• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
BC15CBD3-9316-4EA2-965F-91FBE774A02A.jpeg

Den bärs idag, dock är bilden tio dagar gammal 😉. Den gör sig ganska bra på läder också, i detta fall Hirsch London i 19/14mm. Väldigt bekvämt med 14 vid låset 😎
 

kubiken

Omega
2-Faktor
Har börjat få ett oemotståndligt begär efter en Chronomaster... Har tittat runt ganska länge och börjar väl få en någorlunda bild av vad jag vill ha. Den som ligger närmast till hands är nog AQ4020, hittade någon limited edition med röd tavla, men ca 33000kr kändes något lite i överkant för något man aldrig ens sett i verkligheten... Då kommer man ju in på svart eller vit tavla, men de hittar jag bara i Japan och då är man ju där och tassar ändå med momsen... Så nu funderar man på någon modell utan kronskydden, men det kändes (på bild) som att det var den som tickade (<- pun intended) alla boxar. Är det någon referens man förbiser här?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har börjat få ett oemotståndligt begär efter en Chronomaster... Har tittat runt ganska länge och börjar väl få en någorlunda bild av vad jag vill ha. Den som ligger närmast till hands är nog AQ4020, hittade någon limited edition med röd tavla, men ca 33000kr kändes något lite i överkant för något man aldrig ens sett i verkligheten... Då kommer man ju in på svart eller vit tavla, men de hittar jag bara i Japan och då är man ju där och tassar ändå med momsen... Så nu funderar man på någon modell utan kronskydden, men det kändes (på bild) som att det var den som tickade (<- pun intended) alla boxar. Är det någon referens man förbiser här?
Jag förstår inte riktigt din fråga? Dels gällande förbisedd referens, och dels att dom bara finns i Japan. I princip alla The Citizen är JDM och säljs alltså bara i Japan. Mitt första råd gällande referens eller alternativ du gillar är att besöka Citizen.jp och kolla modeller :)
 

kubiken

Omega
2-Faktor
Ja, kände nu när jag läste mitt inlägg igen att det kanske blev lite rörigt... Men det var en bra sida jag fick länk till, den har jag lyckats missa trots idogt googlande :) .
Det jag tänkte med bara i Japan, var att det verkar finnas en återförsäljare i Frankrike, men de verkade inte ha så många modeller hemma.
Sen kikar jag lite på begagnat också givetvis, men det finns ju inga mängder där heller direkt. Det jag tänkte med referens var om det finns någon liknande AQ4020, dvs: ca 37mm, kronskydd, titan, chronomaster eller örnen på tavlan, på länk.
Men nu ska jag in och grotta på hemsidan jag fick där, verkade vara riktigt bra överblick på modellerna, så nu känns det som en tidsfråga.
 

Petrik

Panerai
En fråga till tråden,gällande modellen aq4030-51a(vit) och aq 4030-51l( blå) så får jag fram att den vita är 38,4 mm och den blåa och den svarta är 40 mm
antar attestera har samma storlek men vilken stämmer?
 

kottme

Cartier
Jag köpte från C24 av den franska återförsäljaren. Ja den är ny, är den första klockan man köper helt osedd 😬…
Det är den ”lilla” modellen på 37mm eller vad den är, men är ju en riktigt skön klocka.
B06D4117-7946-4DA0-935F-4FDC34356BD8.jpeg
B1882619-B435-4F9C-8158-A6D45DB3E1D2.jpeg

Ruskigt snygg med röd tavla också! har själv en AQ4020-54Y(vit Washipappers-tavla) sedan ett tag tillbaka, och sedan den landade har resterande klockor mest fått nöta klocklådan.

Perfekta mått, otroligt bra finish, deras "supertitan" som faktiskt är super(inte en repa sedan jag fick den, och då har den varit med mig överallt) som samtidigt är väldigt lätt och behaglig att använda dagligen har gjort mig till ett stort Citizenfan, och jag hoppas att du kommer känna samma om ett år också!

Slänger upp en gammal bild på skönheten, för var ett bra tag sedan jag postade här och det är alltid roligt med lite bilder! IMG20220124132621.jpg
 

kubiken

Omega
2-Faktor
Ruskigt snygg med röd tavla också! har själv en AQ4020-54Y(vit Washipappers-tavla) sedan ett tag tillbaka, och sedan den landade har resterande klockor mest fått nöta klocklådan.

Perfekta mått, otroligt bra finish, deras "supertitan" som faktiskt är super(inte en repa sedan jag fick den, och då har den varit med mig överallt) som samtidigt är väldigt lätt och behaglig att använda dagligen har gjort mig till ett stort Citizenfan, och jag hoppas att du kommer känna samma om ett år också!

Slänger upp en gammal bild på skönheten, för var ett bra tag sedan jag postade här och det är alltid roligt med lite bilder! IMG20220124132621.jpg
Ja, den papperstavlan ser ju magisk ut, enda anledningen till att det blev den här var att jag var ute efter lite färg nu :) .
Änsålänge känns den ju helrätt. Det enda jag ska testa är att byta ut en halvlänk emot en hel, då jag nog fick den lite tight i början, länken kan upplevas lite vass emellanåt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De flytande indexen ser ju fantastiska ut.
8E5C2502-5018-488E-820D-2D29CAC5427A.jpeg

Nu är det bara ett halvt dygn kvar, så får man se om man lyckades ställa månaderna rätt..
Jag instämmer i det du sa tidigare om att länken ibland kan kännas lite skarp i kanterna. Väldigt udda, då det gäller andra The Citizen modeller som har mjuka fasningar överallt
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Jag behöver hjälp av experterna i denna tråd!

Jag har som andra ovan också snöat in på dessa Chronomasters, framför allt de med papperstavlor. Däremot verkar exakt den kombinationen jag vill ha inte finnas men tänkte att det kan vara värt att fråga ändå? Jag skulle vilja ha vit papperstavla med "flygande" index/logga, örnen och en diameter på 38<40, finns det någon sådan måntro? Den som tickar flest boxar är väl AQ4020 men den saknar örnen och hade helst fått vara 1 mm större i diameter. AQ4091 är (kanske?) lite stor med sina 40mm. Har även sneglat på den limiterade AQ4100-14L med blå tavla, men hade nog helst haft en vit... Har jag missat någon?

Sedan har det pratats om någon fransk ÅF på Chrono24? Har de någon hemsida? Alla klockor jag hittat finns i Japan.

Edit: Kan även ta emot övertalning varför jag inte behöver en papperstavla... Det skulle lösa (några av) mina problem :)
 
Senast ändrad:

kubiken

Omega
2-Faktor
Jag behöver hjälp av experterna i denna tråd!

Jag har som andra ovan också snöat in på dessa Chronomasters, framför allt de med papperstavlor. Däremot verkar exakt den kombinationen jag vill ha inte finnas men tänkte att det kan vara värt att fråga ändå? Jag skulle vilja ha vit papperstavla med "flygande" index/logga, örnen och en diameter på 38<40, finns det någon sådan måntro? Den som tickar flest boxar är väl AQ4020 men den saknar örnen och hade helst fått vara 1 mm större i diameter. AQ4091 är (kanske?) lite stor med sina 40mm. Har även sneglat på den limiterade AQ4100-14L med blå tavla, men hade nog helst haft en vit... Har jag missat någon?

Sedan har det pratats om någon fransk ÅF på Chrono24? Har de någon hemsida? Alla klockor jag hittat finns i Japan.

Edit: Kan även ta emot övertalning varför jag inte behöver en papperstavla... Det skulle lösa (några av) mina problem :)
https://www.bijouterie-clouzeau.fr/fr/marques/citizen/the-citizen

Härifrån köpte jag, leverans till dörren dagen efter beställning. Eller jag beställde sent måndag kväll och betalade, stod att det var skickat tisdag förmiddag och var utkört på onsdagen. De var även snabba på att svara.
De har väl dock inget ultrautbud av dem.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag behöver hjälp av experterna i denna tråd!

Jag har som andra ovan också snöat in på dessa Chronomasters, framför allt de med papperstavlor. Däremot verkar exakt den kombinationen jag vill ha inte finnas men tänkte att det kan vara värt att fråga ändå? Jag skulle vilja ha vit papperstavla med "flygande" index/logga, örnen och en diameter på 38<40, finns det någon sådan måntro? Den som tickar flest boxar är väl AQ4020 men den saknar örnen och hade helst fått vara 1 mm större i diameter. AQ4091 är (kanske?) lite stor med sina 40mm. Har även sneglat på den limiterade AQ4100-14L med blå tavla, men hade nog helst haft en vit... Har jag missat någon?

Sedan har det pratats om någon fransk ÅF på Chrono24? Har de någon hemsida? Alla klockor jag hittat finns i Japan.

Edit: Kan även ta emot övertalning varför jag inte behöver en papperstavla... Det skulle lösa (några av) mina problem :)
Bästa rådet för att hitta modeller som finns tillgängliga idag är att besöka citizen.jp och använda google translate. Det är min uppfattning att Citizen har ersatt Chronomaster texten med en örn på samtliga nya modeller (som tidigare hade Chronomaster text). Den ”flygande” visionen kommer av att alla eco drive har index på en genomskinlig skiva ovanpå urtavlan. Alltså inget unikt just för de med papperstavla
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Bästa rådet för att hitta modeller som finns tillgängliga idag är att besöka citizen.jp och använda google translate. Det är min uppfattning att Citizen har ersatt Chronomaster texten med en örn på samtliga nya modeller (som tidigare hade Chronomaster text). Den ”flygande” visionen kommer av att alla eco drive har index på en genomskinlig skiva ovanpå urtavlan. Alltså inget unikt just för de med papperstavla
Har varit och kikat där faktiskt, tänkte mer om det fanns någon utgången modell.
Intressant, har inte fått intrycket att de utan papperstavla har den "featuren", får undersöka vidare. Tycker tex AQ4100-57A är riktigt fin! Måste bara landa i om jag leva utan papperstavlan...
 
Topp