• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Alltså jag vet inte vad som hände. Försökte med multicitat i förra inlägget men det gick så där.
Nåja, försöker igen.

Fantastiskt fin. Grattis. Jag har också haft ögonen på den modellen ett tag. Gillar länken skarpt.
Bomba gärna med bilder 👍

Tror den passar utmärkt till vad du än sätter på dig 🙂
länken på dessa är riktigt skön att bära, något lite plattare än vad dagens länkar är vill jag minnas
 

nept

Panerai
Det finns ju en med mörkt blå tavla som skiftar i svart som snurrar på forumet... vet inte vem som knep den av @nept ? PM är din vän ;) *den har iof lysmassa och andra index kl12&6

Sålde den till en kille på forumet som verkade vara aktiv när det begav sig (hade väl runt 200 inlägg) men som inte verkar postat nåt sen dess... Det verkar som att den var för bra och dödade hans intresse helt med andra ord!
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
@RikNik se min post #164 i tråden, den är riktigt trevlig :cool:
Mycket trevlig. Tavlan är bland den mörkaste blå jag sett tror jag.
Sålde den till en kille på forumet som verkade vara aktiv när det begav sig (hade väl runt 200 inlägg) men som inte verkar postat nåt sen dess... Det verkar som att den var för bra och dödade hans intresse helt med andra ord!
Ruskigt fin den där och till ett bra pris också.
 

nept

Panerai
Mycket trevlig. Tavlan är bland den mörkaste blå jag sett tror jag.

Ruskigt fin den där och till ett bra pris också.

Yes, den är fin. Här är en bild från min annons

20200813_090226-jpg.1521353
 

nept

Panerai
Om man utgår från kända storheterna (19 mm bandbredd osv) och mäter i bilderna får man ungefär

44.1-44.5 mm lång,
34-35 mm glasring,
36-37.5 mm boett
7.3-7.8 mm per länk

Det där sista är lite intressant. Med skjutmått får jag ungefär 9.6 mm per länk på min GS och det innebär alltså att de fem länkarna på GS blir ungefär lika långt som de sex bitarna på Citizen.
Lite pinsamt men jag insåg nyss att jag räknade fel; det är fyra fasta länkar på min GS, så den icke-justerbara delen på Citizen:en blir nog lite längre :(
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Minns inte ref nr på rak arm, men min hade blånerad sekundvisare
Blev nyfiken och letade upp din sammanställning på sidan 13 🙂

57-0951/Titan Guld bezel
57-0952/Titan Vit Blå sekundvisare
57-0953/Titan Champagne
57-0954/Titan Blå
57-0955/Titan Svart

Den vita med blå sekund ser grymt fin ut. Även den svarta skulle jag gärna ha i min lilla samling.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Blev nyfiken och letade upp din sammanställning på sidan 13 🙂

57-0951/Titan Guld bezel
57-0952/Titan Vit Blå sekundvisare
57-0953/Titan Champagne
57-0954/Titan Blå
57-0955/Titan Svart

Den vita med blå sekund ser grymt fin ut. Även den svarta skulle jag gärna ha i min lilla samling.
0952. Den är något mer silvrig i tavlan än din, men fortfarande lite vaniljskimrande i ljuset 😎
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
I väntan på tull/moms innan leverans har jag börjat "forska" lite kring boetten på AQ4080-52...
Jag tycker ju den verkar identisk med AQ1000-58 som har A010 urverket. A010 var det första eco drive urverket som stoppades i The Citizen, och då utan Chronomaster på tavlan. Avsaknaden av Chronomaster text på tavlan är dessutom genomgående på modellerna med A010 urverket under årens lopp, undantaget AQ1050 och AQ1060.
Jag har för mig att Citizen själva sa att örnen på tavlan var förbehållen limiterade eller jubileumsmodeller, då kan man ju fråga sig om AQ4080 är en limiterad eller jubileumsmodell?
Jag har inte full koll på när A010 urverket först kom, men tror mig läst någon stans 2009?. Jag har även läst att AQ1000-58 kom 2011?. I så fall kan det finnas en viss logik i att med ett 10års jubileum plocka fram boetten ifrån AQ1000-58 igen och sätta en örn på tavlan. Om någon annan sitter på svaren eller känner sig manad att forska lite skulle det vara kul att berika tråden med :)
 

Urtyp

Audemars
I väntan på tull/moms innan leverans har jag börjat "forska" lite kring boetten på AQ4080-52...
Jag tycker ju den verkar identisk med AQ1000-58 som har A010 urverket. A010 var det första eco drive urverket som stoppades i The Citizen, och då utan Chronomaster på tavlan. Avsaknaden av Chronomaster text på tavlan är dessutom genomgående på modellerna med A010 urverket under årens lopp, undantaget AQ1050 och AQ1060.
Jag har för mig att Citizen själva sa att örnen på tavlan var förbehållen limiterade eller jubileumsmodeller, då kan man ju fråga sig om AQ4080 är en limiterad eller jubileumsmodell?
Jag har inte full koll på när A010 urverket först kom, men tror mig läst någon stans 2009?. Jag har även läst att AQ1000-58 kom 2011?. I så fall kan det finnas en viss logik i att med ett 10års jubileum plocka fram boetten ifrån AQ1000-58 igen och sätta en örn på tavlan. Om någon annan sitter på svaren eller känner sig manad att forska lite skulle det vara kul att berika tråden med :)
Jag har lärt mig här i tråden att allt med örnen på tavlan är limited edition. Förmodligen av dig. 😂😁👍
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Hur vet man vilket datum en Chronomaster är ifrån? Jag vet att det går att utläsa från serienumret, men hur är det uppbyggt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur vet man vilket datum en Chronomaster är ifrån? Jag vet att det går att utläsa från serienumret, men hur är det uppbyggt?
Som på Seiko. Första siffran år, andra månad (1-9, O-D) Sen gäller det att kolla när modellen släpptes, en 7:a kan ju betyda både 1997, 2007, 2017 osv. När det gäller Chronomaster kom ju de första 1995 (då utan text på tavlan) och de första med Chronomaster text typ 2005 har jag för mig :rolleyes:
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Som på Seiko. Första siffran år, andra månad (1-9, O-D) Sen gäller det att kolla när modellen släpptes, en 7:a kan ju betyda både 1997, 2007, 2017 osv. När det gäller Chronomaster kom ju de första 1995 (då utan text på tavlan) och de första med Chronomaster text typ 2005 har jag för mig :rolleyes:
Ok, tack för svar. Blir lite detektivarbete då. 🙂
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En boett med lite karaktär i detaljerna
5BE0EEC9-A2F8-4720-9F60-287DDF55B1BD.jpeg

samtidigt som det finns tydliga vinklar och skarpa kanter är den mjuk i formen där det bidrar till komfort
2BD92B1A-C60F-4C61-BA6D-26F793D3BB2E.jpeg

dekorerad krona, check!
7B11F4CA-7848-4BAD-B216-DE6437BEEE6F.jpeg

detaljfinishen utan anmärkning
6F6380A1-4F0E-43A9-9FF9-B60C9FFDBD25.jpeg

den berömda Japanska 11:an, inte sämst i klassen…
F6FB0C69-8FF6-4229-9DCB-B17C9B650091.jpeg

CC9DC738-47A1-4230-A577-C78B06029EC8.jpeg

index har ett svart fällt på ovansidan, jag behöver bättre förstoring för att se om det bara är färg eller om det är ett eget material (typ onyx).
Trevlig fredag alla medborgare 😎
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar
6D1EE528-4B57-46C3-806F-1F0776C183F8.jpeg

Jag förstår att det varit svårt att fota tavlan och göra den rättvisa. Och att avgöra vilken färg den har… Den har sunburst, den är ljus, ibland silver/vit, men den har också en slags MOP skimmer som drar åt vanilj. Den ger också ett väldigt speciellt djup då loggan eller index kastar skuggor på den underliggande tavlan. Jag är säker på att den blå är minst lika trevlig, men jag valde rätt utifrån min garderob 😊
@nept svårt att avgöra hur ”böjen” är på denna, men väldigt lik GS tycker jag
1B69EF18-6A4C-41E3-AEA8-74D1801E90FE.jpeg
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Dubbelpostar
6D1EE528-4B57-46C3-806F-1F0776C183F8.jpeg

Jag förstår att det varit svårt att fota tavlan och göra den rättvisa. Och att avgöra vilken färg den har… Den har sunburst, den är ljus, ibland silver/vit, men den har också en slags MOP skimmer som drar åt vanilj. Den ger också ett väldigt speciellt djup då loggan eller index kastar skuggor på den underliggande tavlan. Jag är säker på att den blå är minst lika trevlig, men jag valde rätt utifrån min garderob 😊
@nept svårt att avgöra hur ”böjen” är på denna, men väldigt lik GS tycker jag
1B69EF18-6A4C-41E3-AEA8-74D1801E90FE.jpeg
Mycket fin! Gillar att det blir skuggor av örnen, index och Citizen-loggan.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar
6D1EE528-4B57-46C3-806F-1F0776C183F8.jpeg

Jag förstår att det varit svårt att fota tavlan och göra den rättvisa. Och att avgöra vilken färg den har… Den har sunburst, den är ljus, ibland silver/vit, men den har också en slags MOP skimmer som drar åt vanilj. Den ger också ett väldigt speciellt djup då loggan eller index kastar skuggor på den underliggande tavlan. Jag är säker på att den blå är minst lika trevlig, men jag valde rätt utifrån min garderob 😊
@nept svårt att avgöra hur ”böjen” är på denna, men väldigt lik GS tycker jag
1B69EF18-6A4C-41E3-AEA8-74D1801E90FE.jpeg

Magiskt spel över tavlan, härligt djup också som du nämnt.
 
Topp