• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

1965ek

Patek
2-Faktor
Väldigt nyfiken på det också, är i valet och kvalet att slå till på den blåa.
Jag har den blå SBGN så det vore kul med referensen just. Citizens rökarmodeller ser mycket intressanta ut.
Nu har jag ingen SBGN att jämföra med, men har ju haft/har ett antal SBGX och SBGV modeller
Oysterlänkarna på GS har ett microflex där den mellersta biten är lite rörlig i höjdled, det tillför komfort (utan att de flesta vet om det). GS länkar är både längre och tjockare och i 19/18. Citizen länken är liiite tunnare och har kortare länkbitar vilket gör den följsam. Citizen har 19/17 vilket jag tycker är snyggare vid låset (och bekvämare), jag hade kunnat föredra 20/16 till och med. GS är ju skruvade med pinne i mitten, denna har stift & hylsa. Smaksak, men enklare att korta själv medans andra tycker det är premium med skruvar... Jag tycker AR, visare osv är väldigt likvärdiga, möjligen att sekundvisaren på Citizen inte har samma blanka polering som GS, men det syns bara med lupp. SBGN har å andra sidan öppet centrum vilket jag tycker mindre om... Tycker egentligen inte dom ska jämföras då dom är så olika, men det var mina reflektioner :)

Gört.
Jag håller med @BarbaBaba i det han skriver. Dock lite andra tillkommande tankar…
Jfr jag med den sbgx319 jag hade så var den länken mer bekväm och smalnade av till 16 mm om jag minns rätt. Jag upplever ingen större skillnad i byggkvalitet, eller iaf inget jag tänker på. Jag upplever AR bättre på Citizen än sbgn men det kanske beror på olika färg på urtavlan. Ganska oavgjort som jag ser det.
Fördelar med Citizen som jag ser det.
-Ännu mer under radarn än GS som börjar bli mer och mer igenkänd
-Att kunna hoppa timvisaren (fast det funkar ju på sbgn)
-Perpetual kalender
-sol-laddad
Nackdelar…
Det lilla hålet bredvid kronan för att kolla batteriet är inte snyggt men ser inte hur de annars kunnat löst det. Hellre med än utan.
Återstår att se hur tidshållningen är. Sbgx gick plus 2 spy och sbgn plus 3. Båda lovar 10. Citizen lovar 5 så vi får se. Hittills omöjlig så får vänta någon månad iaf. Oavsett så hoppas jag att den plussar pyttelite.

Sammanfattningsvis väldigt lika på många sätt men samtidigt olika då det är två typer av klocka. Citizen bärs smidigare såklart, men samtidigt tycker jag sbgn ska vara lite tjockare givet den större diametern. Ett par bilder…

96200E57-72A5-432E-9FB9-EBD775201FD1.jpeg
FD109E62-B851-4286-8EEA-FDF9686AE3D7.jpeg
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag håller med @BarbaBaba i det han skriver. Dock lite andra tillkommande tankar…
Jfr jag med den sbgx319 jag hade så var den länken mer bekväm och smalnade av till 16 mm om jag minns rätt. Jag upplever ingen större skillnad i byggkvalitet, eller iaf inget jag tänker på. Jag upplever AR bättre på Citizen än sbgn men det kanske beror på olika färg på urtavlan. Ganska oavgjort som jag ser det.
Fördelar med Citizen som jag ser det.
-Ännu mer under radarn än GS som börjar bli mer och mer igenkänd
-Att kunna hoppa timvisaren (fast det funkar ju på sbgn)
-Perpetual kalender
-sol-laddad
Nackdelar…
Det lilla hålet bredvid kronan för att kolla batteriet är inte snyggt men ser inte hur de annars kunnat löst det. Hellre med än utan.
Återstår att se hur tidshållningen är. Sbgx gick plus 2 spy och sbgn plus 3. Båda lovar 10. Citizen lovar 5 så vi får se. Hittills omöjlig så får vänta någon månad iaf. Oavsett så hoppas jag att den plussar pyttelite.

Sammanfattningsvis väldigt lika på många sätt men samtidigt olika då det är två typer av klocka. Citizen bärs smidigare såklart, men samtidigt tycker jag sbgn ska vara lite tjockare givet den större diametern. Ett par bilder…

96200E57-72A5-432E-9FB9-EBD775201FD1.jpeg
FD109E62-B851-4286-8EEA-FDF9686AE3D7.jpeg
Tack!
Jäkla snygg är den, den vita, iaf!
Är det någon i Sverige som säljer Citizenklockorna? Det är väl Ur & Penn som har Citizen, är det inte så? Har ingen koll...
Men om så, så är ju premium inte deras grej riktigt.

Vad landar den på hemma om man importerar, som jag antar att man behöver?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack!
Jäkla snygg är den, den vita, iaf!
Är det någon i Sverige som säljer Citizenklockorna? Det är väl Ur & Penn som har Citizen, är det inte så? Har ingen koll...
Men om så, så är ju premium inte deras grej riktigt.

Vad landar den på hemma om man importerar, som jag antar att man behöver?
Det är en JDM modell/serie. Vad den landar på beror lite på vart du hittar den. Jag köpte min av Sakurawatches 30/5. Där är priset 1757€. Lägg på momsen och några hundralappar i avgifter, alltså drygt 2200€ totalt. Men som alltid när man handlar utomlands gäller det att hålla koll på kursen...
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Trodde Duratect var en coating för titan men såg nu på baklocket till min förvåning att det även sitter på min i stål. Ping @BarbaBaba Upplever du någon skillnad hur effektivt det är jfr en stål GS t.ex? Jag är förvisso väldigt försiktig med mina klockor så min GS GMT har inte en enda ding och är fortfarande nära nyskick. Inte ens ett märke på spännet där det brukar komma först. Undrar mest om det är en plusfaktor med Duratect jfr annat eller ej.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Trodde Duratect var en coating för titan men såg nu på baklocket till min förvåning att det även sitter på min i stål. Ping @BarbaBaba Upplever du någon skillnad hur effektivt det är jfr en stål GS t.ex? Jag är förvisso väldigt försiktig med mina klockor så min GS GMT har inte en enda ding och är fortfarande nära nyskick. Inte ens ett märke på spännet där det brukar komma först. Undrar mest om det är en plusfaktor med Duratect jfr annat eller ej.
Jo, Duratect är en ytbehandling. Det finns dock en "vanlig" och en som ska vara ännu hårdare, Duratect a. För att göra det hela ytterligare lite krångligare kallar dom nu titan med Duratect för "Super titanium" medans stål inte kallas "Super steel". Jag har inte lyckats hitta någon info om vilka klockor som får vilken ytbehandling, bara att Duratect a används på premiumklockor. Det ska dock framgå i handboken vilken Duratect man har på just sin klocka.
Angående hållbarhet mellan stål och titan så skulle jag gissa, att om båda har samma ytbehandling så klarar sig titan bättre.?. Det skulle jag härleda till att titan är lättare och därför antagligen inte får samma smällar som stål kan få. Det är ju trots allt inte omöjligt att repa, bara mer motståndskraftigt.
Och jämfört med GS utan ytbehandling så klarar sig Citizen sjukt bra. Du får ju inga vanliga "hairlines" med Duratect. Det har varit uppe tidigare i tråden, men om det är premium eller inte beror på hur man ser det. För mig som inte sliter mina klockor speciellt hårt är det premium. Klockan ser ny ut väldigt länge :) Är man däremot en person som går hårt åt sina klockor kan det vara en nackdel då det är ett mindre helvete att försöka borsta/polera/återställa till originalskick om man väl får hack eller repor. Det känns dock lite som en ickefråga då de flesta inte tycker att man ska polera/borsta en gammal klocka, och går man hårt åt sina klockor får man lära sig leva med konsekvenserna ;)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jo, Duratect är en ytbehandling. Det finns dock en "vanlig" och en som ska vara ännu hårdare, Duratect a. För att göra det hela ytterligare lite krångligare kallar dom nu titan med Duratect för "Super titanium" medans stål inte kallas "Super steel". Jag har inte lyckats hitta någon info om vilka klockor som får vilken ytbehandling, bara att Duratect a används på premiumklockor. Det ska dock framgå i handboken vilken Duratect man har på just sin klocka.
Angående hållbarhet mellan stål och titan så skulle jag gissa, att om båda har samma ytbehandling så klarar sig titan bättre.?. Det skulle jag härleda till att titan är lättare och därför antagligen inte får samma smällar som stål kan få. Det är ju trots allt inte omöjligt att repa, bara mer motståndskraftigt.
Och jämfört med GS utan ytbehandling så klarar sig Citizen sjukt bra. Du får ju inga vanliga "hairlines" med Duratect. Det har varit uppe tidigare i tråden, men om det är premium eller inte beror på hur man ser det. För mig som inte sliter mina klockor speciellt hårt är det premium. Klockan ser ny ut väldigt länge :) Är man däremot en person som går hårt åt sina klockor kan det vara en nackdel då det är ett mindre helvete att försöka borsta/polera/återställa till originalskick om man väl får hack eller repor. Det känns dock lite som en ickefråga då de flesta inte tycker att man ska polera/borsta en gammal klocka, och går man hårt åt sina klockor får man lära sig leva med konsekvenserna ;)
Tack för ett mycket bra svar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Skitsnyggt. Bra idé att våga välja bort länk ibland.
Utan att lägga någon värdering åt något hål, men jag uppfattar snarare åt andra hållet Här på forumet. Det vill säga att en majoritet alltid vill ha möjlighet till annat än länken som hör till klockan. Gränsar ibland till fånigt då klockor dissas enbart på grund av att det inte går att byta, exempelvis då det är integrerad länk.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Utan att lägga någon värdering åt något hål, men jag uppfattar snarare åt andra hållet Här på forumet. Det vill säga att en majoritet alltid vill ha möjlighet till annat än länken som hör till klockan. Gränsar ibland till fånigt då klockor dissas enbart på grund av att det inte går att byta, exempelvis då det är integrerad länk.
Fördelen med att ha möjligheten att byta länk-band är ju att ett byte kan blåsa liv i en falnande kärlek. Jag vill gärna ha band men har oftast länk eftersom det är smidigare. Däremot händer det att jag byter (till) band för att få en "ny" upplevelse av klockan.

Jag håller med om att det är fjantigt att dissa integrerade länkar dock.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Utan att lägga någon värdering åt något hål, men jag uppfattar snarare åt andra hållet Här på forumet. Det vill säga att en majoritet alltid vill ha möjlighet till annat än länken som hör till klockan. Gränsar ibland till fånigt då klockor dissas enbart på grund av att det inte går att byta, exempelvis då det är integrerad länk.

Det är något jag inte själv tänkt på, kan vara så. För mig är det kul att se modeller som ofta är synonyma med sin länk visa sig grymma på band (snarare ett undantag i vissa fall).
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det är något jag inte själv tänkt på, kan vara så. För mig är det kul att se modeller som ofta är synonyma med sin länk visa sig grymma på band (snarare ett undantag i vissa fall).
Ja det kan vara trevligt och ibland, som i mitt test ovan så blev det nästan en annan klocka. (Tyvärr för kort band så ska se om jag kan införskaffa ett annat) Dock är min uppfattning att länk är överlägset i de allra flesta fall och jag skulle aldrig välja bort en klocka om den skulle vara integrerad.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fördelen med att ha möjligheten att byta länk-band är ju att ett byte kan blåsa liv i en falnande kärlek. Jag vill gärna ha band men har oftast länk eftersom det är smidigare. Däremot händer det att jag byter (till) band för att få en "ny" upplevelse av klockan.

Jag håller med om att det är fjantigt att dissa integrerade länkar dock.
Jag är helt med på det du skriver. Jag menar bara att det inte är "vågat" att välja bort länken då det snarare verkar vara tvärt om många gånger :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hur gick det här till. Nu en aq4030-51e beställd som komplement till den här nyblivna favoriten, var väldigt nära att bli den limiterade aq4090-59e men till slut fick mitt traditionella tänkande vara avgörande. 40 mm, titan blir nog bra som tillräckligt annorlunda i samlingen.
F375B527-67A4-4895-B312-87EB6E1F2A38.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur gick det här till. Nu en aq4030-51e beställd som komplement till den här nyblivna favoriten, var väldigt nära att bli den limiterade aq4090-59e men till slut fick mitt traditionella tänkande vara avgörande. 40 mm, titan blir nog bra som tillräckligt annorlunda i samlingen.
F375B527-67A4-4895-B312-87EB6E1F2A38.jpeg
Ah, är det vad som ska ersätta sbgn? Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med denna boett, trodde den skulle uppfattas lite "simpel" då det är samma som den första med eco-drive som kom :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ah, är det vad som ska ersätta sbgn? Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med denna boett, trodde den skulle uppfattas lite "simpel" då det är samma som den första med eco-drive som kom :)
Kul att du gillar den. Köpt lite på chans då jag först inte alls gillade urtavlan men efter att jag tittat på någon ryss som lagt ut en film på tuben så ändrade jag uppfattning. Också Duratect alfa enligt hemsidan.
Edit. Roligare med bilder…
1631295624358.jpeg
 
Senast ändrad:

phille87

Cartier
Hur gick det här till. Nu en aq4030-51e beställd som komplement till den här nyblivna favoriten, var väldigt nära att bli den limiterade aq4090-59e men till slut fick mitt traditionella tänkande vara avgörande. 40 mm, titan blir nog bra som tillräckligt annorlunda i samlingen.
F375B527-67A4-4895-B312-87EB6E1F2A38.jpeg
Hahaha! Jag gjorde exakt likadant. Beställde en aq4041-54a och veckan senare en aq4030-51l. Det är en förbannelse!

Den blå tavlan är magisk i kombination med 99% AR som gör att du knappt ser glaset 👍

För den intresserade så finns min AQ4041-54A ute till försäljning till ett bra pris.
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Om den ska höra hemma i tråden får du tillföra med än en bild, är det inte bara en "vanlig" nysläppt automat?
Ser ut som en variant av nb1050 fast i detta fall med president, datumbubbla… 38mm… Fin men ingen ”the citizen” och även den här har glasbaksida. Synd på baksidan enligt mig.
Edit. Ser nu att det mesta är helt olika mot nb1050. Helt annan boett, kronan klockan fem, integrerad länk osv..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ser ut som en variant av nb1050, den vita på bild, fast i detta fall med president, datumbubbla… 38mm… Fin men ingen ”the citizen” och även den nedan har glasbaksida. Synd på baksidan enligt mig.
Edit. Ser nu att det mesta är helt olika.
Tror det är en NJ0150-?? Hittar inget utanför Singapore vid sökning... Ingen De-luxe modell utan standard, möjligen speciellt för Asiatiska marknaden. Snygg, men inget premium ;)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ska nu korta länken. Lite skum lösning med två skruvar mot varandra där den ena snurrar när man vrider på den andra. Ska googla lite innan jag ger mig på det.
 
Topp