• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

wotan

Rolex
Den ser lite bredare ut vid bandhornen, så eventuellt bärs den ett hårstrå större. Vad är ett bra pris här? Och får man tag i dem genom ur&penn?
Den dagen chronomaster kommer till ur&Penn längtar jag efter.... Jag vill ha en ny men vill inte beställa från Japan. Sugen på en GS också men bangar då dom är så jäkla repkänsliga, chronomaster duratect is da shit!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den ser lite bredare ut vid bandhornen, så eventuellt bärs den ett hårstrå större. Vad är ett bra pris här? Och får man tag i dem genom ur&penn?
Den kommer inte komma till Sverige då det är en Chronomaster tyvärr. Det blir till att köpa ifrån Japan. Listpris på de få sidor jag sett den 286000JPY
Sakura har den med 30% rabatt 197340JPY, typ 1512€. Den bör alltså kunna landa på 1890€ totalt...
AQ1000-58A har samma angivna mått på Ø37,2mm x 10,1mm, jag tycker det verkar vara samma boett...
1619879484545.png
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det samma klocka till vänster? Förra bilden såg så mysigt champagne ut.
Min erfarenhet av The Citizen är att dom har en något varmare Champagne än GS, så även de som benämns som silver brukar ha en varmare ton som skiftar kraftigt. Jag lånar en länk ifrån vårt Tyska syskon https://uhrforum.de/threads/the-citizen-eco-drive-aq1000-58a-eine-schnellvorstellung.97173/
Här ser man hur tavlan har helt olika färg i olika belysning
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Påminner en hel del om Grand Seiko men jag gillar länkarna på Citizen. Clean, balanserad tavla!
Ja, dom delar ju formspråk på bland annat visarna. Just denna har många rätt i min bok med täckt visarcentrum och markeringar på tavlan, inga kronskydd... fick man önska kunde den haft applicerat index bredvid datumfönstret men det kan jag leva med att den saknar ;)
*Citizen brukar köra 19/17 vilket jag gillar bättre än GS 19/18 på länkarna
 
Senast ändrad:

nept

Panerai
En ecodrive i stål i trevliga Ø 37,2mm x10,2mm hög. Bör alltså bäras som lilla Grand Seiko sbgx modellen
*den verkar släppas i slutet av maj vad jag förstått
aq4080_1.jpg

dessutom till ganska bra pris i sammanhanget. Tycker boetten känns igen ifrån tidigare modell AQ1000- med A010 urverk.
aq4080_2.jpg

aq4080_3.jpg

Dessutom med index på tavlan istället för på en sluttande glasring. Jag tror jag blev lite småkär i denna modell ;)
*Citizen, ta min skatteåterbäring 🤣

Kanske dags att byta namn på buffertkontot till "nepts nästa Chronomaster"

Den blå var nice också. Undrar om det kommer fler färger? :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanske dags att byta namn på buffertkontot till "nepts nästa Chronomaster"

Den blå var nice också. Undrar om det kommer fler färger? :)
Citizen släpper någon blå serie, "Yell collection", så det är ett tema under våren. Personligen skulle jag gärna ha en svart, men jag vet inte om det går med ecodrive utan att ha något mönster i tavlan? Jag har mailat Sakura om att jag är intresserad av den ljusa när dom får in den...
 

nept

Panerai
Gillar deras bilder också! Gick in för att se vad det var för ref (AQ4080) och såg att bilderna var nice. Värt att nämna att spännet är runt snarare än J-format som de gamla, vilket är lovande för mina pyttearmar.


TCT_AQ4080-52L_01_EC.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gillar deras bilder också! Gick in för att se vad det var för ref (AQ4080) och såg att bilderna var nice. Värt att nämna att spännet är runt snarare än J-format som de gamla, vilket är lovande för mina pyttearmar.


TCT_AQ4080-52L_01_EC.png
Jag noterar att det ser ut som om länken har stift istället för skruvar trots att det är stål. Jag har aldrig haft bekymmer med stift+hylsa, men det är ju mer förknippat med titan. Menar du att stjälva bygeln är rundad hela vägen istället för i änden, eller vad är runt? Ser fram emot att se fler "riktiga" bilder efter den släppts.
 

nept

Panerai
Jag noterar att det ser ut som om länken har stift istället för skruvar trots att det är stål. Jag har aldrig haft bekymmer med stift+hylsa, men det är ju mer förknippat med titan. Menar du att stjälva bygeln är rundad hela vägen istället för i änden, eller vad är runt? Ser fram emot att se fler "riktiga" bilder efter den släppts.

Jag menar krökningen på gångjärnen eller vad man ska kalla dem. Deras andra modeller (inklusive den du sålde till mig) har ofta en ganska lång rak del som gör att det sitter konstigt på armen, det liksom buktar ut ifall man tar bort för många länkar

Screenshot_20210502-144522_Firefox.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, dom delar ju formspråk på bland annat visarna. Just denna har många rätt i min bok med täckt visarcentrum och markeringar på tavlan, inga kronskydd... fick man önska kunde den haft applicerat index bredvid datumfönstret men det kan jag leva med att den saknar ;)
*Citizen brukar köra 19/17 vilket jag gillar bättre än GS 19/18 på länkarna


Det är de små detaljerna som gör det. Pricken över iet att de täckt över visarcentrum! Inget jag noterade direkt.
Den blåa tavlan var fantastiskt fin och säkert mycket finare IRL. Ramen runt datumet kanske var lite i det tjockaste laget men det ger en aura av sportighet?

Om man nu ska fortsätta att jämföra med GS tycker jag att tavlan ser mer balanserad ut då de placerat en logotyp vid 6.
GS har ju tagit bort "överflödig" text vid 6 och det kan se lite tomt ut tycker jag.

Det enda som inte riktigt klickar med mig på Citizen är spännet. Lite längre spänne hade varit snyggare!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är de små detaljerna som gör det. Pricken över iet att de täckt över visarcentrum! Inget jag noterade direkt.
Den blåa tavlan var fantastiskt fin och säkert mycket finare IRL. Ramen runt datumet kanske var lite i det tjockaste laget men det ger en aura av sportighet?

Om man nu ska fortsätta att jämföra med GS tycker jag att tavlan ser mer balanserad ut då de placerat en logotyp vid 6.
GS har ju tagit bort "överflödig" text vid 6 och det kan se lite tomt ut tycker jag.

Det enda som inte riktigt klickar med mig på Citizen är spännet. Lite längre spänne hade varit snyggare!
Nu har man ju inte sett spännet på riktigt, men jag skulle tro det är samma som tidigare. Alltså ganska identiskt med GS... Man får skaffa en 9f med stjärna kl6 ;)
@nept När jag jämför böjningen på bygeln på GS så är den delen som ligger under spännet bara rak precis i början (som på bilden av den nya Chronomastern).
Tidigare verkar det som du säger ha varit rakt en längre sträcka. Som på AB9000-61E på bild
IMG_2485.jpg
 

nept

Panerai
Nu har man ju inte sett spännet på riktigt, men jag skulle tro det är samma som tidigare. Alltså ganska identiskt med GS... Man får skaffa en 9f med stjärna kl6 ;)
@nept När jag jämför böjningen på bygeln på GS så är den delen som ligger under spännet bara rak precis i början (som på bilden av den nya Chronomastern).
Tidigare verkar det som du säger ha varit rakt en längre sträcka. Som på AB9000-61E på bild
IMG_2485.jpg

Ja precis, den liknar GS och det verkar bra.

Den raka delen hamnade jättekonstigt på armen. Blev typ som ett fyrkantigt hörn. Har ingen bild så du får nöja dig med en skiss i paint

1620037218091.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja precis, den liknar GS och det verkar bra.

Den raka delen hamnade jättekonstigt på armen. Blev typ som ett fyrkantigt hörn. Har ingen bild så du får nöja dig med en skiss i paint

1620037218091.png
Jo jag förstår hur du menar. Man skulle vilja böja vikdelen direkt efter låsningen. På fruns AT sitter ju deras utdragbara viklås, perfekt lösning om man har lite smalare handleder. Konstigt att inte fler har en sån lösning? Nu är ju jag den klåfingriga typen, så vore det jag skulle jag böja så det passar ;)
 

nept

Panerai
Gillar deras bilder också! Gick in för att se vad det var för ref (AQ4080) och såg att bilderna var nice. Värt att nämna att spännet är runt snarare än J-format som de gamla, vilket är lovande för mina pyttearmar.


TCT_AQ4080-52L_01_EC.png

Noterar även att det är 6 fasta länkar medan min GS har 5. Ser även ut som att bitarna är lite tunnare och kortare? Får nog öppna bildredigeringsprogram och mäta lite..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Noterar även att det är 6 fasta länkar medan min GS har 5. Ser även ut som att bitarna är lite tunnare och kortare? Får nog öppna bildredigeringsprogram och mäta lite..
Jag är taggad på att se riktiga bilder på den när den släppts. Börjar tycka att den blå är riktigt fin, men jag har av erfarenhet märkt att jag inte bär en blåtavlad klocka så ofta, så det blir till att sikta in sig på den ljusa...
 

nept

Panerai
Noterar även att det är 6 fasta länkar medan min GS har 5. Ser även ut som att bitarna är lite tunnare och kortare? Får nog öppna bildredigeringsprogram och mäta lite..

Om man utgår från kända storheterna (19 mm bandbredd osv) och mäter i bilderna får man ungefär

44.1-44.5 mm lång,
34-35 mm glasring,
36-37.5 mm boett
7.3-7.8 mm per länk

Det där sista är lite intressant. Med skjutmått får jag ungefär 9.6 mm per länk på min GS och det innebär alltså att de fem länkarna på GS blir ungefär lika långt som de sex bitarna på Citizen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om man utgår från kända storheterna (19 mm bandbredd osv) och mäter i bilderna får man ungefär

44.1-44.5 mm lång,
34-35 mm glasring,
36-37.5 mm boett
7.3-7.8 mm per länk

Det där sista är lite intressant. Med skjutmått får jag ungefär 9.6 mm per länk på min GS och det innebär alltså att de fem länkarna på GS blir ungefär lika långt som de sex bitarna på Citizen.
Då är den antagligen extra följsam och bekväm :cigar:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sådär ser mitt spänne ut.
04550967-66E6-4006-A196-CAE9A6646969.jpeg
Man är ju mer eller mindre tvungen att ha delen direkt under låset rak, men sedan kan det ju börja böja sig i en mjuk båge.
Vad tror du om den nya modellen, är boetten samma som din? Glasringen på din är kanske smalare då du har sekundindex på en ring istället för på tavlan?
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Man är ju mer eller mindre tvungen att ha delen direkt under låset rak, men sedan kan det ju börja böja sig i en mjuk båge.
Vad tror du om den nya modellen, är boetten samma som din? Glasringen på din är kanske smalare då du har sekundindex på en ring istället för på tavlan?
Jag tycker den ser identisk ut, förutom att jag mycket riktigt har sekundindex på en ring. Bifogar bild.

1C964194-BC5A-4439-A6F7-2B79939A89F9.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad är det för reff?
Nvm hittade för den blå aq4080.
Men vad är det lilla hålet på sidan av boetten?
det lilla hålet är knappen för att ställa evighetskalendern, kolla PR eller nollställa visarna. På Citizen språk är sista bokstav i ref A=vit L=blå E=svart
*AQ4080-52A & 52L på bild
*korrat eftet uppmärksamt påpekande 👍🏿
 
Senast ändrad:

Facegravy

Panerai
2-Faktor
det lilla hålet är knappen för att ställa evighetskalendern, kolla PR eller nollställa visarna. På Citizen språk är sista bokstav i ref A=vit L=blå E=svart
AQ4080-52E & 52A på bild
Tack för lektionen. Skönt med evighetskalendern.

nu blev det svårt, hade ju siktet inställt på en sbgx261
 

nept

Panerai
det lilla hålet är knappen för att ställa evighetskalendern, kolla PR eller nollställa visarna. På Citizen språk är sista bokstav i ref A=vit L=blå E=svart
AQ4080-52E & 52A på bild

Tack för lektionen. Skönt med evighetskalendern.

nu blev det svårt, hade ju siktet inställt på en sbgx261

Soldriven, evighetskalender, repskyddsbehandlad... Visst har A060 individuellt ställbar timvisare också?
 
Topp