Jag kanske får bjuda på några macrobilder? Vissa detaljer ser man först under rejäl förstoring, exempelvis minutringen runt tavlan.
den kan med blotta ögat uppfattas som blank plast. Det är den förstås inte, den är laseretsad metall, jag har ingen aning om vilken sort (gissar på titan då siffrorna har den typiskt grå titanfärgen).
Urtavlan i glas ger också ett speciellt intryck. Ibland som en enkel våffeltavla, ibland som våt is och ibland gnistrande vit
man ser att den svarta texten på den plana ovansidan är tryckt medans de lite gråare siffrorna på lutningen ligger i laseretsningen.
När jag var grafiker och körde film eller offsetplåt i lasersättare brukade vi ha en punktupplösning 2400dpi vid normal 175” tryckning, ibland gick man upp ytterligare till 3600 om materialen tillät tryckning på 240” (linje tätheten på bilden). Det jag kan säga är att man med kraftig förstoring (x20) kunde se pixlarna på rundningar i bokstäver vid 2400dpi. Det tycker jag inte man kan här, det används alltså utrustning av väldigt hög precision för att göra dessa små simpla minutringar.
Jag avslutar denna lilla studie med det som kännetecknar Citizens radiosynkade klockor, visaren som stiliserat är en radiovåg genom en disk.