• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

Just denna AQ4020-54Y har allt som triggar mina boxar.
Perpetual calender
5 spy
Ecodrive
Papperstavlan
37,5 mm i diameter
Kronskydd
Chronomasterloggan istället för ankan
Det enda jag är lite tveksam till är vikten. Jag har aldrig haft en titanklocka och är van vid stora tunga klockor. Vardagsklockan är en Magrette i 44 mm.
4EBE92F4-3DF9-4EE7-B1BB-A5FD911B70C0.jpeg

Men favoritklockan alla kategorier är Explorer 1 i 36 mm som jag haft flera utav. Nu har priset blivit helt orimligt för dessa så denna tror jag kan bli en bra kompis och en ny favorit.
Flippar inte så mycket nu för tiden och tanken är att jag ska ha denna och Magretten att byta med.

Ska snart börja plugga så jag måste väl avvakta ett tag för att se hur privatekonomin ser ut.

Har läst hela tråden från början till slut. 🙂

@nissehult Det kanske är dags att sälja? 😏
Vikten är ingen nackdel. Ja, det är skönt när en klocka känns. Men att ha en fjäderlätt klocka är också väldigt skönt - speciellt med länk. Enda nackdelen med vit tavla är att läsbarheten blir lite lägre. Men på sommaren sätter jag på orange gummi och klockan blir ett perfekt sällskap.

Inga säljtankar här inte..

12753.jpg

Vikten är ingen nackdel. Ja, det är skönt när en klocka känns. Men att ha en fjäderlätt klocka är också väldigt skönt - speciellt med länk. Enda nackdelen med vit tavla är att läsbarheten blir lite lägre. Men på sommaren sätter jag på orange gummi och klockan blir ett perfekt sällskap.

Inga säljtankar här inte..

12753.jpg
Du saknar aldrig lume?

Ah okej tack för svar:) är det framförallt sakura watches och seiyajapan som är sidorna man kan köpa ifrån nya?

Aha visste inte att den inte gjordes längre😅 Vet du nån annan chronomaster eller liknande som är mellan 34-36mm?:)

Om du är ute efter en nätt klocka med klassisk Citizen boett kan den här vara något, lite billigare, lite äldre, helt utan örnar och tjafs men plus i kanten
för mycket fånig text på boettlocket.

F8C2C69C-FECA-464C-8DF1-C2598A947296.jpeg

58A33B4A-F35D-4747-AC65-6E06DD2D31D0.jpeg

The Citizen hette dom i början men sedan gick dom över till Chronomaster, har inte tänkt på det men har dom helt skippat The Citizen benämningen nu?
Hoppas att jag ska få tummen ur under året och få i nytt batteri....

Om du är ute efter en nätt klocka med klassisk Citizen boett kan den här vara något, lite billigare, lite äldre, helt utan örnar och tjafs men plus i kanten

The Citizen hette dom i början men sedan gick dom över till Chronomaster, har inte tänkt på det men har dom helt skippat The Citizen benämningen nu?
Jag har snarare uppfattat det omvända, det vill säga att det är Chronomaster som slopas…

Tack för tipset! Den där är jätte fin, någon aning vart man kan få tag på en sån?😅

Jag har snarare uppfattat det omvända, det vill säga att det är Chronomaster som slopas…

Aha, missat det.
Lite dålig kläm på nya klockor, i början var det The Citizen och bara Citizen på tavlan men sen blev det örnar och Chronomaster om vart annat och ibland inget känns det som.
Verkar som Citizen inte kan bestämma sig.
Själv gillar jag The Citizen eftersom det är en lite nördig benämning och aldrig står på tavlan.

Aha, missat det.
Lite dålig kläm på nya klockor, i början var det The Citizen och bara Citizen på tavlan men sen blev det örnar och Chronomaster om vart annat och ibland inget känns det som.
Verkar som Citizen inte kan bestämma sig.
Själv gillar jag The Citizen eftersom det är en lite nördig benämning och aldrig står på tavlan.
Ja, dom är väldigt inkonsekventa i hur namnen används (och jag tycker som du det är roligast utan). Just nu på Citizen.jp är benämningen "The Citizen". Jag får intrycket av att de modeller som gjordes med Chronomaster på tavlan finns kvar men att alla nya får örnen istället. Exempelvis AQ4030-51L med första papperstavlorna har Chronomaster texten medans AQ4091-56E endast har örnen
1672663451930.png
1672663480780.png

Det är ju samma boett osv, förutom att kronan nu faktiskt har visst skydd av kronskydden ;)
Det var någon liten drive där både örn och text var på tavlan på några LE modeller, men dom kanske kom till insikt i att det blev förmycket?
1672663681996.png

Jodå, den är/var absolut premium utanför standardsortiment :)

Nja, säger jag, alltså både ja och nej.
Diamond flake var Citizens svar på Seikos tunna klocka, som var Gold Feather och hade då ett verk som var 2.95 mm tjockt.
!962 debuterade Diamond Flake och var då vårldens tunnaste verk med centrumsekund och hade en tjocklek på 2.75 mm.
En fin klocka, men ville man ha det bästa vid tiden från Citizen valde man en Chronometer som hade ett rejält verk med stor oro, stor fjäder och
helt byggd f;ör att ha bästa gångnogrannhet, ett verk som jag får känslan av att Citizen hade studerat Europeiska storheter som Zenith 135 och
andra när dom konsttuerade.
Eller något med Super i namnet som visar en bättre byggd och justerad klocka, Super Jet som hade automatiskt uppdrag eller Super Deluxe
som var den handragna.
Diamond Flake var en bättre Citizen men inte riktigt på toppen av Citizens sortiment.

Klockjägarens klocka har ju även datum och tjocka index vilket gör den lite högre än dom riktigt tunna tidiga, vattentät är inte så vanligt så
där blir det plus i kanten.

Fast nog tycker jag den passar här.

Senast ändrad:
Nja, säger jag, alltså både ja och nej.
Diamond flake var Citizens svar på Seikos tunna klocka, som var Gold Feather och hade då ett verk som var 2.95 mm tjockt.
!962 debuterade Diamond Flake och var då vårldens tunnaste verk med centrumsekund och hade en tjocklek på 2.75 mm.
En fin klocka, men ville man ha det bästa vid tiden från Citizen valde man en Chronometer som hade ett rejält verk med stor oro, stor fjäder och
helt byggd f;ör att ha bästa gångnogrannhet, ett verk som jag får känslan av att Citizen hade studerat Europeiska storheter som Zenith 135 och
andra när dom konsttuerade.
Eller något med Super i namnet som visar en bättre byggd och justerad klocka, Super Jet som hade automatiskt uppdrag eller Super Deluxe
som var den handragna.
Diamond Flake var en bättre Citizen men inte riktigt på toppen av Citizens sortiment.

Klockjägarens klocka har ju även datum och tjocka index vilket gör den lite högre än dom riktigt tunna tidiga, vattentät är inte så vanligt så
där blir det plus i kanten.

Fast nog tycker jag den passar här.
Tack! Som alltid lär jag mig något nytt!

Känns riktigt ovant med modellnamnet där märket brukar sitta. 😃

Lite udda är det allt men helt normalt för Citizen vid tiden och det finns fler exempel på olika modeller.

Här en Citizen Deluxe Parawater och Deluxe är verket medans Parawater indikerar deras första vattentäta boett som dom var otroligt stolta över.

B034A0B5-A06C-407F-9DD1-F69E375F9F50.jpeg

Har fler exempel men ska inte tråka ut er för det här är ju deluxe.

Lite udda är det allt men helt normalt för Citizen vid tiden och det finns fler exempel på olika modeller.

Här en Citizen Deluxe Parawater och Deluxe är verket medans Parawater indikerar deras första vattentäta boett som dom var otroligt stolta över.

B034A0B5-A06C-407F-9DD1-F69E375F9F50.jpeg

Har fler exempel men ska inte tråka ut er för det här är ju deluxe.
Ju mer jag tänker på det, desto mer gillar jag det. Klart som tusan modellnamnet ska ha spotlighten och stå överst! 👍

Tänkte använda en The Citizen idag men kom på bättre tankar och det blev en Chronometer från 65.

05C23B7B-7A38-46D0-A3CC-09372167ED84.jpeg

@Klockjägaren det är nog en sån här du behöver om du ska ha premium äldre Citizen.

C31BEB84-5731-49AD-A8A1-2FB20E1AAB4D.jpeg

Det var nog med den här modellen som örnen debuterade och visade nog att det var en kronometer certifierad klocka precis som lejonet på dom tidiga kronometer certifierade klockorna från Seiko.
Senare på 60-talet gjorde Citizen som Seiko och bara förfinade befintliga verk i sina bästa klockor.

70ADC038-7BBD-42A3-9735-39992E0691FC.jpeg

Senast ändrad:
Dagens medborgare.
Dom här The Citizen Automatic verkar ha sålt rätt dåligt när dom var i produktion.
Folk som funderar på att köpa en lite dyrare mekanisk klocka kände nog inte att Citizen är det första valet.
Trevlig boett, tavla och visare men verket är inte så speciellt.

D44A2C80-E9A5-4A22-B654-55BC2B679036.jpeg

2F8D0F06-EFC6-4D01-978C-682DD2E52FAB.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp