• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

RikNik

Panerai
2-Faktor
Okej! Dags att säga farväl till alla andra klockor.. jag har hittat the one…

F8065B2C-853B-48C7-B9DA-41DACC8EA1FE.jpeg
7524B528-A6CE-4042-8975-E57E787C0825.jpeg
E113D060-1472-49BC-BA80-59EC5EF54DAA.jpeg
DAA644E4-9AC1-4AE4-B537-B24A93F6273C.jpeg
EB12E57A-C7EC-48AF-9928-D14FC576C0A0.jpeg
7B4AD280-F5EC-4BE8-B08D-F153969B30F7.jpeg
8B3DFD16-3B11-428B-BAEE-279C38584FCE.jpeg
22E97892-0E33-4D8C-89F6-47D259F8B78E.jpeg
35719DB3-3411-4ABF-A3B9-299EF0CBAC59.jpeg
Grymt fin. Grattis!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
AQ4080-52A
även den blå AQ4080-52L ser trevlig ut
*snodd bild
1629912626835.png
Gissade det. Då är vi snart två om 52A. Fick pm om min sbgx319 och efter nogsamt övervägande så växlar jag in denna isf den i sig väldigt fina Seikon. Räknar med att ha den hemma i mitten av nästa vecka.
Edit. Har ett Molequin läder i ljusbrunt med vita kontrastsömmar på 19mm som jag skaffade till min sbgx319 men som förvånande hade bandhorn med 18mm så passade inte. Hoppas den gör sig bra på denna istället.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gissade det. Då är vi snart två om 52A. Fick pm om min sbgx319 och efter nogsamt övervägande så växlar jag in denna isf den i sig väldigt fina Seikon. Räknar med att ha den hemma i mitten av nästa vecka.
Edit. Har ett Molequin läder i ljusbrunt med vita kontrastsömmar på 19mm som jag skaffade till min sbgx319 men som förvånande hade bandhorn med 18mm så passade inte. Hoppas den gör sig bra på denna istället.
Ja denna har 19 mellan luggarna, hur det fungerar med läder låter jag vara osagt då jag inte testat. Den har ganska höga luggar som är kapade... blir spännande att se om du testar vad du tycker
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ja denna har 19 mellan luggarna, hur det fungerar med läder låter jag vara osagt då jag inte testat. Den har ganska höga luggar som är kapade... blir spännande att se om du testar vad du tycker
Brukar ändå sluta med länk på vad jag än har men testa ska jag iaf. Nåväl, det ska bli trevligt att få hem den och bilda mig en uppfattning hur den står sig mot de GS jag haft/har.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Brukar ändå sluta med länk på vad jag än har men testa ska jag iaf. Nåväl, det ska bli trevligt att få hem den och bilda mig en uppfattning hur den står sig mot de GS jag haft/har.
Det är ju nästan omöjligt att inte göra den jämförelsen (med GS) när man har en Chronomaster. Personligen håller jag Citizen lite närmare hjärtat då dom är så användarvänliga. På just denna tycker jag endast det är sekundvisaren som är lite "grövre", men det är under lupp. Blir intressant att höra vad du tycker :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
En medborgare till. Nu skall länken kortas som till min förvåning har ett pin/collarsystem. Så här långt ser allt mycket bra ut. Trots samma mått som min gamla sbgx319 så bärs denna mindre, vilket var precis vad jag ville. Grym AR men vet inte om den är dubbelsidig.
BDCAF8D1-A962-40E9-BB2B-389687D4E407.jpeg
897CF512-D56B-4B8E-96AC-2999C4621901.jpeg
F59479A5-3B09-4C94-AEEB-E7A371FC6DDB.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En medborgare till. Nu skall länken kortas som till min förvåning har ett pin/collarsystem. Så här långt ser allt mycket bra ut. Trots samma mått som min gamla sbgx319 så bärs denna mindre, vilket var precis vad jag ville. Grym AR men vet inte om den är dubbelsidig.
BDCAF8D1-A962-40E9-BB2B-389687D4E407.jpeg
897CF512-D56B-4B8E-96AC-2999C4621901.jpeg
F59479A5-3B09-4C94-AEEB-E7A371FC6DDB.jpeg
Kul att den redan landat, grattis :)
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Kul att den radan landat, grattis :)
Precis kortat länken och ställt kalender med mera. Den var förövrigt inställd på rätt månad och skottår. Startar med att den ligger 0,6 sek efter så får vi se om ett par månader var den tar vägen. Hoppas inom spec men plus. Skall även känna in om länken blev lagom eller om spännet skall få flytta sig en en länkbit närmare klockan sex.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Precis kortat länken och ställt kalender med mera. Den var förövrigt inställd på rätt månad och skottår. Startar med att den ligger 0,6 sek efter så får vi se om ett par månader var den tar vägen. Hoppas inom spec men plus. Skall även känna in om länken blev lagom eller om spännet skall få flytta sig en en länkbit närmare klockan sex.
Jag har alla bitar kl12. Ovanligt många bitar som inte går att flytta kl6 tycker jag.
Var det inte bara ställd +9h?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag har alla bitar kl12. Ovanligt många bitar som inte går att flytta kl6 tycker jag.
Var det inte bara ställd +9h?
Jag har nu flyttat spännet och nu sitter den perfekt på min 18-18,5 cm handled. En länkbit borttagen klockan 12 och tre länkbitar borta klockan 6. Fipplade med kronan på känn så klockan stannade innan jag laddat ner manualen via QR-koden men så var det säkert. Lite fräckt att man ställer tiden när man drar ut kronan när sekunden träffar 12. Inte helt enkelt att komma på själv utan manual. 😏
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har nu flyttat spännet och nu sitter den perfekt på min 18-18,5 cm handled. En länkbit borttagen klockan 12 och tre länkbitar borta klockan 6. Fipplade med kronan på känn så klockan stannade innan jag laddat ner manualen via QR-koden men så var det säkert. Lite fräckt att man ställer tiden när man drar ut kronan när sekunden träffar 12. Inte helt enkelt att komma på själv utan manual. 😏
Då har vi ungefär samma mått runt handleden. Jag är riktigt nöjd med denna, bär den som "huvud/vardags-klocka" och skiftar till andra beroende på situation. Den blå är också snygg, men om svart funnits hade jag antagligen valt det då jag har en majoritet med ljusa tavlor. Min är straxt under 0,5s snabb sedan jag fick den, helt ok :)
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Ni som har Chronomastern med vit Washi-tavla. Upplever ni den som dressig, halvdressig eller sportig? Kanske en konstig fråga men är tavlan dämpad eller livfull? Tycker den ser grym ut på bild men har aldrig sett den på riktigt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ni som har Chronomastern med vit Washi-tavla. Upplever ni den som dressig, halvdressig eller sportig? Kanske en konstig fråga men är tavlan dämpad eller livfull? Tycker den ser grym ut på bild men har aldrig sett den på riktigt.
då jag hade den vita skulle jag säga att just tavlan är åt det "dressiga" hållet. Den har ett visst glitter i sig där det underliggande glaset syns igenom, dessutom är pappret i sig mullbärssilke och har en viss lyster. Däremot tycker jag boetten är mer åt det sportiga hållet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ni som har Chronomastern med vit Washi-tavla. Upplever ni den som dressig, halvdressig eller sportig? Kanske en konstig fråga men är tavlan dämpad eller livfull? Tycker den ser grym ut på bild men har aldrig sett den på riktigt.
Jag tycker att vita tavlor generellt är dressigare än mörka tavlor. Och länkens blanka element gör att klockan skiner lite mer än om allt skulle vara borstat. Med detta sammantaget så skulle jag säga att den är "halvdressig" i din skala - kronskydd och datumfönster för den sportigare. Jag har använt den mycket till shorts och t-shirt..

Jämfört med någon annan vit/ljus tavla så har den givetvis mer struktur, vilket hjälper till eftersom vitheten annars nog skulle göra tavlan lite väl platt. Jag upplever ofta att tavlan är vagt randigt, men det är väl solcellerna som lyser igen pappret killgissar jag.

Här jämfört med en mer dämpad men gräddig GS.

PXL_20210831_051422037-01.jpeg
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
då jag hade den vita skulle jag säga att just tavlan är åt det "dressiga" hållet. Den har ett visst glitter i sig där det underliggande glaset syns igenom, dessutom är pappret i sig mullbärssilke och har en viss lyster. Däremot tycker jag boetten är mer åt det sportiga hållet.

Jag tycker att vita tavlor generellt är dressigare än mörka tavlor. Och länkens blanka element gör att klockan skiner lite mer än om allt skulle vara borstat. Med detta sammantaget så skulle jag säga att den är "halvdressig" i din skala - kronskydd och datumfönster för den sportigare. Jag har använt den mycket till shorts och t-shirt..

Jämfört med någon annan vit/ljus tavla så har den givetvis mer struktur, vilket hjälper till eftersom vitheten annars nog skulle göra tavlan lite väl platt. Jag upplever ofta att tavlan är vagt randigt, men det är väl solcellerna som lyser igen pappret killgissar jag.

Här jämfört med en mer dämpad men gräddig GS.

PXL_20210831_051422037-01.jpeg
Stort tack @BarbaBaba och @nissehult för era inputs. :)
 

Utvisaren

Patek
Okej! Dags att säga farväl till alla andra klockor.. jag har hittat the one…

F8065B2C-853B-48C7-B9DA-41DACC8EA1FE.jpeg
7524B528-A6CE-4042-8975-E57E787C0825.jpeg
E113D060-1472-49BC-BA80-59EC5EF54DAA.jpeg
DAA644E4-9AC1-4AE4-B537-B24A93F6273C.jpeg
EB12E57A-C7EC-48AF-9928-D14FC576C0A0.jpeg
7B4AD280-F5EC-4BE8-B08D-F153969B30F7.jpeg
8B3DFD16-3B11-428B-BAEE-279C38584FCE.jpeg
22E97892-0E33-4D8C-89F6-47D259F8B78E.jpeg
35719DB3-3411-4ABF-A3B9-299EF0CBAC59.jpeg
Lurade på en blå ett tag men slirade iväg åt annat håll och plötsligt hade jag ett dussin andra som jag inte hade tänkt. Jag tycker man har plockat allt det fina från 60-talet och uppdaterat boetten, storleken och armbandet snyggt. Jfr en Constellation från den tiden. Globemastern kommer ju inte riktigt dit tycker jag. Den saknar något... just det sitt eget namn...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
I jämförelse med den SBGN du har, hur upplever du denna? Jag tänker hela paketet, från glas, visare, tavla och boett till länk och lås?
Komfort, precision, kvalitet och så?
Nu har jag ingen SBGN att jämföra med, men har ju haft/har ett antal SBGX och SBGV modeller
Oysterlänkarna på GS har ett microflex där den mellersta biten är lite rörlig i höjdled, det tillför komfort (utan att de flesta vet om det). GS länkar är både längre och tjockare och i 19/18. Citizen länken är liiite tunnare och har kortare länkbitar vilket gör den följsam. Citizen har 19/17 vilket jag tycker är snyggare vid låset (och bekvämare), jag hade kunnat föredra 20/16 till och med. GS är ju skruvade med pinne i mitten, denna har stift & hylsa. Smaksak, men enklare att korta själv medans andra tycker det är premium med skruvar... Jag tycker AR, visare osv är väldigt likvärdiga, möjligen att sekundvisaren på Citizen inte har samma blanka polering som GS, men det syns bara med lupp. SBGN har å andra sidan öppet centrum vilket jag tycker mindre om... Tycker egentligen inte dom ska jämföras då dom är så olika, men det var mina reflektioner :)
Väldigt nyfiken på det också, är i valet och kvalet att slå till på den blåa.
Gört.
 
Topp