk är sista bokstav i ref A=vit L=blå E=svart
AQ4080-52E & 52A på bild
Den blåa är ruskigt snygg på bild. Tyvärr vet jag att jag skulle tycka det blir för mycket till den garderob jag har. Jag har ju redan avyttrat ett antal trevliga klockor med blå tavla. Ber om ursäkt för att jag besudlar tråden med annat än Medborgare...
![]()
![]()
![]()
I brist på en svart måste det alltså bli den vita/silver/vanilj/champagne eller vad den nu kan vara irl![]()
Gick genom Citizens hemsida och sammanställde detta
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
EDIT:
Här kommer en sammanställning av alla de utgångna A660-modeller som @BarbaBaba letade upp bilder på:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
AB9000 finns redan ovan men här är även en modell som kommer på läder:
![]()
snyggt jobbatUppdaterade just detta inlägg med bilder på några nya modeller
Här är alla de nya:
![]()
![]()
![]()
![]()
Wow vilka detaljer ochJag kanske får bjuda på några macrobilder? Vissa detaljer ser man först under rejäl förstoring, exempelvis minutringen runt tavlan.
![]()
den kan med blotta ögat uppfattas som blank plast. Det är den förstås inte, den är laseretsad metall, jag har ingen aning om vilken sort (gissar på titan då siffrorna har den typiskt grå titanfärgen).
![]()
Urtavlan i glas ger också ett speciellt intryck. Ibland som en enkel våffeltavla, ibland som våt is och ibland gnistrande vit
![]()
man ser att den svarta texten på den plana ovansidan är tryckt medans de lite gråare siffrorna på lutningen ligger i laseretsningen.
![]()
När jag var grafiker och körde film eller offsetplåt i lasersättare brukade vi ha en punktupplösning 2400dpi vid normal 175” tryckning, ibland gick man upp ytterligare till 3600 om materialen tillät tryckning på 240” (linje tätheten på bilden). Det jag kan säga är att man med kraftig förstoring (x20) kunde se pixlarna på rundningar i bokstäver vid 2400dpi. Det tycker jag inte man kan här, det används alltså utrustning av väldigt hög precision för att göra dessa små simpla minutringar.
Jag avslutar denna lilla studie med det som kännetecknar Citizens radiosynkade klockor, visaren som stiliserat är en radiovåg genom en disk.![]()
Tack! Jo, det är mobilen, fast med ett litet extra objektiv man klämmer på. Jag köpte det när jag var i Tokyo, men det finns nog liknande här skulle jag troWow vilka
Wow vilka detaljer och
bilder, använder du systemkamera till detta? Kan väl omöjligt va en mobil som presterar så här.
Oj det måste kollas upp, jätte fina bilderTack! Jo, det är mobilen, fast med ett litet extra objektiv man klämmer på. Jag köpte det när jag var i Tokyo, men det finns nog liknande här skulle jag tro![]()
Jag kanske får bjuda på några macrobilder? Vissa detaljer ser man först under rejäl förstoring, exempelvis minutringen runt tavlan.
![]()
den kan med blotta ögat uppfattas som blank plast. Det är den förstås inte, den är laseretsad metall, jag har ingen aning om vilken sort (gissar på titan då siffrorna har den typiskt grå titanfärgen).
![]()
Urtavlan i glas ger också ett speciellt intryck. Ibland som en enkel våffeltavla, ibland som våt is och ibland gnistrande vit
![]()
man ser att den svarta texten på den plana ovansidan är tryckt medans de lite gråare siffrorna på lutningen ligger i laseretsningen.
![]()
När jag var grafiker och körde film eller offsetplåt i lasersättare brukade vi ha en punktupplösning 2400dpi vid normal 175” tryckning, ibland gick man upp ytterligare till 3600 om materialen tillät tryckning på 240” (linje tätheten på bilden). Det jag kan säga är att man med kraftig förstoring (x20) kunde se pixlarna på rundningar i bokstäver vid 2400dpi. Det tycker jag inte man kan här, det används alltså utrustning av väldigt hög precision för att göra dessa små simpla minutringar.
Jag avslutar denna lilla studie med det som kännetecknar Citizens radiosynkade klockor, visaren som stiliserat är en radiovåg genom en disk.![]()
Sådär ja, sweet! Hur känns den på armen?Äntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
![]()
GrattisÄntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
![]()
Ja, det börjar på 6. Storleken känns bra, lätt och bekväm. Är nöjd.GrattisBörjar ditt serienummer också på 6? Det var nämligen det enda året jag lyckades hitta referenser till just denna modell (CTQ57-1132). Man kan misstänka att den endast gjordes en kort period i detta utförande med dubbelindex kl12 & 6 och utan lysmassa. Hur känns storleken tycker du?
Den känns bra, grymt bekväm. Kommer bli kalas med skjorta.Sådär ja, sweet! Hur känns den på armen?
Äntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
![]()
Den är bekväm! Sökte en klocka att ha till sommarens dop och bröllop. Denna blir bra.Snygg, stilren. Gillar länken. Ser bekväm ut!
Vart hittade du den, inte på KS väl?Den är bekväm! Sökte en klocka att ha till sommarens dop och bröllop. Denna blir bra.
Ingen på KS vill ju bli av med sin, så fick handla från Japan.Vart hittade du den, inte på KS väl?
Jag tror inte just den modellen har någon ägare här innan, så du är "unik"Ingen på KS vill ju bli av med sin, så fick handla från Japan.![]()
Snyggt! Var lite sugen på den där själv. PrisvärdÄntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
![]()
Vi får se vad det landar på efter att tullfakturan kommit.Snyggt! Var lite sugen på den där själv. Prisvärd![]()
Fantastiskt fin. Grattis. Jag har också haft ögonen på den modellen ett tag. Gillar länken skarpt.Äntligen. Lyser upp lite en regnig dag som denna.
![]()
Tror den passar utmärkt till vad du än sätter på digDen är bekväm! Sökte en klocka att ha till sommarens dop och bröllop. Denna blir bra.