• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tycker verkligen om klockan. Oklanderlig finish och snygg boett. Grym tidshållning (såklart) och bekväm. Men känner en viss skepticism av att den känns lite för mycket dress/finklocka för mig, då jag egentligen söker en schyst GADA. Den tickar förvisso alla boxar men.. Aja, Tiden får utvisa! :)
4112EDD0-0DDC-463C-9635-4E58F85F7946.jpeg
Då förstår jag ditt sug efter en modell liknande den @Blackpercy säljer. Väldigt allround och nedtonad med bara Citizen på tavlan 👌🏿
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker verkligen om klockan. Oklanderlig finish och snygg boett. Grym tidshållning (såklart) och bekväm. Men känner en viss skepticism av att den känns lite för mycket dress/finklocka för mig, då jag egentligen söker en schyst GADA. Den tickar förvisso alla boxar men.. Aja, Tiden får utvisa! :)
4112EDD0-0DDC-463C-9635-4E58F85F7946.jpeg
Äsch, min fru kör sin Omega som GADA och då tänker jag att jag kan göra likadant.

PXL_20211114_093308070-01.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Då har 4080 i blått anlänt. Som sagt min första Citizen Chronomaster och överlag är den ju som väntat suveränt fin! Den sedvanliga jämförelsen med SGBX utfaller nog ite "even steven" även för mig. Länken på GS lite "finare och gedignare" liksom något bättre finish på visarna. Dock vinner medborgaren överlägset på AR vilket på en sådan här klocka är en viktig punkt för mig och jag skulle säga att efter Sinn är detta bland det bättre i den vägen jag haft. Likaså är passningen mellan boett o länk lite tightare än på min GS. Trevade ju lite mellan silver och blå men skulle nog säga att jag utifrån övriga klockor i lådan valde rätt färg för mig. Klockan är oftast ganska mörkblå men spricker upp i ganska många kulörer när ljuset skiftar. Skickar på lite bilder för att visa på just färgskiftningen som är rätt trevlig.
En något lustig sak som jag noterat är att den silvriga modellen som Barba o 1965 har verkar ha ett annat montage av index mot tavlan? Där ser index ut att ungerfär som på washi modellerna ligga på en skiva och liksom "sväva" ovanför tavlan. Loggan gör ju definitivt det på bilderna i tråden. På den blåa är loggan istället "målad" och index ligger dikt an mot tavlan. Vore kul med en kommentar här från "silver sidan"....Det är ju onekligen en cool effekt som den blåa saknar. Totalintrycket är kanske att den blå blir snäppet "sportigare" medan den silvriga blir lite mer speciell med sina svartfyllda index och svävande index. Anyway....ursäkta massor av bilder men kan ju vara kul för den som eventuellt liksom jag funderade på färgval....
IMG_20211111_185002.jpg
IMG_20211112_082314.jpg
IMG_20211112_084314.jpg
IMG_20211112_113627.jpg
IMG_20211112_115345.jpg
IMG_20211112_115411.jpg
IMG_20211113_151958.jpg
IMG_20211114_115944.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@Bezelman kan det vara så att den mörka färgen på tavlan gör så att man inte ser skuggorna, om man tittar mot glasringen ser det ut att vara en glipa/skugga...
Riktigt snygg blå färg, och intressant att den har målad logga istället för applicerad.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
@Bezelman kan det vara så att den mörka färgen på tavlan gör så att man inte ser skuggorna, om man tittar mot glasringen ser det ut att vara en glipa/skugga...
Riktigt snygg blå färg, och intressant att den har målad logga istället för applicera
Efter att noga studerat tavlan med lupp kan jag med största säkerhet säga index ligger dikt an mot den blå ytan. Det kan ju möjligen vara samma typ av montage men att den mörka färgen lyser igenom den genomskinliga ytan. Men... jag tror inte det. Det ser ut som en vanlig urtavla brukar göra. Dock kan man se en svag skuggning under själva texten så helt klok blir jag inte på vad jag ser. Kul grej är att index är fyllda på samma sätt som på din men med ett ljust material.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
C99B5790-E542-4CED-9E96-FC1D9F06BEAF.jpeg

nog ser man att det är en skiva mellan logga/index och själva sunbursten
8B4FE93D-5D3D-4DAC-8B03-9E90BE4ACCD7.jpeg

Bara att gratulera @Bezelman till en trevlig ”blåklocka” 👌🏿😉
*jag skulle säga att även denna logga är tryckt. Färgen är tjock med en viss relief
Tack! Båda varianterna är ruggigt bra! Då är nog loggan gjord på samma sätt trots allt. Jag hade tidigare fått intrycket av att den var applicerad på den ljusa.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Då har 4080 i blått anlänt. Som sagt min första Citizen Chronomaster och överlag är den ju som väntat suveränt fin! Den sedvanliga jämförelsen med SGBX utfaller nog ite "even steven" även för mig. Länken på GS lite "finare och gedignare" liksom något bättre finish på visarna. Dock vinner medborgaren överlägset på AR vilket på en sådan här klocka är en viktig punkt för mig och jag skulle säga att efter Sinn är detta bland det bättre i den vägen jag haft. Likaså är passningen mellan boett o länk lite tightare än på min GS. Trevade ju lite mellan silver och blå men skulle nog säga att jag utifrån övriga klockor i lådan valde rätt färg för mig. Klockan är oftast ganska mörkblå men spricker upp i ganska många kulörer när ljuset skiftar. Skickar på lite bilder för att visa på just färgskiftningen som är rätt trevlig.
En något lustig sak som jag noterat är att den silvriga modellen som Barba o 1965 har verkar ha ett annat montage av index mot tavlan? Där ser index ut att ungerfär som på washi modellerna ligga på en skiva och liksom "sväva" ovanför tavlan. Loggan gör ju definitivt det på bilderna i tråden. På den blåa är loggan istället "målad" och index ligger dikt an mot tavlan. Vore kul med en kommentar här från "silver sidan"....Det är ju onekligen en cool effekt som den blåa saknar. Totalintrycket är kanske att den blå blir snäppet "sportigare" medan den silvriga blir lite mer speciell med sina svartfyllda index och svävande index. Anyway....ursäkta massor av bilder men kan ju vara kul för den som eventuellt liksom jag funderade på färgval....
IMG_20211111_185002.jpg
IMG_20211112_082314.jpg
IMG_20211112_084314.jpg
IMG_20211112_113627.jpg
IMG_20211112_115345.jpg
IMG_20211112_115411.jpg
IMG_20211113_151958.jpg
IMG_20211114_115944.jpg
Grattis! Jag håller med i dialogen efter ditt inlägg att din och våra silverbeiga torde vara helt lika förutom färgen. På min svarta med papperstavlan svävar index när ljuset gör tavlan mer grå. Annars svårare att se. Tyvärr bäckmörkt och har svårt att fota.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Grattis! Jag håller med i dialogen efter ditt inlägg att din och våra silverbeiga torde vara helt lika förutom färgen. På min svarta med papperstavlan svävar index när ljuset gör tavlan mer grå. Annars svårare att se. Tyvärr bäckmörkt och har svårt att fota.
Sannolikt är det nog som du säger. Ändå lustigt att det blir så stor skillnad så man inte säkert kan avgöra hur det är...fin klocka som tusen iaf! Får min sbxx att blekna lite. Inte på finish men på totalintryck. Jag gillar den extremt bra AR behandlingen. Det i kombination med de skarpskurna visarna blir effektfullt! Boetten är också väldigt trevlig!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Sannolikt är det nog som du säger. Ändå lustigt att det blir så stor skillnad så man inte säkert kan avgöra hur det är...fin klocka som tusen iaf! Får min sbxx att blekna lite. Inte på finish men på totalintryck. Jag gillar den extremt bra AR behandlingen. Det i kombination med de skarpskurna visarna blir effektfullt! Boetten är också väldigt trevlig!
Och evighetskalender samt eco drive
 

nept

Panerai
Då har 4080 i blått anlänt. Som sagt min första Citizen Chronomaster och överlag är den ju som väntat suveränt fin! Den sedvanliga jämförelsen med SGBX utfaller nog ite "even steven" även för mig. Länken på GS lite "finare och gedignare" liksom något bättre finish på visarna. Dock vinner medborgaren överlägset på AR vilket på en sådan här klocka är en viktig punkt för mig och jag skulle säga att efter Sinn är detta bland det bättre i den vägen jag haft. Likaså är passningen mellan boett o länk lite tightare än på min GS. Trevade ju lite mellan silver och blå men skulle nog säga att jag utifrån övriga klockor i lådan valde rätt färg för mig. Klockan är oftast ganska mörkblå men spricker upp i ganska många kulörer när ljuset skiftar. Skickar på lite bilder för att visa på just färgskiftningen som är rätt trevlig.
En något lustig sak som jag noterat är att den silvriga modellen som Barba o 1965 har verkar ha ett annat montage av index mot tavlan? Där ser index ut att ungerfär som på washi modellerna ligga på en skiva och liksom "sväva" ovanför tavlan. Loggan gör ju definitivt det på bilderna i tråden. På den blåa är loggan istället "målad" och index ligger dikt an mot tavlan. Vore kul med en kommentar här från "silver sidan"....Det är ju onekligen en cool effekt som den blåa saknar. Totalintrycket är kanske att den blå blir snäppet "sportigare" medan den silvriga blir lite mer speciell med sina svartfyllda index och svävande index. Anyway....ursäkta massor av bilder men kan ju vara kul för den som eventuellt liksom jag funderade på färgval....
IMG_20211111_185002.jpg
IMG_20211112_082314.jpg
IMG_20211112_084314.jpg
IMG_20211112_113627.jpg
IMG_20211112_115345.jpg
IMG_20211112_115411.jpg
IMG_20211113_151958.jpg
IMG_20211114_115944.jpg

Härlig! Nästa gång jag har för mycket pengar på kontot ska jag nog ha en sån där. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Härlig! Nästa gång jag har för mycket pengar på kontot ska jag nog ha en sån där. :)
Ja, efter att ha använt den ett par veckor måste jag nog säga att det är den mest prisvärda klocka jag haft. (Och det börjar bli några stycken) Den platsen hölls av Stowa och Monta i något slags delad ledning med GS i hälarna. Men med ett nypris på ca 18 momsad o klar från Japan kan jag faktiskt inte se vad som skulle kunna komma i närheten vad gäller "total upplevelse". Rekommenderas starkt om man gillar stilen.
 
Topp