• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

kuma-kun

Audemars
Lyfter den här tråden med dagens klocka.

Chronometer från 1971 i K18.

49533585192_aa5128bf82_c.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
99F62AB3-3EAD-4911-B519-E4715EC0E18E.jpeg

Då har Ur&Penn gjort en insats. Batteribyte och trycktest gjordes medans jag browsade montrarna i bitiken på Drottninggatan/Stockholm (typ 15minuter). Nu vågade urmakaren bara trycka den till 5atm eftersom han inte hade några delar hemma om något skulle gå snett. Om jag velat ha nya packningar skickas den till deras huvudkontor/verkstad i Upplandsväsby där dom har en urmakare som är certifierad av Citizen och ska klara det mesta.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Visst, men varför ens riskera att klocknoobsen repar upp boettlocket? Personen visste uppenbarligen inte ens vad en Chronomaster innan han öppnade den, förtroendeingivande.

Jag har fått en rätt dyr kvartsklocka med enklare "boettlocksöppningsfästen" än vad Chronomastern har, repad hos en välrenomerad urmakare. Inte kul.

Visst man kan använda en friktionsboll, men de är lätta att fucka till det med också, repmässigt.
Gällande batteribyte på en chronomaster hos ur&Penn.

Lämnade in min idag, sa till den bakom disken att är den orolig så kan man skicka in den till deras stora verkstad i Stockholm. Personen sa att det ska nog vara lugnt, öppnade locket - satte tillbaka locket och sa "den här får nog åka in istället" "det är massor med skruvar och grejer".

Så man kan nog lugnt lämna in den, osäker personal skickar vidare klockan. Nu bad jag dessutom personen att skriva att dom kan byta packning när dom ändå håller på.

Japp, helt rätt löst av dom.
 

kuma-kun

Audemars
Fin klocka! Hur är suget och prisläget på en sådan modell på samlarmarknaden? Bara ädelmetallen i det, 75% guld, borde pressa upp priset?

Klockor I guld är ju alltid mer eftertraktade än motsvarande i stål eller guld på stål, finns säker undantag på det med.
Normalt är väl en sisådär 3 ggr mer än motsvarande i mindre ädel metal men det skiljer ju en hel del beroende på modell.
Just den här är ju väldigt ovanlig så det finns inte massor med tidigare försäljningar att googla.
Så vill man köpa eller sälja så får man välja ett pris man är bekväm med.
Min gissning är att en sån här modell skulle prissättas motsvarande 20 kkr + - 10k beroende på skick i en vintagesffär i Japan.
 

idagtisdag

Cartier
Klockor I guld är ju alltid mer eftertraktade än motsvarande i stål eller guld på stål, finns säker undantag på det med.
Normalt är väl en sisådär 3 ggr mer än motsvarande i mindre ädel metal men det skiljer ju en hel del beroende på modell.
Just den här är ju väldigt ovanlig så det finns inte massor med tidigare försäljningar att googla.
Så vill man köpa eller sälja så får man välja ett pris man är bekväm med.
Min gissning är att en sån här modell skulle prissättas motsvarande 20 kkr + - 10k beroende på skick i en vintagesffär i Japan.
Minst 20 000 kr skulle jag gissa. Antag guldinnehåll rent guld är 40 g. Med dagens guldpris gör det klockans guld värt 20 000 kr. Tyvärr är det ju en hel del klockor som gått till smältverken genom åren.
 

wotan

Rolex
Visst, men varför ens riskera att klocknoobsen repar upp boettlocket? Personen visste uppenbarligen inte ens vad en Chronomaster innan han öppnade den, förtroendeingivande.

Jag har fått en rätt dyr kvartsklocka med enklare "boettlocksöppningsfästen" än vad Chronomastern har, repad hos en välrenomerad urmakare. Inte kul.

Visst man kan använda en friktionsboll, men de är lätta att fucka till det med också, repmässigt.
Jag var inte ett dugg orolig, det var rätt typ av boettöppnare, dessutom är klockan i titan = tål en del skit.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fast just titan gör den väl mer repbenägen än stål vad jag förstår?
Jag misstänker att du tänker på "vanlig" obehandlad titan? Det är vanligt att titan nämns som att det är lättare att repa än stål, men det är oftast (inte alltid) en sanning med modifikation. Titian har en förmåga att oxidera på ytan (av syre) trots att den inte är som andra oädla metaller som reagerar på syra (typ koppar). Beroende på hur titanen är behandlad kan den alltså bilda ett skyddande oxidskikt på ytan, och det är detta skikt som brukar se lite mörkare ut och som när det repas får ljusa repor som syns. Har man en boett som fått en massa ljusa repor kan man prova att borsta den med scotch-brite så brukar oxiden försvinna och den ser som ny ut igen. När det gäller Citizens Chronomaster är ytan behandlad med deras "Duratect" vilket är deras version av DLC (diamond like carbon). Detta gäller i princip alla Chronomaster i titan och de flesta i stål. Sedan finns det precis som stål olika typer av titan. Citizen framställer ju sitt egna titan och det är inte helt enkelt att hitta information om just vilket titan dom använder, men det är helt klart inte något "standard ifrån hyllan" då dom oftast är ljusare i nyansen än vad titan brukar vara och går att polera till spegelglans
Jag granskade ytan på min Casio GMW-B5000TB i titan i mikroskop och tyckte ytan såg ut att vara belagd med diamantmjöl :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Här är en länk med lite "titan snack". Även om den inte är speciellt djupgående är den i alla fall klockrelaterad :)
https://www.ablogtowatch.com/watch-case-materials-explained-titanium/
den avslutas med "This article was written to generally inform people about titanium as a watch case material and has been obviously simplified. A larger discussion of titanium would expand on each of these topics and include many more. Though as watch lovers you hopefully have a new perspective on the popular metal. In conclusion, if you buy a titanium watch, especially one with a good coating, you will be happy with your decision."
 

idagtisdag

Cartier
Här är en länk med lite "titan snack". Även om den inte är speciellt djupgående är den i alla fall klockrelaterad :)
https://www.ablogtowatch.com/watch-case-materials-explained-titanium/
den avslutas med "This article was written to generally inform people about titanium as a watch case material and has been obviously simplified. A larger discussion of titanium would expand on each of these topics and include many more. Though as watch lovers you hopefully have a new perspective on the popular metal. In conclusion, if you buy a titanium watch, especially one with a good coating, you will be happy with your decision."

Problemet med ytbehandling är väl om det blir slitet, så blir det lätt fult; och blir en ytbehandling ful är det svårt att åtgärda, det som återstår är väl att slipa bort all ytbehandling vilket kan vara lurigt på ett metallarmband. Jag tror Citizens strategi är att byta ut mot nytt istället för att renovera ytbehandlade delar, någon som vet?

Jag skulle vilja säga att ytbehandling kan göra att klockan ser fin ut längre, men när man väl gått igenom ytbehandlingen så blir klockan mycket fulare än om den aldrig haft ytbehandling, givet identiskt slitage på två olika klockor.


Se exempelvis här från 6 minuter

 

idagtisdag

Cartier
Jag var inte ett dugg orolig, det var rätt typ av boettöppnare, dessutom är klockan i titan = tål en del skit.
Exakt rätt boettöppnare för Chronomaster? Det innebär alltså ett av Citizen framtaget specialverktyg med 5 greppare i rätt storlek som tar tag i samtliga fästpunkter i boettlocket?

Jag antar att de rolexinspirerade delen är mest för utseende på Chronomaster?

De hade alltså inte ett ställbart verktyg som de kunde skruva in och greppa tag i 2 eller 3 fästpunkter?

picture.JPG


Här har du rätt öppnare för ex IWC och Rolex
536e348d945db3c2fdbb4ca7c3e76a0b


vintage-rolex-caseback-remover-screwed-tool-watch-case-opener-remove-%C3%B8295mm.jpg
 

wotan

Rolex
Exakt rätt boettöppnare för Chronomaster? Det innebär alltså ett av Citizen framtaget specialverktyg med 5 greppare i rätt storlek som tar tag i samtliga fästpunkter i boettlocket?

Jag antar att de rolexinspirerade delen är mest för utseende på Chronomaster?

De hade alltså inte ett ställbart verktyg som de kunde skruva in och greppa tag i 2 eller 3 fästpunkter?

picture.JPG


Här har du rätt öppnare för ex IWC och Rolex
536e348d945db3c2fdbb4ca7c3e76a0b


vintage-rolex-caseback-remover-screwed-tool-watch-case-opener-remove-%C3%B8295mm.jpg
Det var en greppare för fler än 3 punkter.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Problemet med ytbehandling är väl om det blir slitet, så blir det lätt fult; och blir en ytbehandling ful är det svårt att åtgärda, det som återstår är väl att slipa bort all ytbehandling vilket kan vara lurigt på ett metallarmband. Jag tror Citizens strategi är att byta ut mot nytt istället för att renovera ytbehandlade delar, någon som vet?

Jag skulle vilja säga att ytbehandling kan göra att klockan ser fin ut längre, men när man väl gått igenom ytbehandlingen så blir klockan mycket fulare än om den aldrig haft ytbehandling, givet identiskt slitage på två olika klockor.


Se exempelvis här från 6 minuter
Det var en video full av spekulationer och gissningar som "I guess, I´m not sure, I think" och även en del felaktigheter. MEN, den visade en länk där ytbehandlingen var rejält bortsliten, och antagligen ytterligare ner i titanet. Personligen bär jag inte mina klockor som en amerikansk tonåring/ungdom så jag skulle inte vara speciellt oroad. Har du själv någon Duratect behandlad klocka som är i liknande skick som i videon? Eftersom han i videon säger att han bestämt tänker skicka sin klocka till Japan, och videon är ifrån 2013, så vore det mer informativt att veta om så skett. Och vad som faktiskt gjordes i Japan.

Exakt rätt boettöppnare för Chronomaster? Det innebär alltså ett av Citizen framtaget specialverktyg med 5 greppare i rätt storlek som tar tag i samtliga fästpunkter i boettlocket?

Jag antar att de rolexinspirerade delen är mest för utseende på Chronomaster?

De hade alltså inte ett ställbart verktyg som de kunde skruva in och greppa tag i 2 eller 3 fästpunkter?

picture.JPG


Här har du rätt öppnare för ex IWC och Rolex
536e348d945db3c2fdbb4ca7c3e76a0b


vintage-rolex-caseback-remover-screwed-tool-watch-case-opener-remove-%C3%B8295mm.jpg
Att använda en passande boettöppnare är inte så komplicerat som du vill ge sken utav. Jag har precis bytt batteri UTAN repor på baklocket så jag tycker denna diskussion kan få självdö nu.

s-l1600.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inte säker på vad det innebär men du får det att låta lite som att amerikanska kids har armband av sandpapper och simmar i grus
Det var snarare en reflektion över att ”Fernando” i videon låter ganska ung samtidigt som hans länk var rejält sliten. Jag har inte ens obehandlade länkar i det skicket, så något skiljer sig mellan hur vi bär klocka :)
*edit: Jag försökte hitta lite info om Fernando utan framgång, men jag hittade en bild på hans klocklåda ifrån samma tid som videon gjordes...
maxresdefault.jpg
 
Senast ändrad:

nept

Panerai
Det var snarare en reflektion över att ”Fernando” i videon låter ganska ung samtidigt som hans länk var rejält sliten. Jag har inte ens obehandlade länkar i det skicket, så något skiljer sig mellan hur vi bär klocka :)
För övrigt är väl "base titanium" deras sämsta titan, och jag har för mig att jag läst nånstans på WUS att de inte är ytbehandlade på armbandet vilket skulle förklara slitaget tänker jag.. men det är inget ni ska ta som en sanning, för det kan vara helt fel.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För övrigt är väl "base titanium" deras sämsta titan, och jag har för mig att jag läst nånstans på WUS att de inte är ytbehandlade på armbandet vilket skulle förklara slitaget tänker jag.. men det är inget ni ska ta som en sanning, för det kan vara helt fel.
Jag var i kontakt med Citizen i just det ärendet. Den AB9000 som är i stål som jag hade saknade "Duratect" texten på baklocket trots att den uppges vara hårdhetsbehandlad. Tydligen har vissa text och andra inte? Svaret jag fick var att när det står "base st steel" eller "base titanium" så är det ytbehandlat oavsett om Duratect texten finns med. Står det bara titanium eller stainless steel saknas ytbehandling. Jag har båda varianterna av märkning. Jag tror absolut även länken är behandlad då boetten är det. Kan det vara @Lordkare som har min gamla CTQ57-0952 i sin ägo nu? Den bar jag som vardagsklocka under ett halvår, och jag vill minnas att den var i absolut nyskick innan den vandrade vidare till @Borone. Sen ska man inte inbilla sig att Duratect betyder o-repbar och att det står emot vad som helst, för det gör det naturligtvis inte.
 

nept

Panerai
Jag var i kontakt med Citizen i just det ärendet. Den AB9000 som är i stål som jag hade saknade "Duratect" texten på baklocket trots att den uppges vara hårdhetsbehandlad. Tydligen har vissa text och andra inte? Svaret jag fick var att när det står "base st steel" eller "base titanium" så är det ytbehandlat oavsett om Duratect texten finns med. Står det bara titanium eller stainless steel saknas ytbehandling. Jag har båda varianterna av märkning. Jag tror absolut även länken är behandlad då boetten är det. Kan det vara @Lordkare som har min gamla CTQ57-0952 i sin ägo nu? Den bar jag som vardagsklocka under ett halvår, och jag vill minnas att den var i absolut nyskick innan den vandrade vidare till @Borone. Sen ska man inte inbilla sig att Duratect betyder o-repbar och att det står emot vad som helst, för det gör det naturligtvis inte.
Må så vara. Minns bara att jag läste om nån chronomaster som hade beläggning på boetten men inte armbandet, men det vore förstås rimligare att ha det på båda.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Här kommer några exempel: märkning = INGEN hårdhetsbehandling
IMG_3903.jpg

Visst får man hairlines/repor i stålet på länken. Just denna är alltså 19 år gammal.
IMG_3904.jpg

Även denna UTAN hårdhetsbehandling och i stål
IMG_3905.jpg

Den är buren väldigt sparsamt men har ändå några små hairlines som syns under lupp
IMG_3906.jpg

Här ÄR det däremot ytbehandling enligt märkning
IMG_3908.jpg
IMG_3909.jpg

Även denna länk/lås drar med åren på sig lite repor i ytan som syns under lupp. Denna är bara 16 år gammal ;)
IMG_3907.jpg

Summa sumarum är ändå att hårdhetsbehandlingen håller klockan i hyfsat skick väldigt länge, resten är upp till bäraren.
 

idagtisdag

Cartier
Det var en video full av spekulationer och gissningar som "I guess, I´m not sure, I think" och även en del felaktigheter. MEN, den visade en länk där ytbehandlingen var rejält bortsliten, och antagligen ytterligare ner i titanet. Personligen bär jag inte mina klockor som en amerikansk tonåring/ungdom så jag skulle inte vara speciellt oroad. Har du själv någon Duratect behandlad klocka som är i liknande skick som i videon? Eftersom han i videon säger att han bestämt tänker skicka sin klocka till Japan, och videon är ifrån 2013, så vore det mer informativt att veta om så skett. Och vad som faktiskt gjordes i Japan.


Att använda en passande boettöppnare är inte så komplicerat som du vill ge sken utav. Jag har precis bytt batteri UTAN repor på baklocket så jag tycker denna diskussion kan få självdö nu.

s-l1600.jpg
Ganska intressant att du skjuter ner videon på egna lösa spekulationer, och i slutet av ditt inlägg drar en slutsats baserad på en enda händelse.

Faktum kvarstår, ytbehandling får en klocka att se "ny" ut längre, javisst, men när ytbehandlingen slitits igenom blir klockan fulare och mycket svårare ätt renovera än om klockan saknat ytbehandling. Man kan få en väl använd Rolex som är 40 år att se riktigt fin ut. Gäller samma för en Citizen med ytbehandling?

Vad gäller klockan i videon så tror jag att han har sålt den, har för mig att jag läst det någonstans.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Ganska intressant att du skjuter ner videon på egna lösa spekulationer, och i slutet av ditt inlägg drar en slutsats baserad på en enda händelse.

Faktum kvarstår, ytbehandling får en klocka att se "ny" ut längre, javisst, men när ytbehandlingen slitits igenom blir klockan fulare och mycket svårare ätt renovera än om klockan saknat ytbehandling. Man kan få en väl använd Rolex som är 40 år att se riktigt fin ut. Gäller samma för en Citizen med ytbehandling?

Vad gäller klockan i videon så tror jag att han har sålt den, har för mig att jag läst det någonstans.

Jag har haft en The Citizen som någon lyckats med att repa rejält och att polera bort det var inte det lättaste och jag är utbildad i skärande bearbetning och
renorverat en hel del boetter i mina yngre dar.
Var tvungen att lämna bort det och han som gjorde det sa att han aldrig skulle göra om det.
Extremt hårt skal som måste slipas ned.
För dom flesta tror jag klockorna ser fina ut i väldigt många år men vissa som min kära far kan säkert få dom att se ut som skit eftersom hans klockor
ser ut som om dom suttit i ändan på ett snöre efter en bil ett hundratal km.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ganska intressant att du skjuter ner videon på egna lösa spekulationer, och i slutet av ditt inlägg drar en slutsats baserad på en enda händelse.

Faktum kvarstår, ytbehandling får en klocka att se "ny" ut längre, javisst, men när ytbehandlingen slitits igenom blir klockan fulare och mycket svårare ätt renovera än om klockan saknat ytbehandling. Man kan få en väl använd Rolex som är 40 år att se riktigt fin ut. Gäller samma för en Citizen med ytbehandling?
Vad gäller klockan i videon så tror jag att han har sålt den, har för mig att jag läst det någonstans.

Du är rolig du. Som en sån där kille som har svart bälte i karate efter att ha läst en bok...
 

idagtisdag

Cartier
Angående debatten om man bör skicka tillbaka sin Chronomaster till Japan eller inte på de service som ingår i 10 års garantin, och oftast utförs när du behöver få nytt batteri; eller om du misstänker att batteriet snart tar slut. Vanligtvis vid 5 år och sedan vid 9,5 år. Jag hävdar att det är en god idé pga att:

* Citizen servicecenter i Japan har bäst kompetens, de kan klockorna bäst, och har verktyg specialanpassade och personal intränade för tex ta bort visare och öppna boetten
* De har utrustning för analys och kalibrering av urverket
* Packningsservice ingår
* Det är gratis förutom frakt till och från Sverige samt eventuella hanteringskostnader för din japanska mellanhand
* Efter att ha tagit del av servicehistoriken av en klocka, så kan det till och med vara så att de byter glaset / kristallen, detta är dock inte gratis, men smidigt att få gjort om det behövs, de lär ju ha delarna i lager.
 
Topp