• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja det finns/fanns en svarttavlad, AQ4020-03E. Den kom dock på ett brunt alligator läder med viklås och inte på länk, och verkar hamnat lite i skymundan när 40mm modellen kom.
Det är förstås mer än bara storlek som skiljer de åt ;)

1632979175235.png

Förutom boettformen har ju 4030-51E lysmassa, annan chapterring och annan design på index... Ja, en helt annan modell helt enkelt :)
1632979252612.png
Tack! Lite som vanligt med japanska grejer att det är svårt att hitta något som är helt rätt. Nu går det väl kanske att hitta 37an ovan o sedan leta efter en originallänk. Eller så köper man en vit 😁...
 
En liten reflektion…
AQ4080-52A, den vit/beiga
AQ4030-51E, den svart/grå

Den vita 37mm i stål, 110 gram med tre länkbitar av
Den svarta 40mm i titan, 81 gram med tre länkbitar av
Den vita med helt platt safirglas, den svarta med ett något konvext
Den vita med örnen på kronan, den svarta osignerad
Den vita utan lume, den svarta med förvånansvärt bra
Den vita med vanlig krona, den svarta med skruvad
Den vita skiftar mot beige, den svarta mot grått med tydlig struktur
Båda med duratect ytbehandling och ser helt oanvända ut inkl spännet där min erfarenhet är att det bara brukar dröja ett par dagar innan de första spåren efter användning börjar synas,

Sammanfattningsvis mer olika än man tror vid en första anblick och som jag ser det bra komplement till varandra.

12826B2F-8835-4C1B-8F56-E5BC18E7ECBF.jpeg
F36A39AA-645D-4DED-AC6A-FD6309E1E130.jpeg
9CC3FDF6-6F53-499A-A7D1-D8382039456D.jpeg
97B86BA3-8262-4CFB-B987-528F61B52490.jpeg
50FFCF25-1B6B-4EC9-BF05-2B9D4AD3CD4D.jpeg
5F50821C-BB10-4763-9EC8-C08D277C908E.jpeg
1D3A27C4-697B-4320-9DDA-184593C940CA.jpeg
77CF751C-A110-4559-A0B5-23F98C277DD2.jpeg
3C75B310-3CB7-4341-91F7-7809738204D6.jpeg
Fan va bra detta är.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Överlägset snyggast på länk! Hade varit kul att se den på ett enklare läder i en ljusare brun nyans dock.
Håller helt med. En låg klocka som skall ha länk alternativt ett smäckrare läder. Det mörkbruna från Molequin flyger pga detta. Men länken är som du skriver helt överlägsen. Och extremt bekväm i titan. Den sitter på just nu
 
  • Like
Reactions: Jpg

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Efter lite funderingar blev det nu en Aq4080 52L... Första finCitizen.. Blir intressant, frågan är bara om man skulle...
20210701163702.jpg
... gått på silver istället 🤔Nu blev det blått 😁
Bra val, det ska bli kul att höra dina intryck när den väl sitter på :) Jag funderade som dig... men valde tvärt om den ljusa tavlan.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Efter lite funderingar blev det nu en Aq4080 52L... Första finCitizen.. Blir intressant, frågan är bara om man skulle...
20210701163702.jpg
... gått på silver istället 🤔Nu blev det blått 😁
Grattis kul! Jag har ju även en titan 40mm. Båda bärs bekvämt och bra. På den här är det pinne/krage för att justera länken. För mig var det bäst att bara ta bort från klockan sex. (I mitt fall tre hellänkar)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Grattis kul! Jag har ju även en titan 40mm. Båda bärs bekvämt och bra. På den här är det pinne/krage för att justera länken. För mig var det bäst att bara ta bort från klockan sex. (I mitt fall tre hellänkar)
Det är egentligen det enda negativa jag såg med just denna modell. Gillar inte pins/collar... Hur är det förresten med halvlänkarna? Antar att dom inte är exakt halva för att få bättre justeringsmån? Och verkar det gå ett justera i tillräckligt små steg tycker du? Det är ju rätt viktigt när det inte finns microjustering och dessutom svårt att meka med länken. (Den frågan borde jag förstås ställt innan jag beställde... 😁)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det är egentligen det enda negativa jag såg med just denna modell. Gillar inte pins/collar... Hur är det förresten med halvlänkarna? Antar att dom inte är exakt halva för att få bättre justeringsmån? Och verkar det gå ett justera i tillräckligt små steg tycker du? Det är ju rätt viktigt när det inte finns microjustering och dessutom svårt att meka med länken. (Den frågan borde jag förstås ställt innan jag beställde... 😁)
Hej. Helt rätt. Med linjal mäter jag en halvlänk till 6mm och en hel 9mm. Borde räcka i kombo med hellänkar att få till som man vill ha det.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bra val, det ska bli kul att höra dina intryck när den väl sitter på :) Jag funderade som dig... men valde tvärt om den ljusa tavlan.
Ja det hänger ju lite på vad man har för övrigt. Tänkte också att den blå möjligen blir lite mer "sommar och sport" klocka vilket skulle passa bra. Men den där sunburst tavlan kanske slår ihjäl den tanken 😁
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja det hänger ju lite på vad man har för övrigt. Tänkte också att den blå möjligen blir lite mer "sommar och sport" klocka vilket skulle passa bra. Men den där sunburst tavlan kanske slår ihjäl den tanken 😁
På de bilder jag sett verkar den kunna uppfattas som mörk och neutral i indirekt ljus, medans sunbursten kommer fram i starkare ljus. Vi får vänta och höra vad som stämmer 👍🏿😎
 
Topp