• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Urtyp

Audemars
Den blåa du postade är ju GPS, där är det inte samma symol som på RC utan mer som en pil. Ska det på något vis symbolisera en satellit kanske?
Jag tänker att det representerar en satellitmottagare, dom har ju tre ben i mitten. 😃
 

Bilagor

  • IMG_20220208_221731.jpg
    IMG_20220208_221731.jpg
    33 KB · Visningar: 16
  • IMG_20220208_221705.jpg
    IMG_20220208_221705.jpg
    46.8 KB · Visningar: 7
  • IMG_20220208_221646.jpg
    IMG_20220208_221646.jpg
    26.6 KB · Visningar: 8

nissehult

Patek
2-Faktor
De där nya tavlorna är väldigt läckra. Enligt hemsidan så är boetterna behandlade med Duratech Platinum respektive Duratech Gold.

Har någon ägt eller sett en annan Citizen med Gold-varianten och kan berätta hur guldliknande färgen är?

Hur görs denna (jag antar) färgbehandling, är det en legering eller mer PVD? Finns det i svart?

nedladdning (1).jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De där nya tavlorna är väldigt läckra. Enligt hemsidan så är boetterna behandlade med Duratech Platinum respektive Duratech Gold.

Har någon ägt eller sett en annan Citizen med Gold-varianten och kan berätta hur guldliknande färgen är?

Hur görs denna (jag antar) färgbehandling, är det en legering eller mer PVD? Finns det i svart?

nedladdning (1).jpeg
Duratect är Citizens variant av DLC. Guldvarianterna är alltså äkta guld påfört med DLC teknik. Ska ha samma hållbarhet som deras vanliga Duratect och ser ut som guld. Frun har Duratect rose gold på sin lilla cX
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kör just nu owgm med denna och måste säga att den bara blir bättre o bättre! Vilken grymt bra klocka detta! Perfektion i minsta detalj och den bästa AR jag sett. (Slår tom Sinn) Detta i kombination med dom mycket vassa indexen som ger punktvisa blixtrande reflexer gör att klockan i lite dunkelt ljus påminner om en stjärnklar vinternatt. (Tyvärr ingen bra bild på just detta) Men en fundering... Den är ju Duratect behandlad (hårdhetsbehandlad) och trots det har den redan i minst normal omfattning fått märken på glasring och boett. Däremot inte en enda hairline på länken... Det är ju liiite konstigt kan jag tycka. Det står Duratect på själva klockan men jag börjar tro att det bara gäller länken.. Någon som vet? (Iofs har det ingen större betydelse jag har inget emot lite små repor ändå och kommer nog knappast att flippa denna)
IMG20220318075431.jpg
IMG20220317135933.jpg
IMG20220316072856.jpg
IMG20220315210108.jpg
IMG_20220314_211038.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lädret är ju en perfect match till tidigare ”asfalt-tavla” NC0200-90E. Känns förövrigt som GS och C Chronomaster kör samma maskiner i tavelproduktionen nu.

Jag tycker det påminner lite om Godzilla lädret. Jag gillart, frågan är hur det håller i längden med lack? Givetvis en ickefråga i sammanhanget då bara 90 personer blir referenser 😉
 

kottme

Cartier
Jag har inte aktivt deltagit i OWG-mars, men har i princip endast burit medborgaren.

Mina andra klockor känns klumpiga efter att ha fått smaka på det goda livet med titan :D att den är läcker som få och verkar omöjlig att repa gör ju inte saken sämre.


IMG20220323095134.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu när jag grävde fram bruksanvisningen för att ställa in sommartid så passade jag på att kolla hur visarna linjerar (håll in knappen i 5 sekunder). Jag trodde de skulle gå till 12 med en gång men minutvisaren skulle snurra ett helt varv för att flytta timvisaren en timme. Det tog ett tag att komma till 12:00 :D

PXL_20220327_161552884-01.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
1648541821770.png

Ja tack! :)


 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
1648541821770.png

Ja tack! :)


AQ6110 med det mörkbruna lädret till jeansblå tavla är riktigt snygg. Jag gillar dock designen av originalet bäst fortfarande, med raka visare…
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
1648541821770.png

Ja tack! :)




Fantastiskt bra. Papperstavlan är magisk.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ställde frågan till Sakura om de hade ngn ETA?
Svar från Kota;

"Thank you for your request.
The arrival date and quantity of this model to our stock are undecided.
We will know more closer to the release date."
 

kuma-kun

Audemars
Ställde frågan till Sakura om de hade ngn ETA?
Svar från Kota;

"Thank you for your request.
The arrival date and quantity of this model to our stock are undecided.
We will know more closer to the release date."

Ibland får man svar som man frågar :)

Ser ut som en google translate från artig japanska som säger, vi vet inte (vad du frågar om)
 

kuma-kun

Audemars
Sorry
Frågade om de hade ngn estimated time of arrival på de nya modellerna.
Haft kontakt med Kota tidigare och alltid fått svar inom några timmar, även denna gång.

Ha ha, där lurade du mig för jag trodde du menade något med ETA SA Manufacture Horologere Suisse..

Förkortningar används mer och mer har jag noterat och på min firma alldeles för mycket och även hemmagjorda så ibland blir det lätt obegripligt.
Kan ju betyda olika saker i olika brancher och länder vilket kan leda till lite missförstånd ibland.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ha ha, där lurade du mig för jag trodde du menade något med ETA SA Manufacture Horologere Suisse..

Förkortningar används mer och mer har jag noterat och på min firma alldeles för mycket och även hemmagjorda så ibland blir det lätt obegripligt.
Kan ju betyda olika saker i olika brancher och länder vilket kan leda till lite missförstånd ibland.
Haha jo såklart borde jag tänkt på det 😅
Skriven kommunikation mellan två personer motsvarar tydligen 6 % av ett möte i verkligheten.
Min dotter smsade mig för ett par år sedan;
- Vgd

okej tänkte jag.

- hallå??

jag väntar på att du ska återkomma?

- va?

du skrev ju var god dröj?

generationsklyftan är enorm 😀

Det betyder enligt min dotter vad gör du?
 
Senast ändrad:
Topp