• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@namkrad Jag kanske postat denna förut, men det är A060 urverket i delar (det som sitter i min). Fotade det i flaggskeppsbutiken i Ginza :)
IMG_6487[24881].jpg
 

acar

Omega
Jag tycker GS borde köra med en silverstjärna på kvartsarna som är 10spy och fortsätta med guldstjärnan på LE 5spy modellerna, eller rent av en snygg uppdaterad kvartssymbol vore cool. Synd att man inte står i telepatisk kontakt med någon av Japanerna i design teamet hos GS ;)
I konsekvensens och rättvisans namn borde det väl stå något i stil med ”Superlative quartz”. En av klockorna ovan går f.ö. fel. ;) Det är nog den högra som har fortat sig.
Jag kanske postat denna förut, men det är A060 urverket i delar (det som sitter i min). Fotade det i flaggskeppsbutiken i Ginza :)
Fascinerande. Antar att detta är robusta verk i klass med 9F. Den där spolen längst till höger ser ganska rejäl ut. Visarna är väl ungefär lika tunga som på SBGX m.fl. och kräver samma driv.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
I konsekvensens och rättvisans namn borde det väl stå något i stil med ”Superlative quartz”. En av klockorna ovan går f.ö. fel. ;) Det är nog den högra som har fortat sig.

Fascinerande. Antar att detta är robusta verk i klass med 9F. Den där spolen längst till höger ser ganska rejäl ut. Visarna är väl ungefär lika tunga som på SBGX m.fl. och kräver samma driv.
Ja, sbgx har fortat sig 1sek sedan batteribytet... Nu är inte jag en sån som är duktig och mäter över tid, jag brukar bara ställa den rätt om den går fel när den ska bäras (oavsett klocka), men jag tror den ändå kommer klara sina 10spy med råge :) . I detta fall tror jag det beror på att jag sällan bär den (ihop med värmen som varit och där jag har den förvarad).
Det är en annan typ av urverk i dessa jämfört med 9f. Här har du som du såg 4st spolar, en för varje visare (om den stora är för datum/perpetuella kalendern eller solpanelen vet jag inte). Det betyder att varje visare är direktdriven och oberoende av de andra. A060 har alltså inte samma uppbyggnad som ett "klassiskt" urverk likt 9f med kugghul som driver varandra i en kedja med olika utväxlingar till respektive visare och är samman länkade. På Chronomastern är alla visare individuellt justerbara oberoende av varandra, och datumet förstås. Det betyder att man tappar obefintligt med kraft mellan visare och drivning, alltså inga problem med kraftigare visare. Det ger även en längre livslängd på batteriet. Det gör också att man får exakta och distinkta tick utan vobbel på sekundvisaren och det utan någon "broms" likt den 9f har.
Du ser även på bilden att kuggarna till höger om basplattan ligger som i en tårtbit... Den första raden uppifrån (3:e) är sekundens kuggar, följt av minuten (4:e) och sedan timvisarens (5:e) kuggar.
Det gäller även det tidigare A660 batteridrivna kvartsverket :)
 

kuma-kun

Audemars
Jag tycker GS borde köra med en silverstjärna på kvartsarna som är 10spy och fortsätta med guldstjärnan på LE 5spy modellerna, eller rent av en snygg uppdaterad kvartssymbol vore cool. Synd att man inte står i telepatisk kontakt med någon av Japanerna i design teamet hos GS ;)

Äntligen, jag har alltid tyckt att dom nya GS som inte har något på tavlan mellan centrum och 6 ser tomma, konstiga och det känns som nåt fattas.
Inte fått gehör för det tidigare och glad att jag inte är ensam.
Konstigt nog så känns en The Citizen med bara Citizen på tavlan fräsch och stilig.
Man borde nog gå på lite horologisk terapi...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Äntligen, jag har alltid tyckt att dom nya GS som inte har något på tavlan mellan centrum och 6 ser tomma, konstiga och det känns som nåt fattas.
Inte fått gehör för det tidigare och glad att jag inte är ensam.
Konstigt nog så känns en The Citizen med bara Citizen på tavlan fräsch och stilig.
Man borde nog gå på lite horologisk terapi...
Haha, sign me up 😵‍💫
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Förresten: var finns Citizens fina dressklockor? Och Citizen har ju nya automater också. Har sökt men hittar inte.
 

nept

Panerai
Förresten: var finns Citizens fina dressklockor? Och Citizen har ju nya automater också. Har sökt men hittar inte.
Du menar The Citizen/Chronomaster/Exceed etc? De finns bara i Japan. En del fina grejer (tex Eco-drive One) verkar finnas utanför Japan också så du får väl söka på det du vill ha och se vart du behöver vända dig. :)
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Du menar The Citizen/Chronomaster/Exceed etc? De finns bara i Japan. En del fina grejer (tex Eco-drive One) verkar finnas utanför Japan också så du får väl söka på det du vill ha och se vart du behöver vända dig. :)

Nej, ingen av dem. Jag menar de nya stilrena automat-dressklockorna.
Jag ser förresten att detta kanske är fel tråd. De jag tänker på hör kanske inte till de-luxe modellerna
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Kanske varit uppe tidigare… Har egentligen två frågetecken jag inte lyckats lista ut. Edit. Finns en blå också.
1. Vad är det för hål vid kronan?
2. Kan man justera timvisaren utan att stanna klockan?
Annars kan man ju bara älska att index med mera flyter en bit ovanför urtavlan. Grymt snyggt gjort.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanske varit uppe tidigare… Har egentligen två frågetecken jag inte lyckats lista ut. Edit. Finns en blå också.
1. Vad är det för hål vid kronan?
2. Kan man justera timvisaren utan att stanna klockan?
Annars kan man ju bara älska att index med mera flyter en bit ovanför urtavlan. Grymt snyggt gjort.
1 Det är inställningen till den perpetuella kalendern. Det görs tillsammans med kronan. Om du har ett batteri drivet A660 och byter batteri samma dygn behöver du inte ställa om kalendern. På eco drive med A060 / A010 lär man aldrig behöva peta där :)
2 Ja, det kan man på alla Chronomasters med kvartsverk
 

1965ek

Patek
2-Faktor
1 Det är inställningen till den perpetuella kalendern. Det görs tillsammans med kronan. Om du har ett batteri drivet A660 och byter batteri samma dygn behöver du inte ställa om kalendern. På eco drive med A060 / A010 lär man aldrig behöva peta där :)
2 Ja, det kan man på alla Chronomasters med kvartsverk
Toppen tack. Specad till 5spd så om man kan hoppa timvisaren vid normal/vintertidsomställning och har perpetual calender så lär man knappt behöva röra den på ett par år. Blev lite sugen måste jag säga. Dock lite överlapp mot min sbgx319.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Toppen tack. Specad till 5spd så om man kan hoppa timvisaren vid normal/vintertidsomställning och har perpetual calender så lär man knappt behöva röra den på ett par år. Blev lite sugen måste jag säga. Dock lite överlapp mot min sbgx319.
ja fast 319 har ju inget datum alls, och du kan ju köra den blå AQ4080-52L ;)
*glömde, man kan kolla laddningen genom att trycka på knappen utan att dra ut kronan. Man kan även nollställa visarna om det skulle behövas av någon anledning
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Toppen tack. Specad till 5spd så om man kan hoppa timvisaren vid normal/vintertidsomställning och har perpetual calender så lär man knappt behöva röra den på ett par år. Blev lite sugen måste jag säga. Dock lite överlapp mot min sbgx319.
Min gick 5,8 s på ett år, det är mer än tillräckligt för mig.
Jag ställde om The Citizen och tänker som du inte göra något på ett par, tre år. Annat än att flytta timvisaren vid sommartid/vintertid, så länge vi nu har kvar det. Hoppas på ständig sommartid, sen får man försöka överleva vintern 😅
953477F8-D7CE-4D62-8C99-EFFC6726C246.jpeg
 
Topp