• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har varit och kikat där faktiskt, tänkte mer om det fanns någon utgången modell.
Intressant, har inte fått intrycket att de utan papperstavla har den "featuren", får undersöka vidare. Tycker tex AQ4100-57A är riktigt fin! Måste bara landa i om jag leva utan papperstavlan...
Den första som kom med papperstavla är 4020, det finns alltså ingen äldre modell. Det gjordes en limiterad 4021 med örn och sekundvidsare i guld. 4091 är väl det närmsta du kommer då du säger 38-40mm och vit papperstavla
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har varit och kikat där faktiskt, tänkte mer om det fanns någon utgången modell.
Intressant, har inte fått intrycket att de utan papperstavla har den "featuren", får undersöka vidare. Tycker tex AQ4100-57A är riktigt fin! Måste bara landa i om jag leva utan papperstavlan...
Du får läsa bakåt i tråden så hittar du exempel
 

Pastorius

Omega
Mitt senaste tillskott. Citizen the Citizen AQ4091 56L.
Jag var på god väg att inhandla en Grand Seiko, men
det får väl bli en annan gång. Tid finns nog till det.
Denna är verkligen vacker och behöver inte mycket
tillsyn då solcell och perpetuell kalender sköter det
mesta till år 2100.
Tack till Magnussons ur vid kortning av länk.


/P
 

Bilagor

  • IMG_0031.jpeg
    IMG_0031.jpeg
    25.2 KB · Visningar: 41
  • IMG_0030.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    20.6 KB · Visningar: 40
  • IMG_0029.jpeg
    IMG_0029.jpeg
    24.9 KB · Visningar: 40

Henriklj

Omega
2-Faktor
Mitt senaste tillskott. Citizen the Citizen AQ4091 56L.
Jag var på god väg att inhandla en Grand Seiko, men
det får väl bli en annan gång. Tid finns nog till det.
Denna är verkligen vacker och behöver inte mycket
tillsyn då solcell och perpetuell kalender sköter det
mesta till år 2100.
Tack till Magnussons ur vid kortning av länk.


/P
Stiligt! Importerade du eller köpte begagnat?
Hur bärs den? Som sina 40mm eller större/mindre?

Du får allt bjuda på lite bättre bilder också ;)
 

Pastorius

Omega
Stiligt! Importerade du eller köpte begagnat?
Hur bärs den? Som sina 40mm eller större/mindre?

Du får allt bjuda på lite bättre bilder också ;)

Tack, ja bilderna är lånade. Tar ett par snabba ur boxen.
Får bli fler senare 😀👍 Plasten kvar, oj då. Mycket
plast att pilla bort.
Jag har en Citizen sedan tidigare, men den här bärs mindre
trots att båda är 40 mm. Den här känns mer som min Seiko
Alpinist 1959 Som mäter 38 mm.
Köpt från Japan via Chrono24.

/P
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    792.8 KB · Visningar: 49

namkrad

Cartier
2-Faktor
En stilla undran, finns det någon med en skruv till länkbiten längs ner mot spännet?
Eller har en länkbit över med skruv?
Ur&Penn verkar ha kämpigt att få hit detta eftersom det verkar isf komma från Japan.
Det är till The Citizen AQ1010-54E.
Tack :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En stilla undran, finns det någon med en skruv till länkbiten längs ner mot spännet?
Eller har en länkbit över med skruv?
Ur&Penn verkar ha kämpigt att få hit detta eftersom det verkar isf komma från Japan.
Det är till The Citizen AQ1010-54E.
Tack :)
Bara en fråga, skiljer sig den skruven ifrån övriga i länken? Jag tycker alla mina skruvar verkar identiska
 

Magdacat

Omega
z mojej galerii.
Zawsze miałem 42-44 mm
 

Bilagor

  • IMG_20230429_185200.jpg
    IMG_20230429_185200.jpg
    421 KB · Visningar: 23
  • IMG_20230514_091220.jpg
    IMG_20230514_091220.jpg
    365.9 KB · Visningar: 23

Havre

Omega
Någon som har koll på hur det ser ut med servicenätverk etc för Citizen i Sverige?
Har en Chronomaster som skulle behöva lite kärlek - dels i form av ett byte av bezelring efter en liten olycka med en eskateboard, och dels ett batteribyte (?).
Är det fortfarande Ur&Penn som är ensamma om agentur för Citizen? Känns sådär att lämna en Chronomaster till en skolungdom som extraknäcker på helgerna...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har koll på hur det ser ut med servicenätverk etc för Citizen i Sverige?
Har en Chronomaster som skulle behöva lite kärlek - dels i form av ett byte av bezelring efter en liten olycka med en eskateboard, och dels ett batteribyte (?).
Är det fortfarande Ur&Penn som är ensamma om agentur för Citizen? Känns sådär att lämna en Chronomaster till en skolungdom som extraknäcker på helgerna...
Batteribyte klarar nog de flesta, huvudbutiken på Drottningatan har egen liten verkstad för batteribyte och trycktest. Du kan alltid be dom skicka klockan till deras huvudkontor i Upplandsväsby, men bezelbyte lär behöva skickas till Japan. Är det en modell som är i produktion eller en gammal?
 

wotan

Rolex
Någon som har koll på hur det ser ut med servicenätverk etc för Citizen i Sverige?
Har en Chronomaster som skulle behöva lite kärlek - dels i form av ett byte av bezelring efter en liten olycka med en eskateboard, och dels ett batteribyte (?).
Är det fortfarande Ur&Penn som är ensamma om agentur för Citizen? Känns sådär att lämna en Chronomaster till en skolungdom som extraknäcker på helgerna...
Inga problem alls att lämna in på valfri ur och Penn, jag lämnade in min jag hade i Vällingby för batteribyte - dom skickade den vidare till upplands Väsby för byte och trycktest.

Skulle tro att dom skickar din klocka utomlands för att byta din bezel.
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Någon som har koll på hur det ser ut med servicenätverk etc för Citizen i Sverige?
Har en Chronomaster som skulle behöva lite kärlek - dels i form av ett byte av bezelring efter en liten olycka med en eskateboard, och dels ett batteribyte (?).
Är det fortfarande Ur&Penn som är ensamma om agentur för Citizen? Känns sådär att lämna en Chronomaster till en skolungdom som extraknäcker på helgerna...
Nu var det ett tag sedan, men när jag lämnade in en Chronomaster för service så fanns det en "mellanstation" i Holland. Klockan skickades först dit för bedömning och sedan vidare till Japan. Antar att de i Holland kan göra mer än Ur & Penn.
 
Topp