• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

200 grader är för mycket då anlöper man stål till gul brunt.
Jag har testat på jobbet hur olika lim reagerar på värme och det inte bara temperaturen utan ochså tiden.
Ju längre tid ju klenare blir limmet.
Limmade glas brukar jag koka i vatten för då vet man att tempen inte stiger till mer än 100 grader.

Tack för tydligt svar. Då var det 100 grader som jag först mindes.
Kan ett allmänt råd bli att lägga länken i kokande vatten några minuter?

200 grader är för mycket då anlöper man stål till gul brunt.
Jag har testat på jobbet hur olika lim reagerar på värme och det inte bara temperaturen utan ochså tiden.
Ju längre tid ju klenare blir limmet.
Limmade glas brukar jag koka i vatten för då vet man att tempen inte stiger till mer än 100 grader.
Okej, är det bättre att lägga det en stund i kokande vatten då?

Okej, är det bättre att lägga det en stund i kokande vatten då?

Ja, men finns ingen mening med att snåla med tiden.
Enligt min erfarenhet försvagas limmet sakta och inte precis vid en speciell temperatur.
Om vanlig ugn används skulle jag sätta den på 140 eller max 150 grader så jag är helt säker på att tempen är klart under 200 grader.
Det är ungefär där stålet börjar ändra färg och putsa bort det på ett armband är inte kul.

Titan har väl en tendens att ”sätta sig” rejält i gängorna utan något lim alls. Kanske blir lättare med uppvärmning ändå.

Titan har väl en tendens att ”sätta sig” rejält i gängorna utan något lim alls. Kanske blir lättare med uppvärmning ändå.
Nu kanske jag är ute och cyklar lite, men då det är titan är det väl i princip aldrig skruvat med titan eftersom titan kan ”oxidera” på ytan?
Jag minns inte riktigt hur länken på AQ4020 var ihopsatt, men var det inte en stålpinne med skuvskalle med en liten stålskruv i andra änden? Man behöver alltså två mejslar och gärna något som håller länken på plats medans man skruvar…

Senast ändrad:
Denna har jag aldrig sett förr ctq 57-1025
IMG_1678.png

Nu kanske jag är ute och cyklar lite, men då det är titan är det väl i princip aldrig skruvat med titan eftersom titan kan ”oxidera” på ytan?
Jag minns inte riktigt hur länken på AQ4020 var ihopsatt, men var det inte en stålpinne med skuvskalle med en liten stålskruv i andra änden? Man behöver alltså två mejslar och gärna något som håller länken på plats medans man skruvar…
Jo precis så. Kan vara överjävligt att få loss

Tackar för tipset!
Kraftreservindikator på en solar-kvartsare måste väl dock ändå ses som en av de onödigare komplikationerna i klockvärlden?
Kan inte instämma mer..., har svårt för de där småa mätarna på urtavlan, Grand Seiko har också det på flera modeller har jag sett, men alla tycker ju inte som en själv lär man sig med åren. :)

Tackar för tipset!
Kraftreservindikator på en solar-kvartsare måste väl dock ändå ses som en av de onödigare komplikationerna i klockvärlden?
Jag säger njae…
För egen del tycker jag, dels inte att det är snyggt och dels blir det lätt en onödig stressfaktor…
På A010 finns en mätare på tavlan (klart stressande att se om den sjunker eller aldrig visar full), på A060 finns det inte, men funktionen finns via ett tryck på den lilla försänkta knappen. Då visar sekundvisaren status istället, något jag föredrar.
Tyvärr kan det dock i vårt mörka land (och i kombination med lågfrekvent bärande eller mörkt förvarande) vara bra att ha koll på laddnivån. Batterierna på eco drive mår inte så bra av att bli tömda, så det är bäst att hålla dem laddade så mycket som möjligt.
På GS är det Springdrive som har PR-visare på tavlan (nu har vissa den på urverkets baksida istället, då med glasbaksida). Jag kan tänka mig att man vill ha koll om man har klockan i rotation med andra, så man slipper ställa tid/datum varje gång den stannat.

IMG_0210.jpeg

Att kunna handla begagnat ifrån Japan är en trevlig möjlighet, dock inte helt utan små hinder…
CITES är ett sådant hinder. Det gör att man ifrån Japan inte kan skicka med ett begagnat armband av bland annat alligator.
*CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora)
Hade klockan varit ny ifrån butik anses ursprunget kunna spåras och styrkas och ett certifikat finns utfärdat.
Något att ha i åtanke vid begagnathandel ifrån Japan :)

Senast ändrad:
Riktigt stilren. Visst är det one modellen i rose? Ser dock ut att vara gult guld på din första bild.
Ja den är i rosé, men den har också en förmåga att ibland se lite ljusare ut har även jag noterat. Baklocket som är borstat är betydligt mer rosé-rosa… Kan det kanske vara Duratectbehandlingen som gör effekten? Det finns ju en med svart tavla och en med blå tavla som har Duratect platinum, en behandling som har platinum-färg. De har jag också uppfattat som skiftande nyans i olika ljus

Det har kommit några fler modeller i Eco drive ONE serien med sekundvisare.
Denna AQ5022-02E är en av 3 olika som har gulguld-Duratect istället för rosé som på min.
IMG_0215.jpeg

Man har en ny design på spännet med en platta med Citizen-logon präglad
IMG_0216.jpeg

En väldigt subtil detalj på dessa är att baklocket har en lätt kurvning för att sitta lite extra bekvämt.
Notera även fasningarna på boetten som gör att bandet kan gå fritt utan att nötas.
Detta är något som jag tycker borde göras på fler boetter, speciellt användbart om det är en klocka som kommer på länk men som skulle passa att variera med band ibland.

Det har kommit några fler modeller i Eco drive ONE serien med sekundvisare.
Denna AQ5022-02E är en av 3 olika som har gulguld-Duratect istället för rosé som på min.
IMG_0215.jpeg

Man har en ny design på spännet med en platta med Citizen-logon präglad
IMG_0216.jpeg

En väldigt subtil detalj på dessa är att baklocket har en lätt kurvning för att sitta lite extra bekvämt.
Notera även fasningarna på boetten som gör att bandet kan gå fritt utan att nötas.
Detta är något som jag tycker borde göras på fler boetter, speciellt användbart om det är en klocka som kommer på länk men som skulle passa att variera med band ibland.
Väldigt snygg!

Jag gillar deras the One mer och mer.

Synd att det inte är solitt guld. Men det hade antagligen gjort klockan alldeles för mjuk.
Jag har aldrig varit förtjust i pläterat. Antingen eller liksom.

I Sverige är det i princip bara vanliga svarta och vita the One man kan spontanköpa på ur och penn någon gång när man är på humör? Eller finns det annat sortiment ni/du känner till?

Tillbaka
Topp