Väldigt nyfiken på det också, är i valet och kvalet att slå till på den blåa.
Jag har den blå SBGN så det vore kul med referensen just. Citizens rökarmodeller ser mycket intressanta ut.
Jag håller med @BarbaBaba i det han skriver. Dock lite andra tillkommande tankar…Nu har jag ingen SBGN att jämföra med, men har ju haft/har ett antal SBGX och SBGV modeller
Oysterlänkarna på GS har ett microflex där den mellersta biten är lite rörlig i höjdled, det tillför komfort (utan att de flesta vet om det). GS länkar är både längre och tjockare och i 19/18. Citizen länken är liiite tunnare och har kortare länkbitar vilket gör den följsam. Citizen har 19/17 vilket jag tycker är snyggare vid låset (och bekvämare), jag hade kunnat föredra 20/16 till och med. GS är ju skruvade med pinne i mitten, denna har stift & hylsa. Smaksak, men enklare att korta själv medans andra tycker det är premium med skruvar... Jag tycker AR, visare osv är väldigt likvärdiga, möjligen att sekundvisaren på Citizen inte har samma blanka polering som GS, men det syns bara med lupp. SBGN har å andra sidan öppet centrum vilket jag tycker mindre om... Tycker egentligen inte dom ska jämföras då dom är så olika, men det var mina reflektioner
Gört.
Jfr jag med den sbgx319 jag hade så var den länken mer bekväm och smalnade av till 16 mm om jag minns rätt. Jag upplever ingen större skillnad i byggkvalitet, eller iaf inget jag tänker på. Jag upplever AR bättre på Citizen än sbgn men det kanske beror på olika färg på urtavlan. Ganska oavgjort som jag ser det.
Fördelar med Citizen som jag ser det.
-Ännu mer under radarn än GS som börjar bli mer och mer igenkänd
-Att kunna hoppa timvisaren (fast det funkar ju på sbgn)
-Perpetual kalender
-sol-laddad
Nackdelar…
Det lilla hålet bredvid kronan för att kolla batteriet är inte snyggt men ser inte hur de annars kunnat löst det. Hellre med än utan.
Återstår att se hur tidshållningen är. Sbgx gick plus 2 spy och sbgn plus 3. Båda lovar 10. Citizen lovar 5 så vi får se. Hittills omöjlig så får vänta någon månad iaf. Oavsett så hoppas jag att den plussar pyttelite.
Sammanfattningsvis väldigt lika på många sätt men samtidigt olika då det är två typer av klocka. Citizen bärs smidigare såklart, men samtidigt tycker jag sbgn ska vara lite tjockare givet den större diametern. Ett par bilder…
Senast ändrad: